עתירה לבג"ץ נגד "חוק הנכבה": חוק אנטי דמוקרטי הפוגע בזכויות אזרח בסיסיות

חופש הביטוי

ארגון עדאלה והאגודה לזכויות האזרח עתרו היום (4.5.11) לבג"ץ בדרישה לבטל את "חוק הנכבה"


ארגון עדאלה והאגודה לזכויות האזרח עתרו היום (4.5.11) לבג"ץ בשיתוף הורים לתלמידים מבית-ספר יהודי-ערבי, עמותת בוגרי תיכון ערבי מחיפה ופרופ' אורן יפתחאל מאוניברסיטת בן גוריון בדרישה לבטל את "חוק הנכבה", אשר מסמיך את שר האוצר לקנוס גופים המקבלים מימון ציבורי דוגמת בתי ספר, אוניברסיטאות או רשויות מקומיות, שיקיימו אירועים בהם יצוין "יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל" או אירועים בהם יישלל "קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". החוק מעלה חשש, כי הקנס יוטל בגין קיום אירועים בהם תוזכר הנכבה בצורה כזו או אחרת, לא רק ביום העצמאות אלא כל השנה, וכן בגין ביקורת על הגדרת המדינה כיהודית ודמוקרטית.

בעתירה מציינים עורכי הדין סאוסן זהר וחסן ג'בארין מעדאלה, ודן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח, כי החוק פוגע בשורה של זכויות חוקתיות – בראש ובראשונה חופש הביטוי הפוליטי והאמנותי,  הזכות לשוויון, וכן הזכות לחינוך, חופש העיסוק והחופש האקדמי.

במיוחד צפוי החוק לפגוע בזכויות היסוד של המיעוט הערבי; הניסוח הרחב והעמום שלו מעלה חשש לפגיעה בתקציביהם של מוסדות ציבוריים רבים – בהם מוסדות תרבות, חינוך ורשויות מקומיות ברחבי הארץ, ואילו העובדה, ששר האוצר יהיה זה שיחליט האם ואיך לקנוס את מוסדות הציבור, תוביל באופן כמעט בלתי נמנע לאפליה באכיפת החוק, באופן שרק יגביר את הרדיפה הפוליטית של אזרחי המדינה הערבים.

העותרים ביקשו היום מבית המשפט להוציא צו ביניים, האוסר על שר האוצר לפתוח בהליכים על פי חוק זה עד להכרעה בעתירה.

לדברי עו"ד סאוסן זהר מעדאלה, "מדובר בחוק אידיאולוגי, המכוון נגד זהותם הלאומית של האזרחים הערבים ונגד הזיכרון הקולקטיבי שלהם והוא פוגע בלגיטימיות של מעמדם כאזרחים שווי זכויות במדינה. החוק מעניש את האזרחים הערבים בשל זהותם האחרת והשונה, ולכן הוא עלול להגביר את הניכור ואת ההסתה והגזענות נגדם".

לדברי עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, "חוק שמבקש להגביל את הדיון הציבורי לגבי שאלות עקרוניות הנוגעות לאופי המדינה אינו פוגע רק בחופש הביטוי של כל אזרחי המדינה, אלא גם באינטרס הציבורי של החברה בכללותה. דיונים חופשיים ונוקבים, גם בסוגיות פוליטיות כאובות, הם הכרחיים לקיומה של חברה דמוקרטית ופתוחה. השתקת המיעוט על ידי הרוב סותרת עקרונות יסוד דמוקרטיים".

לדברי אריק קירשנבאום, אב לילדה מבית הספר היהודי-ערבי גליל ואחד העותרים, "הבת שלנו לומדת בבית הספר המיוחד הזה דווקא כדי שלא תגדל באווירה של "אנחנו צודקים – אתם טועים" שכל כך נפוצה בארץ, גם בקרב היהודים וגם גם בקרב הערבים. כל מה שאנחנו מבקשים זה לאפשר לה ולחברים שלה בביה"ס לשמוע את הסיפור של שני הצדדים – זה לא עניין של פוליטיקה, רק ללמוד בלי צנזורה. בקום המדינה היו אנשים שסבלו – למה צריך להסתיר את זה, במקום להכיר בכאב  ולרפא אותו? בדרך כלל רואים את אלה שרוצים לצנזר היסטוריה כמפירי חוק, אבל עכשיו אנחנו הפכנו לפושעים."

לעתירה

עוד על "חוק הנכבה"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,הזכות לשוויון,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי,חופש הביטוי

סגור לתגובות.