זכויות בהליך הפלילי

בג"ץ למדינה: למה שלא תגדילו את השטח שיש לכל אסיר בתא?

כלא איילון. CC-BY-SA: ציון הלוי כלא איילון. צילום: ציון הלוי (CC-BY-SA)

בג"ץ קיבל היום (25.1.2016) את דרישת האגודה לזכויות האזרח וארגונים נוספים והוציא צו על תנאי בעתירה בעניין הצפיפות בבתי הסוהר. בית המשפט הורה למדינה לנמק בתוך 120 יום מדוע לא תגבש תוכנית למימוש שטח מחיה הולם לאסירים ולעצורים בטווח זמן סביר.

האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם, והקליניקה לזכויות בהליך הפלילי במרכז למשפט ועסקים הגישו את העתירה עקב המצב החמור בבתי המעצר והכלא בישראל. הצפיפות הרבה, שמונעת מהכלואים מרחב תנועה מינימאלי בתא ומאלצת כלואים רבים לבלות את מרבית זמנם בשכיבה, גורמת לפגיעה בכבודם ובבריאותם. במדינות רבות בעולם קבעו כבר בתי משפט, כי מצב שבו אסירים מוחזקים בשטח מחייה הנמוך מ-3 מ"ר לאדם, משקף ענישה אכזרית ובלתי אנושית האסורה על פי האמנה נגד עינויים, שגם ישראל חתומה עליה. למרות זאת, זוהי המציאות עבור מרבית הכלואים בישראל.

למרות שרשויות המדינה מודעות לצפיפות הקשה ולהשפעתה השלילית על רמת האלימות בין האסירים, על בריאותם ועל סיכויי השיקום שלהם, בעשרים השנים האחרונות לא ננקטו כמעט צעדים משמעותיים לשיפור המצב. המדינה אמנם הודיעה כי תוסיף 200 מקומות כליאה בשנת 2016, אך מדובר בטיפה בים בהתחשב במצב החמור.

"אנחנו מקווים שהחלטת בג"ץ תביא לשינוי יסודי ביחס של המדינה לתנאי המחייה של אסירים ועצורים. שטח המחייה שמוקצה להם כיום הוא רחוק מהסטנדרטים הנהוגים במדינות דמוקרטיות אחרות ונמוך בהרבה גם מהסטנדרט שהמדינה עצמה קבעה בתקנות. שלילת חירותו של אדם על ידי המדינה חייבת להיעשות בתנאים הולמים ובלי לפגוע בצלם האנוש שלו", אמרה עו"ד אן סוצ'יו, שהגישה את העתירה.

בג"ץ 1892/14

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לכבוד,זכויות אזרחיות,זכויות אסירים,זכויות בהליך הפלילי

סגור לתגובות.