לקראת יום ירושלים: סקירת פעילות משטרת מחוז ירושלים בשנה החולפת

cc-by- Wknight94cc-by- Wknight94

אלימות, חוסר אמון והחרפה ביחס המשטרה לאוכלוסיה הפלסטינית בירושלים

בשנתיים האחרונות אנו עדים להידרדרות משמעותית והתרופפות מסוכנת של הביטחון האישי של התושבים הפלסטינים בירושלים המזרחית. מסמך זה, שמפרסמת האגודה לזכויות האזרח לקראת יום ירושלים 2011, מציג את התנהלותה החמורה של המשטרה בירושלים המזרחית ואת הפגיעה באוכלוסייה הפלסטינית בעיר, ומציב דרישה לשינוי מהותי בכל הנוגע להתנהלות משטרת ירושלים. ביום זה שבו מתרכז השיח הציבורי הישראלי סביב "איחוד העיר", קרי כיבוש חלקה המזרחי של העיר וסיפוחו כחלק בלתי נפרד מבירתה של ישראל, נוח להתעלם מההפרדה, הניתוק והאפליה המתקיימים כיום בין אוכלוסיות שונות. האירועים הרבים המתקיימים למען ציון יום זה, בחלקם בלב שכונות מגוריה של האוכלוסייה הפלסטינית, הינם מנוכרים לאוכלוסייה זו המהווה שליש מתושבי העיר.

הצטברות התלונות והעדויות על החרפה בפגיעה בזכויות יסוד בסיסיות של תושבי ירושלים המזרחית מצד הרשויות ובהן המשטרה, עיריית ירושלים, משרד הפנים וגופים נוספים, הביאו את האגודה לזכויות האזרח לכתיבת הדוח מרחב לא מוגן בחודש ספטמבר 2010, שהתמקד בכשל הרשויות בהגנה על זכויות אדם באזורי ההתנחלויות בירושלים המזרחית.

המסמך הנוכחי מעלה אף הוא בעיות חמורות בהתנהלות משטרת ירושלים:

  • התנהלות המשטרה מול קטינים נעשית תוך הפרת חוק הנוער וכוללת אלימות ואיומים.
  • ביטחונם של תושבי השכונות שמעבר לגדר ההפרדה מופקר מאחר שהמשטרה אינה נכנסת עוד לאזורים אלו ושיעורי הפשיעה והסמים שם ממשיכים לעלות.
  • השימוש המופרז שעושה המשטרה בכוח ובאמצעים לפיזור הפגנות והפרות סדר בלב שכונות מגורים צפופות מביא לפגיעות ממכות, מגז מדמיע ומכדורי גומי.
  • 122 תושבים הורחקו משכונות מגוריהם ואפילו מגבולות העיר.
  • פעילים פלסטינים מוזמנים לחקירות אזהרה ואיומים.
  • תיקי מח"ש נסגרים בלא שהוגשו כתבי אישום נגד שוטרים אלימים.
  • חוסר האמון במשטרה מביא לכך שהתושבים אינם פונים למשטרה לסיוע ולהגנה אלא במקרים חריגים.
  • קיים היעדר שיוויוניות בטיפול בתלונה של פלסטיני כשמולו עומד מתלונן יהודי.
  • בחגים ובמועדים מאפשרת המשטרה מעבר חופשי של מבקרים יהודים אך מונעת כניסה מפלסטינים המתגוררים במקום.

 

עמדת האגודה לזכויות האזרח היא כי מול מציאות עגומה זו, על משטרת ירושלים לגלות אחריות ולשנות את מדיניותה בכדי לחולל שינוי רציני, מקיף ומעמיק. עליה לנקוט מספר צעדים, ובראשם לאכוף את החוק בסבירות, הגינות ואחידות, תוך התחשבות בייחודיות האוכלוסייה הפלסטינית וצרכיה; למצוא את הדרכים לגשר על הנתק הקיים בינה לבין התושבים ולנקוט בצעדים ממשיים לחיזוק ביטחונם בה; להפסיק את מעצרי הילדים בניגוד לחוק; להפסיק את חקירות ה"אזהרה" אליהן מוזמנים פעילים בירושלים המזרחית; ולנהוג ברגישות הנדרשת לאור מורכבות המצב.

רק מהפך תודעתי ושינוי מהותי של סדרי העדיפויות הנוהגים כיום יסייעו ליצירת מציאות שונה של התושבים הפלסטינים – נטולת מתח ופחד מתמיד מהתעמרות, מאלימות ומנישול. מהפך זה הכרחי למען שמירה על הביטחון האישי והציבורי, קיום שלטון החוק ושמירה על זכויות האדם.

בחודש אפריל סיים ניצב אהרון פרנקו את תפקידו כמפקד מחוז משטרת ירושלים, ובמקומו מונה ניצב ניסו שחם. מסמך זה נכתב על רקע חילופי מפקדים במשטרת מחוז ירושלים, במטרה להאיר את הזרקור על מספר נושאים הקשורים להתנהלות המשטרה מול האוכלוסייה הפלסטינית בירושלים, להצביע על הצורך בשינוי המדיניות ונהלי עבודת המשטרה, ולהביא סוף להפרות זכויות אדם בסיסיות בירושלים המזרחית. אנו תקווה שעם מינויו של מפקד המחוז החדש תכנס רוח מרעננת וחיובית לשורות המשטרה, ברוח הבטחתו בטקס מינויו "לתת שירות מכל הלב לכל האוכלוסיות בעיר ולעמוד על זכויותיהן של כולן". עוד הוסיף שחם באותה הזדמנות כי הוא מבטיח לטפל בבעיותיה של ירושלים בשיתוף האוכלוסיות השונות תוך הידברות וקשר הדוק עם כולן. לאור המשבר העמוק באמון בין האוכלוסייה הפלסטינית למשטרה, ראוי וחשוב שהבטחותיו של המפקד ימומשו.

מניסיון האגודה לזכויות האזרח בירושלים המזרחית, ניתן להעיד כי מקום שאנשי חוק הביעו עניין כן ואמיתי לפעול לשינוי המציאות לטובה ועשו זאת תוך הידברות ושיתוף פעולה עם התושבים, ניכר שינוי בשטח. לעומת זאת, מקום שנקטה המשטרה בגישה של ניכור, הדרה וחוסר הבנה, לא ניתן היה לגשר על הפערים הגדלים בין הצדדים. מחובתו של מפקד המחוז החדש לחדש את האמון והקשר בין התושבים לבין המשטרה, לטובת הכלל.

 

לפרקי המסמך:

נתק בין המשטרה לתושבים

התנהלות המשטרה בהפרות הסדר

אכיפה חלקית ובררנית

מעצרי ילדים בניגוד לחוק

הרחקה ואיום על פעילים

 

לגרסת p.d.f של הדוח המלא

 

הדו"ח הופק על ידי פרויקט ירושלים המזרחית באגודה לזכויות האזרח. בכתיבתו השתתפו: עו"ד נסרין עליאן, רונית סלע, פיירוז שרקאוי, עו"ד קרן צפריר, ניצן אילני, מחמוד קראעין

 

קישורים נוספים:

יאיר אלטמן: דו"ח: החיכוך בין המשטרה לתושבי מזרח י-ם גובר ynet 31.5.11

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.