בלחץ בג"ץ נעצרו זמנית העבודות לבניית הגדר באזור מודיעין

האגודה הגישה שתי עתירות לבג"ץ בדרישה לעצור את בניית גדר ההפרדה בכפרים ניעלין ודיר קדיס: ניתן להבטיח את יעדי הביטחון מבלי לפגוע במטעי התושבים ובפרנסתם. האגודה גם פנתה לרה"מ ולשר הביטחון בבקשה להזיז את הגדר שיצרה מובלעת באזור אלפי מנשה

במהלך דיון בעתירות, שהגישה האגודה לזכויות האזרח, הודיעה היום (17.3.04) המדינה, כי תופסקנה באורח זמני העבודות לבנייתה של גדר ההפרדה בתחום אדמותיהם של הכפרים דיר קדיס ונעלין, שניהם באזור מודיעין. את העתירות הגיש עו"ד אבנר פינצ`וק מהאגודה לזכויות האזרח, בשמם של ראשי הכפרים. העתירה נגד תוואי הגדר בתחומי הכפר נעלין הוגשה גם בשמו של אזרח ישראלי, תושב היישוב הסמוך שילת. המדינה הודיעה כי תינתן לתושבי הכפר דיר קדיס אפשרות להגיש התנגדות להפקעת אדמותיהם עד יום ראשון הקרוב, ובכל מקרה תופסקנה העבודות במקום עד לדיון הבא בעתירה, שיתקיים בעוד שבוע. באשר לתוואי הגדר העובר באדמות הכפר נעלין, הודיעה המדינה, כי העבודות במקום תופסקנה עד שיוצג בפני התושבים תוואי חדש, ואז יינתן להם פסק זמן של שבוע להגשת התנגדויותיהם לתוואי חליפי זה. בעתירות דנו נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, והשופטים תאודור אור ואליהו מצא. בנוסף דן היום בג"ץ בעוד מספר עתירות, שעניינן קטעים נוספים בתוואי גדר ההפרדה.


לעצור את בניית הגדר בכפר דיר-קדיס שבאזור מודיעין


יומיים לאחר שעתרה נגד תוואי גדר ההפרדה בכפר נעלין עתרה האגודה לזכויות האזרח ב-16.3.04 בשם תושבי הכפר הסמוך דיר-קדיס: ניתן לשנות את התוואי בדיר קדיס ולהבטיח את יעדי הביטחון של הגדר מבלי לפגוע במטעי התושבים ובפרנסתם. אלוף פיקוד המרכז הוציא צו לתפיסת אדמות בדיר-קדיס, אשר ממנו הושמטו פרטים מהותיים, המופיעים בנוסח העברי של הצו, ובכלל זה – הודעה בדבר זכות הטיעון וההשגה העומדת לבעלי האדמות.

יומיים לאחר שהגישה עתירה כנגד תוואי הגדר בכפר נעלין, ולאחר שעקירת המטעים בנעלין הופסקה והמדינה הסכימה לבחון מחדש את התוואי שעובר במטעי הזיתים של הכפר, מבקשת האגודה לזכויות האזרח מבג"ץ להורות לראש הממשלה, לשר הביטחון ולאלוף פיקוד המרכז לעצור את העבודה בכפר הסמוך, דיר-קדיס, ולערוך גם שם בחינה מחדש של התוואי. את העתירה הגיש עו"ד אבנר פינצ`וק מהאגודה לזכויות האזרח, בשם האגודה ובשם ראש מועצת הכפר, פארס אברהים נאסר.

בפתח העתירה מבקש עו"ד אבנר פינצ`וק מבג"ץ להוציא צו ביניים דחוף, שישהה את העבודות בדיר-קדיס עד לקיום דיון בעתירה, כיוון שאין כל טעם להמשיך ולחבל במטעים, שעה שיש אפשרות להצילם. יש לציין, כי ברגעים אלה ממש נמשכות העבודות במקום ונעקרים עצי זית עתיקים.

בתחילת השבוע עלה טרקטור על מטעי הכפר דיר-קדיס והחל עוקר עצי זית בני מאות שנים. בעתירה הודגש, כי תוואי הגדר המתוכנן עובר קרוב לבתי הכפר ומפריד בין התושבים לבין מטעי הזיתים שלהם, מקור פרנסתם של רבים מתושבי הכפר. זאת למרות שניתן להזיז את תוואי הגדר ולהימנע מפגיעות קשות בתושבי הכפר, והכל – מבלי לוותר על יעדיה הביטחוניים של הגדר.

בין היתר טוען עו"ד פינצ`וק בעתירה, כי העבודות בכפר דיר קדיס מתבצעות על בסיס צו חסר תוקף: מסתבר שהצו, שהוציא אלוף פיקוד המרכז בערבית, ושבו הורה על תפיסת אדמות בדיר-קדיס, לא כלל פרטים חיוניים המופיעים בגרסה העברית של הצו. ההודעה על זכותם של תושבי הכפר להתנגד לתפיסת אדמותיהם נשמטה מהנוסח הערבי, ובכך נשללה מהם זכותם הבסיסית להישמע בטרם תתקבל החלטה בעניינם.

