חופש הביטוי

היועמ"ש לרגב: אין לך סמכות לשלול תמיכה מיצירות תרבות ואמנות בשל תוכנן

אילוסטרציה. CC-BY: Bombmanאילוסטרציה. CC-BY: Bombman

בעקבות פניית האגודה הזהיר היועץ המשפטי לממשלה את שרת התרבות מירי רגב מפני פגיעה בחופש הביטוי האמנותי

 
היועץ המשפטי לממשלה הבהיר לשרת התרבות מירי רגב כי אין בסמכותה לכלול בחינה של תוכן היצירה בהחלטה אם לממן אותה. לפי המכתב, לתמיכה הציבורית ישנה חשיבות רבה בעצם קיומם של יצירות התרבות ומוסדות התרבות, כך שפגיעה במימון עלולה לפגוע בחופש הביטוי. עקב החשיבות הרבה של חופש הביטוי במדינת ישראל, היועץ המשפטי לממשלה קובע כי רגב לא יכולה להתערב ללא שינוי בחקיקה. הוא מבהיר כי אם ייעשה ניסיון לשנות את החקיקה, הוא ייאלץ לבחון אם לא מדובר בפגיעה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

על המכתב מטעם היועץ המשפטי לממשלה חתומות המִשנות ליועץ, עורכות הדין אורית קורן ודינה זילבר. הן מבהירות כי יש להקפיד על ההפרדה בין הדרג הפוליטי לבין הדרג המקצועי כדי למנוע פוליטיזציה בקבלת החלטות בתחום התרבות. השיקולים הרלוונטיים בחלוקת המשאבים צריכים להיות אמנותיים ומקצועיים בלבד. אחרת, נכתב, גבולות השיח מצטמצמים וחופש הביטוי הפוליטי עלול להיפגע.

לפני כחודשיים שלח היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, מכתב לשרה רגב עם העתק ליועץ המשפטי לממשלה, ובו מחה נגד האיומים לשלילת תמיכה במוסדות תרבות. הפנייה נעשתה בעקבות הפרסום על כוונתה של רגב לבחון את המשך תמיכתו של משרד התרבות בפסטיבל הקולנוע בירושלים, בשל הקרנת סרט תיעודי על יגאל עמיר, ואת המשך התמיכה בתיאטרון אלמידאן מחיפה בשל העלאת ההצגה "הזמן המקביל", המבוססת על סיפור של וליד דקה. במכתב הזכיר עו"ד יקיר כי חופש הביטוי הוא זכות יסוד של כלל הציבור, דרש מהשרה שלא להפך לצנזור תרבות, וציין כי התנהלותה מאיימת על הדמוקרטיה הישראלית.

לאחר שהתקבלה היום (9.8.2015) התשובה למכתבו, אמר עו"ד יקיר: "חשוב שהיועץ המשפטי לממשלה הבהיר לשרת התרבות את מגבלות הכוח, והזהיר אותה מפני פגיעה בחופש הביטוי האמנותי. היועץ המשפטי לממשלה הפריך את עמדת השרה כאילו היא מוסמכת להחליט על פי שיקול דעתה הבלעדי באיזה מוסד תרבותי לתמוך. הובהרו העקרונות הבסיסיים לפיהם אסור שהקריטריונים בתרבות יהיו קשורים בתוכן היצירה. עוד הובהר, שאין זה כלל מתפקידה של השרה להחליט על תמיכה ביצירה מסוימת או במוסד תרבות מסוים. שמירה על עקרונות אלה תבטיח את חופש היצירה ותמנע פוליטיזציה של התמיכה בתרבות".

פניית האגודה לזכויות האזרח, יוני 2015

תשובת המִשנות ליועץ המשפטי לממשלה, אוגוסט 2015

 

קישורים: 

רויטל חובל, היועמ"ש למירי רגב: לא ניתן להתנות תמיכה במוסדות בתוכן היצירות, הארץ, 9.8.2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי,יוזמות אנטי-דמוקרטיות

סגור לתגובות.