נתק בין המשטרה לתושבים

מתוך: לקראת יום ירושלים: סקירת פעילות משטרת מחוז ירושלים בשנה החולפת

כל מי שמכיר את הלך הרוח של האוכלוסייה הפלסטינית בירושלים המזרחית, לא יכול להתעלם מחוסר האמון הבולט שמביעים התושבים כלפי מערכת אכיפת החוק הישראלית. התושבים הפלסטינים אינם תופסים את משטרת מחוז ירושלים כגוף שבא להגן עליהם ולשרת אותם: בעיניהם המשטרה היא גוף עוין, מנוכר, בעל כוח המופעל בדרך כלל נגדם, המתעלם מצרכיהם וביטחונם, ומעדיף את האינטרס של האוכלוסייה היהודית בעיר. תפיסה זו נבנתה אצל התושבים לאור ניסיון העבר, ובכך טמון המכשול הגדול לקיום מערכת אכיפת החוק באזורים אלו.

דוגמא מהעת האחרונה לחוסר אמון ושיתוף פעולה עם המשטרה היא מותו מאש חיה של הנער מילאד עיאש בסילוואן ביום 14.5.2011. לדברי עדי ראייה שצוטטו בתקשורת, מקור הירי היה בית יהונתן, ואילו מהמשטרה נמסר כי כוחותיה לא ירו נשק חי בעת האירוע. למודה מניסיון העבר, חששה המשפחה כי אם תמסור את גופת בנה לנתיחה תחזיק המשטרה את הגופה ותתנה את העברתה לקבורה בתנאים מגבילים כגון מספר משתתפים מצומצם ושעת קבורה מאוחרת בלילה. כך למשל התנהלה המשטרה מול משפחתו של הצעיר חוסאם רווידי שנדקר למוות ביום 9.2.2011 על ידי צעיר יהודי בכיכר החתולות בעיר. החלטת משפחת עיאש לא למסור את גופת בנה ולא לשתף פעולה עם המשטרה ממחישה את הנתק וחוסר האמון השוררים בין המשטרה והתושבים.

נוכח ניסיון העבר, פניית התושבים הפלסטינים למשטרת ירושלים בבקשה לקבל את עזרתה בהגנה עליהם איננה דבר שבשגרה, והיא נעשית במקרים חריגים בלבד. גם במקרים של תקיפות קשות מעדיפים התושבים שלא להגיע לתחנות המשטרה ולא להגיש תלונה, זאת מחשש לניסיון לדלות מהם מידע על אנשים ואירועים אחרים ובעיקר בשל חוסר אמונם שיזכו לטיפול אפקטיבי מצד המשטרה.

מי שאינם מקבלים טיפול כלל הם תושבי השכונות הירושלמיות שמעבר לגדר ההפרדה, ובהם כפר עקב וראס ח'מיס ושכונות השלום. אף ששכונות אלו מצויות בתוך השטח המוניציפאלי של ירושלים ומרבית תושביהן מחזיקים בתעודות זהות כחולות, הן הפכו לשטח הפקר ללא דין וללא דיין, ותושביהן מלינים על היעדרותה המוחלטת של המשטרה ועל חוסר טיפולה. התוצאה היא פגיעה חמורה בביטחונם של התושבים הפלסטינים, הפיכתם לקורבנות זמינים לאלימות ולהתנכלויות, והגברת תחושת התסכול והמרירות כנגד המשטרה. בפגישת התושבים והאגודה לזכויות האזרח עם מפקד המחוז היוצא אהרון פרנקו בחודש מרץ האחרון, ביקשו התושבים מפורשות מהמשטרה שתמלא את תפקידה ושלא תפקיר את ביטחונם, ושתשליט סדר במיוחד בכל הקשור לסמים, עבריינות רכוש ובטיחות.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.