התנהלות המשטרה בהפרות הסדר

מתוך: לקראת יום ירושלים: סקירת פעילות משטרת מחוז ירושלים בשנה החולפת

כוחו של שלטון החוק אינו רק בניהול שגרת החיים של החברה האזרחית, אלא גם בעמידתו איתן בשמירה על האנשים וזכויותיהם בעתות משבר. אמנם, ברור לכל כי תפקידה של המשטרה לשמור על הסדר ולפזר אירועים המאיימים על שלום הציבור. ואולם, בעת מילוי תפקידה החשוב, מוטלת על המשטרה החובה להקפיד על דרכי התנהלות חוקיות, תקינות וראויות, ובעיקר – על שימוש מושכל ומחושב בכוח העומד לרשותה.

שימוש מופרז באמצעים לפיזור הפגנות והפרות סדר בלב שכונות מגורים צפופות הפך לדבר שבשגרה בעת האחרונה. בסוכות האחרון נפטר הפעוט מוחמד אבו סארה בעיסאוויה לאחר שככל הנראה שאף גז מדמיע שפוזר בכמויות גדולות וחדר לבית המשפחה. השלכת רימוני גז מדמיע בלב השכונות מובילה גם לעתים להצתת בתים ורכוש. כך, בימים 14 ו-15 במאי, במהלך אירועי ציון יום הנכבה, הציתו רימוני גז מדמיע שני בתים בסילוואן וככל הנראה הובילו גם להצתת בית אחד בעיסאוויה. באותם אירועים התלוננו תושבים על ירי כדורי גומי מטווח קצר בניגוד להוראות הפתיחה באש, שתוצאתם הייתה מספר פציעות בגוף. האגודה לזכויות האזרח בישראל פנתה למפקד מחוז ירושלים בבקשה לבדוק האם השימוש שנעשה באמצעים לפיזור הפגנות הינו מידתי, סביר ובהתאם לנהלים.

כמו כן, בשבועות לאחר התרחשותם של אירועי הפרות סדר בשכונות ירושלים המזרחית,  נוהגת המשטרה להציב מחסומים בכניסות לשכונות ולנהל מבצעי אכיפה רחבי היקף, אשר ברובם אינם קשורים באכיפת העבירות שבוצעו. המבצעים, הנמשכים מספר ימים רצופים בכל שכונה, כוללים אכיפת דו"חות תנועה, בדיקות רכבים, קנסות בוחני רכב ועוד. תפקידה של המשטרה הוא לוודא כי החוק מיושם, ולצורך כך יש לה הסמכות להפעיל מבצעי אכיפה, אלא שלדידם של התושבים, מהתזמון של מבצעי האכיפה הללו, מהאופן המשפיל ומהיחס הגס שבו מתייחסים אליהם השוטרים, עולה תחושה של רדיפה וענישה קולקטיבית של כלל תושבי השכונה, גם של אלו שכלל לא היו מעורבים בהפרות הסדר.

בנוסף, במהלך השנה האחרונה אנו עדים לתופעה אשר הופכת לנפוצה יותר ויותר, של כיסוי הפנים על ידי שוטרים במהלך פעילות משטרתית שגרתית, וזאת בניגוד גמור לחובתם של שוטרים לענוד תגי זיהוי. כך, למשל, השתתפו שוטרים רעולי פנים בפיזור הפגנה שנערכה ביום 4.3.2011 בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים. בתיעוד מצולם של האירוע נראים שוטרים מתפרצים בברוטליות אל בין שורות המפגינים, ומגלגלים על ראשם כובעי גרב על מנת להסוות את פניהם. מייד לאחר שהסוו את פניהם החלו השוטרים לתקוף את המפגינים באלימות חסרת הבחנה. האירוע בשייח' ג'ראח מצטרף לפעולות משטרתיות שגרתיות אחרות שנערכו בשכונות ירושלים המזרחית, בהן נטלו חלק שוטרים רעולי פנים. מבין אלה ניתן למנות את חלוקתם של צווי פינוי, כניסה לבתים ועליה לגגות בסילוואן באוקטובר 2010, מעצר קטינים בירושלים המזרחית, והאירועים של החודש האחרון בסילוואן.

למרבית הצער, עתות משבר מלוות בריבוי מקרים של אלימות שוטרים כלפי האוכלוסייה הפלסטינית בירושלים. כך היה בתקופת המלחמה בעזה, וכך קורה בשכונות שבהן מתרחשים אירועי הפרות סדר באופן תדיר. באגודה לזכויות האזרח הצטברו מקרים המעידים על אלימות שהפעילו שוטרים בניגוד לדין. אולם גם כאשר הוגשו תלונות על כך למח"ש, רק במקרים בודדים הוגשו כתבי אישום נגד שוטרים אלימים או מושחתים, ואילו ברוב המקרים התיקים נסגרו. לאורך שלוש השנים האחרונות ידוע לאגודה על שני מקרים בלבד שבהם המליצה מח"ש על הגשת כתבי אישום נגד שוטרים אלימים, מה שמחזק את חוסר האמון של התושבים ביחס לאפקטיביות המערכת, ועוצר בעדם מהגשת תלונות במח"ש.

קישורים נוספים:

ניר חסון: לראשונה: שוטרים רעולי פנים לקחו חלק בפיזור הפגנת השמאל בשייח ג'ראח, הארץ online 7.3.2011.

הוצאו צווי פינוי לדיירי שמונה בניינים בסילוואן מרכז מידע ואדי חילווה – סילוואן 25.20.2010

חשד: שוטרים עצרו באלימות קטינים מסילוואן, אוקטובר 2010 בצלם

פניית האגודה לזכויות האזרח לניצב אהרון פרנקו מפקד מחוז משטרת ירושלים מיום 10.11.2010

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.