זו העתירה הרביעית שהגישה האגודה לזכויות האזרח כנגד תוואי גדר ההפרדה. העתירה הראשונה הוגשה לפני כחודשיים ע"י עו"ד פאטמה אלעג`ו, ובעקבותיה הורה בג"ץ לצבא להסביר מדוע השערים החקלאיים, שדרכם עוברים הפלסטינים מתוך מתחם התפר ואליו, סגורים רוב שעות היום. העתירה השניה הוגשה על ידי עו"ד אבנר פינצ`וק וכוונה נגד משטר ההיתרים, שכפה צה"ל על הפלסטינים במתחם התפר. בעתירה זו התקיים דיון ראשון לפני כחודש ואולם עדיין לא ניתנה החלטה. העתירה השלישית היתה, כאמור, זו שהגיש עו"ד פינצ`וק בתביעה לשנות את תוואי הגדר בנעלין (בג"ץ 2577/04).


לעצור את בניית גדר ההפרדה בכפר נעלין שבאזור מודיעין

האגודה לזכויות האזרח בישראל עתרה ב-14.3.04 לבג"ץ נגד ראש הממשלה, שר הביטחון ואלוף פיקוד המרכז, בשם ראשי הכפר נעלין שבאזור מודיעין ובשם תושב היישוב הישראלי הסמוך שילת, בדרישה לשנות את התוואי המתוכנן של גדר ההפרדה באזור. התוואי המתוכנן מפריד בין תושבי נעלין ובין מחצית מאדמותיהם החקלאיות ומאיים לפגוע קשות בפרנסתם.

ביום ו` האחרון עלה טרקטור על מטעי הכפר נעלין והחל עוקר עצי זית בני מאות שנים. תוואי הגדר המתוכנן עובר בתוך אדמותיהם החקלאיות של תושבי הכפר ומנתק את התושבים מכמחצית מאדמותיהם החקלאיות. ביום שישי הופסקו העבודות לאחר שהפגנה שקטה, שקיימו תושבי הכפר נגד העוול הנגרם להם, הובילה לתגובה קשה של צה"ל, שכללה ירי פצצות הלם, גז מדמיע וכדורי גומי. אזרחים ישראלים שבאו להזדהות עם התושבים הוכו על ידי מתנחלים, שהגיעו מהישוב הסמוך קרית ספר ושלהבו את הרוחות.

תושב הישוב הסמוך שילת, עמי ארזי, המקיים מזה שנים יחסי שכנות טובה עם תושבי נעלין, נזעק לעזרתם ופנה לגורמים בכירים בצבא. ארזי, ששירת כקצין בכיר בחילות השדה, שמח לגלות שגם המפקדים הבכירים בשטח מסכימים, שניתן להזיז את תוואי הגדר ולהימנע מפגיעות קשות בתושבי הכפר, והכל – מבלי לוותר על יעדיה הביטחוניים של הגדר. אלא שכל זה לא שיכנע את מפקדי הצבא ביהודה ושומרון לעצור את עקירת העצים במקום.

בעתירה, שהגיש הבוקר עו"ד אבנר פינצ`וק מהאגודה לזכויות האזרח, מלינים ראשי הכפר וארזי על ההתעקשות להמשיך ולעקור מטעים, ויוצאים נגד הכוונה לבנות את הגדר בתוואי שינתק את התושבים מאדמותיהם החקלאיות. בפתח העתירה מבקש עו"ד פינצ`וק מבג"ץ להוציא צו ביניים דחוף, שישהה את העבודות בנעלין עד לקיום דיון בעתירה, כיוון שאין כל הגיון להמשיך ולחבל במטעים, שעה שיש אפשרות להצילם. אין לגרום לנזק בלתי הפיך, טוען עו"ד פינצ`וק, שעה שעל פניו נראה, כי גם בקרב מפקדי הצבא מתחזקת הדעה לפיה ניתן להזיז את התוואי ולהימנע מפגיעה בלתי סבירה בזכויות האדם של תושבי נעלין.

על רקע ההתפתחויות שאירעו בסוף השבוע, התקיים בנעלין סיור בהשתתפות מפקדי הגזרה ונציגי מנהלת מרחב התפר, ונדונו חלופות לתוואי הנוכחי. הגם שקיימת נכונות מסוימת להזיז את התוואי, עדיין מתעקשים נציגי מנהל מרחב התפר להשאיר מאחורי הגדר אדמות חקלאיות רבות. במהלך הסיור אישרו נציגי הצבא במפורש, כי קביעת התוואי המתוכנן נעשתה, בין היתר, מתוך כוונה לאפשר את הרחבתה של ההתנחלות הסמוכה, חשמונאים.


