"הצעת חוק הנזיקין" פוגענית אף יותר מהחוק שנפסל על ידי בג"ץ

היום (10.6.2008) תעלה לקריאה ראשונה במליאת הכנסת הצעת חוק הנזיקים האזרחיים (אחריות המדינה) (תיקון מס' 8), התשס"ח-2008. הצעת החוק, שמקדם השר פרידמן, מיועדת למנוע מתושבי השטחים את האפשרות להגיש תביעות נזיקין נגד המדינה, גם במקרים בהם הנזק נגרם בלי קשר לפעילות מלחמתית. על פי הנוסח הנוכחי, גם אזרחים ישראלים לא יוכלו להגיש תביעות בגין נזק שנגרם להם על ידי כוחות הביטחון.

בית המשפט העליון עמד זה מכבר על הבעייתיות החמורה שבניסיון לפטור את המדינה מתביעות נזיקין. בדצמבר 2006, הרכב של תשעה שופטים קבע פה אחד שיש לפסול תיקון דומה לחוק, שנועד לפטור את המדינה מאחריות לפגיעה מכל סוג שגורמים כוחות הביטחון לתושבי השטחים. בהחלטה זו, קיבלו שופטי בג"ץ את העתירה שהגישו עורכי הדין חסן ג'בארין וארנה כהן מארגון עדאלה, עורכי הדין יוסי וולפסון וגיל גן-מור מהמוקד להגנת הפרט ועו"ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח בשם תשעה ארגוני זכויות אדם פלסטיניים וישראליים. שופטי בג"ץ קבעו, כי החוק סותר את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שכן הוא פוגע בזכויות לחיים, לכבוד, לקניין ולחירות.

החוק המוצע, המיועד לחול רטרואקטיבית על פגיעות שנגרמו החל משנת 2000, קובע כי גם במקרים של פגיעה בלתי חוקית, שלא במסגרת פעולה מלחמתית כזו או אחרת, הקורבנות – יתומים ואלמנות, נכים או מי שנותרו חסרי-כל לאחר שרכושם הושמד – יישארו ללא כל סעד משפטי, ולמעשה, מבלי שאף אחד ייתן את הדין על פעולות בלתי חוקיות. בנייר עמדה שהגישו המוקד להגנת הפרט, האגודה לזכויות האזרח ועדאלה, מבקרים הארגונים בחריפות את הצעת החוק החדשה, ועומדים על כך, שהיא פוגענית אף יותר מהחוק אשר נפסל על ידי בג"ץ. הצעת החוק מנוגדת לא רק לשכל הישר ולצדק, אלא גם לעקרונות יסוד של המשפט הישראלי והמשפט הבינלאומי.

עוד מזהירים הארגונים, כי בהיעדר אפשרות להגשת תביעות, תיפגע אף יותר האפשרות לבדיקה של מקרי התעללות, גניבה ופגיעה ברכוש מצד חיילים או גורמים אחרים בכוחות הביטחון. הצעת החוק הזו מאיימת לצרף את ישראל לרשימת המדינות המצורעות, אשר מערכת המשפט שלהן אינה מגינה על זכויות אדם. התוצאה עלולה להיות מבול של תביעות בחו"ל נגד חיילים וקצינים בצבא הישראלי.

יש לשים לב לכך שהצעת החוק עלולה גם לפגוע באזרחי המדינה: החוק יאפשר לשר הביטחון להכריז גם על אזורים בתוך ישראל כ"אזורי מלחמה", ובכך למנוע גם מתושביהם, אשר נפגעו מפעולות כוחות הביטחון, את האפשרות לתבוע את כוחות הביטחון.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,הזכות לקניין,זכויות האדם בשטחים הכבושים,חוק הנזיקים האזרחיים

סגור לתגובות.