האגודה לזכויות האזרח לבג"ץ: לפסול את תיקוני רגב

האגודה לזכויות האזרח הגישה עתירה לבג"ץ נגד שרת התרבות מירי רגב בדרישה לפסול את התיקונים למבחני התמיכה במוסיקה, בתיאטרון ובמחול שיזמה השרה. "תיקוני רגב", כפי שכינתה אותם, קובעים קנס על יוצרים, אמנים ושחקנים הנמנעים מלהופיע בשטחים, ותוספת תמיכה למי שמופיע בהתנחלויות. בכך התיקונים פוגעים בחופש הביטוי ובחופש המצפון שלהם.

האגודה לזכויות האזרח תומכת במבחני תמיכה הכוללים עידוד להופיע בפריפריה. מדובר בעניין שאין מחלוקת בדבר חשיבותו. אלא שנושא ההתנחלויות בשטחים הוא פוליטי במובהק, נמצא במחלוקת לאומית עזה, ולכן אין לכפות על אדם להופיע שם בניגוד למצפונו.

מבחני התמיכה אמנם מתמרצים מוסדות תרבות להופיע בנגב ובגליל, אך רק מי שיופיע בהתנחלויות יקבל בונוס נוסף, ובכך ניתנת להם עדיפות פסולה. מכיוון שתקציב התמיכות נקבע מראש, הרי שמתן בונוס למוסד אחד בהכרח יפגע בתמיכה במוסד אחר. בטופס שעל כל מוסד תרבות למלא, הוא נדרש לציין האם נמנע או לא מלהופיע בשטחים, אך אין דרישה לציין מהי הסיבה להימנעות, שייתכן שאין לה שום קשר לעמדות פוליטיות.

משרד התרבות טוען כי התיקונים עולים בקנה אחד עם חוק החרם. לדברי עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, שהגיש את העתירה, מבחני התמיכה לא עולים בקנה אחד עם חוק החרם ועם פסק הדין בבג"ץ בעניין: "חוק החרם קובע סנקציה רק נגד מי שקורא לחרם או מתחייב להשתתף בחרם. בג"ץ קבע במפורש, שהחוק אינו חל על תיאטרון שנמנע מלהופיע בהתנחלויות. ההימנעות עצמה אינה מנוגדת לחוק החרם, אלא רק קריאה לחרם או הצהרה פומבית על השתתפות בחרם. מבחני התמיכה מונעים גם את זכותו האחרונה של האדם לבצע אקט פרטי ואישי שתואם את עמדותיו הפוליטיות. השופט עמית קבע בבג"ץ חוק החרם שתיאטרון יוכל להחליט כי הוא לא מוכן להעלות את הצגותיו בשטחים מבלי לחשוש".

שרת התרבות מתנגחת במה שהיא מכנה "הממסד האמנותי" מיום כניסתה לתפקיד. היא מבקשת להכפיף אמנים למרות השלטון ומכריזה שהיא מחזיקה ב"חופש המימון" שבו תשתמש לפי שיקול דעתה. היא אף ניסתה מספר פעמים לממש את איומיה ולפגוע בתיאטרון אל מידאן ובשחקן נורמן עיסא. האגודה לזכויות האזרח אף פנתה בעניין לשרה רגב והתריעה בפניה כי חרגה מסמכותה בפעולות אלו. בתגובה לאחת מפניות האגודה לזכויות האזרח, היועץ המשפטי לממשלה הבהיר לשרה, כי אסור לה להתערב בתכני היצירה. "כעת, במקום לפגוע ביוצרים בשל עמדותיהם הפוליטיות, שרת התרבות מנסה להפלות אותם לפי ההשלכות המעשיות של עמדותיהם", מבהיר עו"ד יקיר.

בג"ץ 7647/16

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: חופש הביטוי

סגור לתגובות.