לשנות את תוואי הגדר באזור אלפי מנשה


ב-10.3.04 פנתה האגודה לרה"מ ולשר הביטחון בבקשה להזיז את גדר ההפרדה, שיצרה מובלעת באזור אלפי מנשה, הכולאת בתוך "שטח צבאי סגור" 5 כפרים ומבודדת שניים אחרים. המובלעת פוגעת בחופש התנועה של התושבים הפלסטינים, חוצצת בין קהילות ומשפחות, חוסמת שירותי רפואה והצלה, וכורתת את מטה לחמם של רבים.

לכבוד
מר אריאל שרון
ראש הממשלה
רח` קפלן 2
ירושלים

לכבוד
מר שאול מופז
שר הביטחון
רחוב קפלן 37
תל אביב

שלום רב,


הנדון: שינוי תוואי גדר ההפרדה – מובלעת אלפי מנשה

אני פונה אליכם על מנת שתורו על תיקון תוואי גדר ההפרדה, שנבנתה באזור מובלעת אלפי מנשה שבמתחם התפר, ועל הזזת הגדר, באופן שיסיר את ניתוקן ובידודן של הקהילות הפלסטיניות החיות באזור. המובלעת, שיצרה הגדר במסעה מזרחה, כולאת בתוך מתחם התפר את הכפרים ראס א-טירה, ערב א-רמאדין, ואדי ראשה, ח`רבת א-דבעה, וערב אבו פרדה, ומבודדת את הכפרים חבלה, וראס עטייה.

בשבוע שעבר נודע, כי הפעוט מוחמד האשם מן הכפר ראס עטייה נפטר, לאחר שהגעתו למרכז הרפואי בקלקיליה התעכבה בעטייה של גדר ההפרדה. לפנים היו תושבי ראס עטייה, וכמוהם תושבי חבלה הסמוכה, מסתייעים בשירותי החירום וההצלה של קלקיליה – מהלך דקות אחדות מכפרם, ואולם כיום חוצצת בין הישובים גדר ההפרדה: תושבי חבלה וראס עטייה מצאו עצמם מבודדים מעיר המחוז שלהם, מקהילתם, ופעמים רבות – גם ממקור פרנסתם.

חמור עוד יותר הוא מצבם של תושבי הכפרים הסמוכים, שנלכדו בתוך מובלעת אלפי מנשה. על אזור זה הכריז צה"ל, כזכור, כעל "שטח צבאי סגור", והתנה את שהייתם ואת תנועתם של הפלסטינים בהיתרים. השערים, שנקבעו בגדר ושדרכם מנסים התושבים להמשיך ולקיים את שיגרת חייהם, סגורים מרבית שעות היממה, והלכה למעשה אינם ממלאים את יעדם. כך נותקו התושבים מהקהילות הסמוכות, מאתרים מרכזיים בחייהם ומעיר המחוז ומרכז השירותים קלקיליה, ושיגרת חייהם היתה לקשה מנשוא.

כך קורה, למשל, שילדי ראס א-טירה מתקשים להגיע אל בית ספרם שבראס עטייה, וילדי וואדי ראשה – אל בית ספרם שבחבלה. בדומה לזה – הנזקקים לשירותי מרפאה אינם מצליחים להגיע למרפאות שבראס עטייה ובחבלה, ובשעת חירום אין אמבולנס שיגיע לביתם. ראס א-טירה, שאינו מחובר לרשת המים ותלוי במכלי מים נגררים, סובל ממצוקת מים בשל ההגבלות המוטלות על מעבר כלי רכב אל תוך השטח הסגור. תושביה הפלסטינים של המובלעת מתקשים להגיע – ברגל או ברכב – לאדמותיהם ולמקומות עבודתם, והדבר פוגע פגיעה קשה בפרנסתם.

הפגיעות הקשות בזכויות היסוד של הפלסטינים, שחייהם מתרכזים או עוברים במובלעת אלפי מנשה, אינן סבירות, אינן מידתיות ומנוגדות לחובת המעצמה הכובשת לדאוג לקיומם של חיים אזרחיים תקינים ולהגן על זכויות היסוד של תושבי השטח, המצוי בתפיסתה הלוחמתית.

לו היתה הגדר נצמדת לתוואי המקורי, שיועד לה מלכתחילה – בסמוך לגבול הבינלאומי, היו נמנעות הפגיעות הקשות הללו, ועדיין היה בה כדי למלא אחר ייעודה ולמנוע מעבר מפגעים אל שטחי מדינת ישראל. את ההגנה על תושבי אלפי מנשה ניתן היה לספק ממילא, לפי תוואי זה, על-ידי הקפתה בגדר בטחון.
לנוכח האמור לעיל, אבקשכם להורות על ביטול המובלעת והזזת הגדר מערבה מבתיהם ומאדמותיהם של הפלסטינים תושבי האזור.

בכבוד רב ובברכה,

אבנר פינצ`וק, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקניין,זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה,חופש התנועה - גדר ההפרדה

סגור לתגובות.