פורום הקרקעות: גם הוראות המעבר המתוקנות גורפות מדי

ב-21.12.03 הגיש פורום הקרקעות לבג"ץ עתירה מתוקנת לקראת הדיון בעתירתו נגד הוראות המעבר להפשרת קרקעות חקלאיות. בעתירה המתוקנת נטען, כי על אף צמצומן, גם הוראות המעבר המתוקנות גורפות יתר על המידה ויש לשנותן

פורום הקרקעות, המשותף לקשת הדמוקרטית המזרחית, האגודה לזכויות האזרח בישראל ולעמותות במקום – מתכננים למען זכויות תכנון ואדם, טבע ודין, הגיש ב-21.12.03 לבג"ץ עתירה מתוקנת נגד הוראות המעבר לשינוי ייעודן של קרקעות חקלאיות. העתירה המתוקנת הוגשה בעקבות שינוין של הוראות המעבר שאליהן התייחסה העתירה המקורית, ולקראת הדיון בבקשה למתן צו ביניים ב-22.12.03. בעתירה המתוקנת מובהר כי הוראות המעבר החדשות, שנתקבלו בסתיו האחרון בעקבות עתירתו של הפורום, מצמצמות באורח משמעותי את המחלוקת, אולם עדיין קיימים הבדלים ניכרים בינן ובין עמדתו של הפורום. את העתירה המתוקנת, כמו גם את זו המקורית, הגישו עורכות הדין סמדר בן-נתן, המייצגת את הפורום, ושרון אברהם-ויס, מהאגודה לזכויות האזרח.

פורום הקרקעות מברך על כך שבעקבות עתירתו שונו הוראות המעבר, שעליהן החליטה מועצת מקרקעי ישראל, וזאת בשל פגיעתן הקשה בעקרונות הצדק החלוקתי ובשל הסתירה שבינן ובין פסיקתו של בג"ץ בעתירת הקשת הדמוקרטית המזרחית. הוראות המעבר המצומצמות מהוות הישג משמעותי של הפורום, כיוון שהן צימצמו במידה ניכרת את מספר העסקאות להפשרת קרקע אשר תמומשנה על פי ההחלטות שבוטלו בידי בג"ץ, ואשר היו צפויות לשלשל ממון רב לידיהם של יישובים כפריים באזורי הביקוש במרכז הארץ ולידיהם של יזמים וסוחרי קרקעות, מתוך נכסיו של כלל הציבור. עם זאת, מציינות עורכות הדין, עדיין קיימים הבדלים ניכרים בין ההוראות החדשות ובין עמדתו של הפורום.

נקודות המחלוקת העיקריות, נאמר בעתירה המתוקנת, נוגעות לסעיפים הבאים:
א. בעוד שהוראות המעבר החדשות מסתפקות בתוכניות שהופקדו בלבד, ואפילו תוכניות שאושרו להפקדה בתנאים, גם אם תנאים אלה לא נתמלאו, כמבססות אינטרס הסתמכות לביצוע העסקאות, הרי שפורום הקרקעות סבור, שיש לדרוש תוכנית מאושרת.
ב. הוראות המעבר כוללות תנאים מקלים, יחסית לכלל הוראות המעבר, בנוגע לעסקאות הכרוכות בהסדרי החובות במושבים ובקיבוצים. מדובר, נאמר בעתירה, בעמדה שכבר נפסלה על ידי בג"ץ, שקבע כי אין להתחשב במצבו הכלכלי הקשה של המגזר החקלאי בעת קביעתה של מדיניות המקרקעין בידי מינהל מקרקעי ישראל.
ג. הוראות המעבר אינן קובעות סעד של פיצוי כספי לעסקאות שלא תכללנה בהוראות המעבר. פיצוי כזה, מודגש בעתירה, היה מאפשר לפצות בעלי עניין בעסקאות על הוצאות שהוציאו, מבלי להוציא אל הפועל את העסקה, על כל הנזק הכרוך בדבר. כתוצאה מאי שימוש בכלי זה של מתן פיצויים, קובעות עורכות הדין, מרחיבות הוראות המעבר יתר על המידה את היקפן של העסקאות שתתבצענה.

פורום הקרקעות מציע בעתירתו המתוקנת הוראות מעבר חלופיות ומפורטות, המבוססות על גישה מצמצמת. על פי הוראות אלה, תאושרנה רק עסקאות שלגביהן גובש אינטרס הסתמכות חד וברור, ושהמעורבים בהן ישנו את מצבם לרעה בתום לב ובמידה ניכרת אם לא תאושרנה עסקאותיהם לביצוע.

פורום הקרקעות מבקש משופטי בג"ץ להוציא צו ביניים, האוסר לבצע עסקאות של שינוי ייעוד קרקע חקלאית על-פי הוראות המעבר הנוכחיות, עד להכרעה בעתירתו. זאת על מנת למנוע נזק מרחיק לכת, ואף בלתי הפיך, הן בתחום הכלכלי והן בתחום התכנוני-חברתי, תוך ריקונה מתוכן של פסיקת בג"ץ בעתירתה של הקשת המזרחית, פסיקה שהנחתה את הרשויות להבטיח צדק חלוקתי בהקצאתם של משאבי המדינה.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לשוויון,זכויות חברתיות,עוד,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.