הזכות להינשא ושוויון בנישואין

מתוך: "זכויות האדם בישראל לאור סעיפי ההכרזה: רצוי ומצוי (1948-1998)"


"כל איש ואשה שהגיעו לפרקם רשאים לבוא בברית הנישואין ולהקים משפחה, ללא כל הגבלה מטעמי גזע, אזרחות או דת. הם זכאים לזכויות שוות במעשה הנישואין, בתקופת הנישואין ובשעת ביטולם" (ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם, סעיף 16)


הזכות להינשא

בישראל ניתן להינשא ולהתגרש בבית דין דתי בלבד, על פי חוקי הדת של בני הזוג הנישאים, כאשר לגבי יהודים – המדינה מכירה בבית הדין וברבנים של הזרם האורתודוכסי בלבד. כתוצאה מכך נמנעת האפשרות להינשא מזוגות רבים, בהם זוגות בני דתות שונות; מי שדתם אינה מוכרת על ידי הממסד הדתי, כגון עולים שהרבנות אינה מכירה ביהדותם; מי שמנועים להינשא מסיבות דתיות, כגון כהן וגרושה; בני זוג מאותו המין. כמו כן נפגע חופש הדת והמצפון של זוגות שאינם מעונינים להינשא בנישואין דתיים, או מי שמעונינים להינשא באמצעות רבנים שהמדינה אינה מכירה בהם כגון רבני הזרם הקונסרווטיווי והזרם הרפורמי. יצוין כי המדינה אינה מכירה בזוגיות של בני זוג שאינם נשואים.


שוויון בין המינים בנישואין

העובדה שענייני נישואין וגירושין, לרבות חלוקת רכוש, אחזקת ילדים ומזונות ילדים, נדונים בדרך כלל בבתי דין דתיים ועל פי הדינים הדתיים (על פי העניין ודתם של בני הזוג) מביא לאי שוויון קשה בין נשים וגברים בהליך הנישואין והגירושין, מאחר שבדרך כלל, מעמדה של האשה על פי הדינים הדתיים השונים, ובבתי הדין הדתיים של הדתות השונות, נחות מזה של הגבר.

המדינה אינה נוקטת צעדים משפטיים או חינוכיים נגד נישואי קטינות, נישואין ללא הסכמה ונישואין פוליגמיים. מנהגים אלה, היוצרים אי-שוויון חריף בין נשים וגברים בנישואין, עדיין קיימים בהיקף זה או אחר בקרב קבוצות מסוימות הן בציבור הערבי והן בציבור היהודי.


שלילת איחוד משפחות מלא-יהודים

החוק אינו מעניק זכות לאזרח ישראלי להביא את בן זוגו לחיות עמו בישראל – אלא אם כן הוא זכאי לעלות על פי חוק השבות. כמו כן, לא מוכרת בחוק זכות לאיחוד משפחות עם הורים, אחים או ילדים (אלא אם כן הם קטינים). משרד הפנים נוקט מדיניות מכוונת למנוע איחודן של משפחות של מי שאינם יהודים, או משפחות הכוללות מי שאינם יהודים, כגון ישראלים הנישאים לאזרחים זרים. הטיפול בבקשות לאיחוד משפחות מעוכב במשך שנים רבות מבלי שתינתן למבקשים כל תשובה לבקשתם או הסבר לעיכוב, וזאת גם במקרים בהם נולדים לבני הזוג ילדים – במקרים אלו לעתים קרובות מעמדם של הילדים אינו מוסדר ושירותים שונים נמנעים מהם. אזרחים ערבים הנישאים ללא-ישראלים עוברים מסלול מפרך במיוחד, וקשה עוד יותר מצבם של תושבי מזרח ירושלים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיי משפחה,הזכות לשוויון,זכויות אזרחיות,זכויות נשים,חופש הדת והחופש מדת,עוד ...

סגור לתגובות.