סעיף בהצעת חוק ההסדרים נותן יד להפרת חוק שכר מינימום

הפורום לאכיפת זכויות עובדים, שבו חברה האגודה, פנה ב-13.11.03 אל שר האוצר (עם העתקים לכלל השרים) ואל חברי ועדת הכספים של הכנסת בקריאה לא לתמוך בסעיף 109 להצעת חוק ההסדרים, אשר נותן יד להפרה מפורשת של חוק שכר המינימום.


הארגונים החברים בפורום לאכיפת זכויות עובדים:
האגודה לזכויות האזרח, איתך-משפטניות למען צדק חברתי, מרכז אדוה, מחוייבות לשלום וצדק חברתי, קו לעובד, התכנית למשפט ורווחה – אוניברסיטת ת"א

לכבוד
מר בנימין נתניהו
שר האוצר
רח` קפלן 1
ירושלים

מר נתניהו הנכבד,


הנדון: פגיעה במשתכרי שכר מינימום במסגרת הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה), התשס"ד- 2003

1. אני מתכבדת לפנות אליך בשם הפורום לאכיפת זכויות עובדים (שנקרא עד לאחרונה, הפורום לאכיפת שכר מינימום) בעניין סעיף 109 להצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה), התשס"ד-2003 (הלן: הצעת החוק). סעיף זה מבטל ומשנה סעיפים בחוק עסקאות גופים ציבוריים (אכיפת ניהול חשבונות, תשלום חובות מס, העסקת עובדים זרים כדין ושכר מינימום), תשל"ו-1976 (להלן: חוק עסקאות גופים ציבוריים), באופן הפוגע בזכויותיהם של העובדים המשתכרים שכר מינימום.

2. כזכור, בשנת 2002 תיקנה כנסת ישראל את חוק שכר מינימום, התשמ"ז-1987 (להלן: חוק שכר מינימום). הפורום לאכיפת שכר מינימום עסק בקידום תיקון זה, לאור אכיפתו הדלה של חוק שכר מינימום. מטרת התיקון היתה להגביר את אכיפת חוק שכר מינימום, להגן על זכויות העובדים כנדרש בחוק ולהרתיע מעסיקים העוברים על החוק. במסגרת התיקון תוקן גם חוק עסקאות גופים ציבוריים, ונקבעו הגבלות על גופים ציבוריים, שעה שהם באים להתקשר בעסקאות עם ספקים אשר הורשעו בעבר בהפרת חוק שכר מינימום וחוק עובדים זרים.


3. כעת, נדהמנו לגלות, כי הישגי התיקון להגברת האכיפה יורדים לטמיון, כאשר הצעת חוק ההסדרים הנוכחית מעודדת למעשה גופים ציבוריים להתקשר עם גופים המפרים את חוק שכר מינימום, ובכך נותנת יד להפרת חוק מפורשת.

הצעת החוק מציעה להתעלם מעבירות קודמות של ספקים, להגביל התקשרות רק בעסקאות בסכומים גבוהים ולמנות ועדת חריגים שתפטור ספקים מעמידה בתנאים המגבילים.

להלן פירוט ההסדרים המופיעים בחוק כיום אל מול השינויים המוצעים בהצעת החוק:

השינוי המוצע כיום הגבלות על התקשרויות רשות ציבורית כאשר יש:
אין איסור על ההתקשרות. איסור התקשרות אם טרם חלפה שנה ממועד ההרשעה. הרשעה אחת לפי חוק עובדים זרים או חוק שכר מינימום.
אין איסור על ההתקשרות. איסור התקשרות אם טרם חלפו שלוש שנים ממועד ההרשעה האחרונה. שתי הרשעות לפי חוק עובדים זרים או חוק שכר מינימום.
איסור התקשרות אלא אם חלפה שנה ממועד ההרשעה האחרונה. איסור התקשרות אם טרם חלפו שלוש שנים ממועד ההרשעה האחרונה. שלוש הרשעות ומעלה לפי חוק עובדים זרים או חוק שכר מינימום.
חריגים
איסור התקשרות בעסקאות של מעל 000,002 ש"ח (לפי מדד המחירים לצרכן מ- 5991, כיום עומד על 441,492 ש"ח על פי ניתוח מרכז אדוה). איסור התקשרות בעסקאות של מעל 000,53 ש"ח. עסקאות בסכום נמוך, כשקיימת הרשעה לפי חוק עובדים זרים.
איסור התקשרות בעסקאות של מעל 000,002 ש"ח (לפי מדד המחירים לצרכן מ- 5991, כיום עומד על 441,492 ש"ח). איסור התקשרות בעסקאות של מעל 000,52 ש"ח, סך כל ההתקשרויות באותה שנה עם הספק לא יעלו על 000,05 ש"ח. עסקאות בסכום נמוך, כשקיימת הרשעה לפי חוק שכר מינימום.
אין הגבלות כאשר ההרשעה היא בגין עבירה שנעברה לפני 2002.01.13 ). אין הגבלות כאשר ההרשעה היא בגין עבירה שנעברה לפני 2002.1.1 . תחולה בהרשעה לפי חוק עובדים זרים.

4. זאת ועוד, מוצע להקים ועדה שתוכל לאשר התקשרויות עם גופים/ספקים שכלל אינם עומדים בקריטריונים, דהיינו שהפרו את חוק שכר מינימום וחוק עובדים זרים מעבר למצוין בטבלה לעיל, אם נסיבות העניין מצדיקות זאת.

5. עיניך הרואות, השינויים שמציעה הממשלה בהצעת החוק מאיימים להצעיד את מדינת ישראל לאחור ולהביא לכך שהאכיפה הדלה של חוק שכר מינימום וחוק עובדים זרים תיעלם כליל.

6. הצעת החוק פותחת פתח רחב לגופים ציבוריים להתקשר בעסקאות עם גופים עבריניים העושים להם דרך קבע לרמוס את זכויות העובדים בישראל בניגוד לחוק שכר מינימום וחוק עובדים זרים שנועדו להגן על זכויות העובדים, בין אם ישראלים בין אם לאו. המשמעות היא, כי לאור חוסר האכיפה המוחלט, חוקים אלה ייהפכו לאות מתה בספר החוקים.

7. הגדילו לעשות מציעי הצעת החוק בהסבירם את רציונל התיקון: "… ההתאמות הנדרשות שיביאו למיצוי רב ככל שניתן של היתרונות הכלכליים שהגופים הציבוריים עשויים להשיג בהתקשרויות", היינו, הפרת חוק באמצעות רמיסת זכויות העובדים ותשלום שכר פחות משכר המינימום, לא רק שאינו פוסל את מפירי החוק אלא דווקא, לדעת מציעי הצעת החוק, יש בכך כדי להעניק להם יתרון כלכלי שעה שהם באים להתקשר בעסקאות עם גופים ציבוריים. בכך מדינת ישראל נותנת ידה ומעודדת הלכה למעשה הפרת חוק.

לאור האמור לעיל, הננו דורשים למחוק את סעיף 109 מהצעת החוק ולהותיר על כנן את ההגבלות המוטלות על התקשרות עם מפרי חוק שכר מינימום וחוק עובדים זרים. אם המגמה המוצהרת של המדיניות הכלכלית העומדת מאחורי הצעת החוק היא לעודד את היציאה לעבודה, קשה לראות כיצד כרסום נוסף באכיפה המינימלית של חוק שכר מינימום מיישם מגמה זו.

בכבוד רב,
שרון אברהם-ויס, עו"ד
האגודה לזכויות האזרח בישראל

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות עובדים,שכר הוגן

סגור לתגובות.