ארגוני זכויות האדם לחברי הכנסת: אסור לתמוך ב"חוק ההסתננות"

מוקד הסיוע לעובדים זרים, האגודה לזכויות האזרח והתכנית לזכויות פליטים באוניברסיטת תל אביב פנו לחברי הכנסת והתריעו כי הצעת החוק הממשלתית למניעת הסתננות, הידועה גם בשם "חוק וילנאי", היא אחת ההצעות הקשות והמסוכנות אשר הונחו על שולחן הכנסת בשנים האחרונות

במכתב, שכתבו עו"ד יונתן ברמן ממוקד סיוע לעובדים זרים ועו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח, מצוין כי הצעת חוק ההסתננות אשר עברה כבר בקריאה ראשונה בכנסת, אינה מבחינה בין טרוריסטים לבין מבקשי מקלט שנמלטו על נפשם מאימת הרדיפות. על פי ההצעה, מי שנכנסו לישראל ללא היתר, כולל פליטים ומהגרי עבודה, יהיו צפויים לעד חמש שנות מאסר. החוק "מעניש" בחומרה רבה יותר את פליטי מדינות המוגדרות כ"מדינות אויב", ביניהם פליטי דרפור. אלו יהיו צפויים לשבע שנות מאסר. הצעת החוק רואה בפליטים מסודן סכנה פוטנציאלית, בשל העובדה שסודן נחשבת למדינה עוינת, על אף שהם עצמם נמלטו על נפשם מפני רדיפה של ממשלת סודן ובעלי בריתה.

הצעת החוק מעגנת נוהל המכונה "נוהל החזרה חמה", לפיו מבקשי המקלט שייעצרו מיד לאחר כניסתם לישראל, יגורשו מבלי שתינתן להם הזדמנות להיפגש עם נציגי נציבות הפליטים של האו"ם בישראל ומבלי שתיערך בדיקה, אם הגירוש יסכן את חייהם או יחשוף אותם לעינויים. את צו הגירוש יוכל להוציא קצין בצה"ל, על סמך דו"ח שייכתב על ידי החייל שעצר את הפליט בגבול, על אף היותו נטול כל הכשרה לזיהוי פליטים. כך נעשה באוגוסט 2007, כאשר 48 פליטים, בהם 18 ילדים, גורשו למצרים זמן קצר לאחר שנכנסו לישראל. פליטים אלה נעצרו על ידי רשויות מצרים, לנציבות האו"ם לא ניתנה עד היום גישה אליהם, וקיימים דיווחים לפיהם חלקם אף גורשו לסודן. דיווחים נוספים על פליטים שגורשו או שניסו להימלט לישראל ממצרים כוללים חקירות בעינויים, היעלמויות או מוות בירי מידי שוטרים מצריים.

בנוסף לעונשי המאסר הכבדים, הצעת החוק תאפשר גם החזקת עצורים שנכנסו לישראל כדי לבקש מקלט למשך תקופה של עד 14 יום במעצר מבלי שיובאו לפני שופט. לשם השוואה, כל עצור פלילי בישראל זכאי להופיע בפני שופט בתוך 24 שעות מרגע המעצר. בנוסף, לפי הצעת החוק פליטים ממדינות מסוימות, דוגמת סודן, לא יוכלו להשתחרר ממעצר ויוחזקו במעצר מינהלי לפרק זמן בלתי מוגבל.

יתרה מכך, הצעת החוק מבקשת להטיל עונשי מאסר כבדים גם על מי שסייעו לאותם "מסתננים". מעתה, מי שיעניקו לפליטים ומבקשי המקלט מזון ומחסה, בהם אנשי ארגונים הומניטאריים, יהיו צפויים למאסר.

אחד המרכיבים החמורים ביותר בהצעת החוק הוא העובדה, שההצעה אינה מבחינה בין מעצר של בוגרים למעצר ילדים. כבר היום עצורים למעלה ממאה ילדים במעצר מינהלי לפרק זמן בלתי מוגבל בכלא "קציעות". הצעת החוק, שנועדה לכאורה להתמודד עם "סיכון ביטחוני", תחמיר את מצבם של ילדים אלה. ההצעה אינה כוללת מנגנונים מיוחדים המתאימים לקטינים, היא אינה מחייבת מעורבות של גורמי הרווחה בהליך המעצר, ולמעשה, היא מפקירה את הילדים. ילדים אזרחי מדינות דוגמת סודן לא יוכלו להשתחרר, והם יוחזקו על פי חוק, במעצר לפרק זמן בלתי מוגבל. כל זאת בניגוד בוטה לאמנה בדבר זכויות הילד עליה חתומה מדינת ישראל.

עו"ד יונתן ברמן: "למשרד הביטחון אין את הכלים המתאימים לגיבוש מדיניות לטיפול בפליטים. הצעת חוק ההסתננות נראית כאילו נועדה למסתנני הפדאיון, ולא לאוכלוסייה אזרחית שכוללת נשים וילדים, שכל חטאם הוא שנמלטו על חייהם. בנוסח הצעת החוק עצמה מופיעה ההנחה השרירותית, ש"מי שמסתנן למדינה עושה זאת במטרה להזיק", למרות שבמקום אחר באותה הצעת חוק ממש, מצוין כי הנושא נבדק ונמצא כי מרבית מקרי ההסתננות לישראל בשנים האחרונות לא היו בעלי רקע "ביטחוני". אם הצעת החוק הזו תעבור, היא תגרום למדינת ישראל להפר ולרמוס ברגל גסה שורה של אמנות בינלאומיות עליהן חתמה, ולהביא לפגיעה אנושה בזכויותיה של אחת האוכלוסיות הנזקקות ביותר".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,מבקשי מקלט ופליטים

סגור לתגובות.