להעלות את שטח המחייה המינימלי שיוקצה לאסיר בבית הסוהר המופרט

ב-9.8.05 פנתה האגודה לוועדת המכרזים ודרשה שינוי של תנאי המכרז להפרטת בית סוהר, הנוגעים לשטח הכליאה שיובטח לאסירים. בחינת מסמכי המכרז מגלה, כי בניגוד להבטחות שניתנו בעבר, שטח זה יהיה מועט באופן משמעותי גם מהסטנדרטים הנמוכים ביותר המקובלים במדינות המערב

לכבוד
ועדת המכרזים – המכרז להקמת והפעלת בית סוהר פרטי
באמצעות היועצת המשפטית לועדה, עו"ד רונית תושיה
משרד האוצר, רחוב קפלן 1, ירושלים


ד ח ו ף

שלום רב,


הנדון: דרישה להעלאת שטח המחייה המינימלי שיוקצה לאסיר בבית הסוהר המופרט

אני עושה אלייך פנייה דחופה זו בשם מרשתי, האגודה לזכויות האזרח בישראל.

1. בשבוע שעבר, לאחר מאבק משפטי ממושך, ורק בעקבות התערבות היועץ המשפטי לממשלה, נמסרו לידי מרשתי חלק ממסמכי המכרז חסר התקדים שמנהלת המדינה בימים אלה לתכנון, הקמה, הפעלה ומימון של בית סוהר ע"י חברה פרטית.

2. במהלך הדיונים, שהתקיימו בשנה האחרונה בנושא חשיפת מסמכי המכרז, הדגישו בפנינו נציגי השב"ס פעם אחר פעם, כי התנאים בבית הסוהר המופרט יהיו טובים פי כמה מאלה הנהוגים בבתי-הסוהר בישראל. נטען בפנינו, כי אל מול החסרונות המוכרים והמובהקים של הפרטת בתי-הסוהר, יש יתרונות מובהקים, כשהראשון שבהם הינו התנאים המשופרים ביותר, שבהם יזכו האסירים. באחת הפעמים אף נקט נציג השב"ס בביטוי "תנאים של בית-מלון" כדי לתאר את התנאים, שבהם יזכו האסירים.
3. כידוע לך, החלק שהועבר אלינו הוא מסמכים הנפרשים על פני למעלה מ-1,000 עמודים, ומטבע הדברים לא ניתן לבוחנם בלוח זמנים קצר. יחד עם זאת, כבר בשלב זה מסתבר, שתיאור התנאים הצפויים בבית-הסוהר המופרט, כפי שנמסר לנו, היה רחוק מן האמת.

4. כבר בעיון ראשוני במסמכי המכרז הזדקר לנגד עיננו נתון בעייתי ומדאיג. כוונתנו לדרישת המינימום, המופיעה בפרק התכנון והבניה של המכרז, שלפיה נדרש הזכיין להתחייב לכך ששטח תא כליאה, שבו אמורים להיות משוכנים 4 אסירים, לא יפחת מ-16.5 מ"ר, דהיינו 4.125 מ"ר בלבד לאסיר.

5. בדיון, שנערך בוועדת הפנים של הכנסת ביום 20.7.05, ושעסק בתנאים הקשים בבתי-הסוהר ובבתי-המעצר, התייחס נציב שירות בתי הסוהר רב גונדר יעקב גנות לנושא הצפיפות בבתי-הכלא בישראל. רב גונדר גנות ציין, כי הצפיפות בבתי-הכלא בישראל הינה מתחת לכל ביקורת. הוא מסר נתון אחרון, שלפיו לכל אסיר בישראל מוקצה כיום בממוצע 3.4 מ"ר, וזאת לעומת ספרד, בה מוקצים 10 מ"ר לאסיר, ומערב-אירופה בכלל, בה מוקצים 6 מ"ר לאסיר.

