תושבי שטח אש 918 למדינה: לא מוכנים שתגרשו אותנו

צילום: משכית בנדל וליזה רוזובסקי

 

תושבי מסאפר יטא מדרום הר חברון דחו את ההצעה הגרועה של המדינה, לפיה הם יתפנו מחלק ניכר מהשטח שבו הם מתגוררים לתקופה ממושכת על מנת לאפשר לצה"ל להתאמן. ההצעה הוגשה במסגרת עתירות לבג"ץ שהוגשו על ידי האגודה ועו"ד שלמה לקר נגד ההכרזה הלא חוקית על שטח אש באזור.

לפני כחודשיים התקיים דיון בעתירת שטח אש 918, במסגרתה נאבקים הפלסטינים על הזכות להישאר בבתיהם. לאחר הליך גישור שנמשך יותר משנתיים ללא הצלחה, ובמסגרתו הציעה המדינה מספר הצעות גרועות, הפעם היא הצליחה להתעלות על עצמה ולהגיש הצעה גרועה עוד יותר. לתפיסת האגודה לזכויות האזרח, הצעה זו הוגשה בחוסר תום לב ומתוך שיקולים זרים.

לפי מתווה האימונים שהוצע, 68.6% מהשטח ישמש לאימונים באש חיה במשך מאה ימים בשנה, כולל בעונת החקלאות. אימונים אלו ידרשו פינוי של יותר מ-700 בני אדם לתקופות ממושכות. הצעת המדינה מוכיחה שהיא לא לוקחת ברצינות את העובדה שישנם פלסטינים שמתגוררים בשטח, שילדיהם לומדים בכפרים אותם מבקשים לפנות, ושהם מתפרנסים מחקלאות ומרעיית צאן במקום. בנוסף, הרצון לפנות אותם במהלך עונת החקלאות מראה כי הנזק הצפוי לאדמות המעובדות לא נלקח בחשבון, על אף שנזק כזה נגרם בעבר גם כשהתקיימו באזור אימונים יבשים.

באופן מפתיע, המתווה כולל גם את הכפרים מע'ייר אל עביד ומופקרא, שכבר הוחרגו לפני ארבע שנים מהאזור הפעיל של שטח האש על ידי שר הביטחון. על בסיס הודעת השר התקבל אז פסק הדין של בג"ץ בעניין. המתווה החדש מתעלם מפסיקת בית המשפט.

"עד כה המדינה לא הסבירה מדוע השטח חיוני לצורכי הצבא בגדה, ומדוע לא ניתן לעשות שימוש חלופי בשטחי האש העצומים שבישראל, והיא משנה את נימוקיה מעת לעת. גרירת הרגליים של המדינה לאורך 16 שנות התדיינות מעלה תהיות רבות לגבי תוקפן וכנותן של טענותיה", אומרת עו"ד תמר פלדמן, מנהלת המחלקה לזכויות אדם בשטחים באגודה לזכויות האזרח. ההכרזה על שטח האש אף מנוגדת לדין הבינלאומי, והניסיון לפנות את התושבים הוא הפרה חמורה של דיני הכיבוש.

העותרים חזרו וביקשו מבית המשפט להוציא צו על תנאי, ובו המדינה תתבקש להסביר מדוע היא מתעקשת לגרש את התושבים מבתיהם ומאדמותיהם.

בג"ץ 413/13

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לקניין,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.