6. הוועדה האירופית, האחראית על יישום הוראות האמנה האירופית נגד עינויים ונגד יחס ועונשים אכזריים, בלתי אנושיים או משפילים, קבעה כי סטנדרט שטח המחייה הראוי לכל אסיר צריך להיות בין 9 ל-10 מ"ר. למיטב ידיעתנו, גם בארה"ב, בה שטח המחייה לכלוא מצומצם יותר מבאירופה, ההמלצה הינה שלא לבנות בתי סוהר חדשים, בהם שטח המחייה יפחת מ-5.5 מ"ר לאסיר, ובמדינות שונות (כמו למשל ניו-יורק) הרף אף גבוה יותר.
7. על פי תקנות סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) (תנאי החזקה במעצר), התשנ"ז-1997, שטח המחיה המינימלי לעציר במדינת ישראל, בתא מעצר שבנייתו החלה לאחר התקנת התקנות שלעיל, אמור להיות לכל הפחות 4.5 מ"ר, שהם 18 מ"ר לתא, בו ישוכנו 4 עצירים. על אף שהוראות התקנות דלעיל אינן מחייבות שעה שעסקינן בבתי סוהר (להבדיל מבתי-המעצר) הרי שעמדתנו היא, שיש לראות בהן סף מינימלי של שטח מחייה, הנדרש לשמירה על זכויות היסוד של אסירים הכלואים בישראל.

8. יתרה מזאת, מאחר שאסירים (להבדיל מעצירים) נמצאים בבית-האסורים למשך חודשים ושנים ארוכות, ולמעשה הכלא הוא ביתם, ראוי להציב את רף המינימום לשטח מחיה עבורם גבוה יותר מזה הנדרש עבור עצורים. על אחת כמה וכמה, שעה שעסקינן בדרישות מאת תאגיד בינלאומי פרטי, המבקש למקסם את רווחיו, ומטבע הדברים יבקש לעשות כן בין היתר על-ידי צמצום ככל הניתן של שטח המחיה, שיינתן לכל אסיר.

9. איננו רואה לנכון להרחיב, במסגרת פנייה זו, אודות ההשלכות הקשות של צפיפות בבתי-כלא על בריאותם הפיזית והנפשית של אסירים, ועל סיכויי שיקומם. שהרי ראשי שירות בתי-הסוהר עצמם הם הראשונים להתריע מפני מצב בלתי-נסבל זה, שפוגע באופן בלתי מידתי בזכותם החוקתית של האסירים לכבוד.

10. ממסמכי המכרז שנמסרו לנו עולה, שעד כה תוקנו מסמכי המכרז לא פחות מ-24 פעמים. סביר שרוב רובם של התיקונים נעשה לבקשת המתמודדים במכרז. לאור האמור לעיל, ברור שעתה נדרש תיקון בדרישות המינימום שבמכרז, אף אם תיקון זה יקשה במשהו על התאגידים המתמודדים.

11. נבקשכם לתקן באופן מיידי את המכרז כך ששטח המחיה המינימלי יועמד לכל פחות על 6 מ"ר לאסיר, או 24 מ"ר לתא, בו ישוכנו ארבעה אסירים (בהתאם לסטנדרט הנהוג במדינות המערב).
12. לאור העובדה שבימים אלה אמורות להיפתח מעטפות המכרז, ולא ירחק היום ואף יוכרז הזוכה במכרז, נבקשכם להשיב על מכתבנו זה במהירות האפשרית, ולא יאוחר מ-10 ימים ממועד קבלתו.
13. מרשתי שומרת על זכותה לפנות בדחיפות לערכאות, לצורך הגנה על זכויות ציבור האסירים בישראל, במידה שלא תקבל מענה למכתב זה בתוך פרק הזמן שלעיל. במקרה כזה, מרשתי אף תשקול את האפשרות לפנות ולבקש צו מניעה, שיאסור על המדינה להתקשר בהסכם עם הזוכה במכרז, וזאת בטרם תתברר הטענה, לפיה יש מקום להצבת רף מינימום גבוה יותר לשטח מחייה לכל אסיר.
14. למען הסר ספק, אין באמור במכתב זה כדי למצות את טענות מרשתי בקשר למכרז האמור.

15. לאור החשש לכאורה מפגיעה בזכויות התאגידים המתמודדים במכרז, אבקשכם להביא תוכנו של מכתבי זה לידיעת המתמודדים, שהגישו הצעות במכרז.

בכבוד רב,

דורי ספיבק, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הפרטה,זכויות אזרחיות,זכויות אסירים,זכויות בהליך הפלילי

סגור לתגובות.