הוראות המעבר לא תכנסנה לפועל עד להמשך הדיון בעתירה בנושא הקרקעות

כך הבטיחה המדינה בדיון שהתקיים ב- 7.8.03 בעתירה. במהלך הדיון התגלעה מחלוקת קשה בין נציגות היועץ המשפטי לממשלה ובין השר אולמרט בשאלת הייצוג המשפטי

ב- 7.8.03 התקיים בבג"ץ דיון בעתירתו של פורום הקרקעות, המשותף לקשת הדמוקרטית המזרחית, האגודה לזכויות האזרח בישראל ולעמותות במקום – מתכננים למען זכויות תכנון ואדם, טבע ודין, נגד שר התעשיה, המסחר והתעסוקה, אהוד אולמרט, ונגד מינהל מקרקעי ישראל, מועצת מקרקעי ישראל ותנועות ההתיישבות ונגד הוראות המעבר, שאושרו השבוע בשנית במועצה. במהלך הדיון, שהתקיים בפני השופטים אור, נאור וחיות, התגלעה מחלוקת קשה בין אסנת מנדל, מנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה ובין השר אולמרט. השר אולמרט טען בתוקף, כי פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה אינם מייצגים אותו, ופרקליטות המדינה עמדה בתוקף על כך, שעמדת היועץ, המתנגד למתן הטבות מופלגות למגזר החקלאי ולבעלי ההון ללא הצדקה (באורח דומה למדי לטענות הפורום), היא היחידה המחייבת את רשויות המדינה, ובתוכן גם את השר. בסופו של דבר סוכם, כי הדיון יידחה בשבועות אחדים, שבמהלכם תסוכם סוגיית הייצוג המשפטי. המדינה התחייבה להמציא נתונים לגבי היקפן של עסקאות הקרקע הנתונות בויכוח. בתוך כך רשם בפניו בית המשפט את התחייבות המדינה, שהוראות המעבר לא תכנסנה לתוקף עד להמשך הדיון בעתירה.

פורום הקרקעות חזר ודרש פעמים רבות בעבר כי תיערך ותפורסם רשימת העסקאות עליהן יחולו הוראות המעבר והיקפן, וכן כי תיערך הערכה כספית של עלותן, אולם לא זכה לכל התייחסות של מינהל מקרקעי ישראל. שופטי בג"ץ אימצו את עמדת הפורום והביעו את דעתם בדיון היום, כי המצאת נתונים אלו הינה הכרחית, וחייבו את המדינה להמציא נתונים אלו תוך פרק זמן של שבועיים.

פורום הקרקעות מברך את היועץ המשפטי לממשלה, מר אליקים רובינשטיין, שעמד על דעתו המשפטית ולא נכנע ללחצים שהופעלו עליו מכיוונם של מועצת מקרקעי ישראל ושל יו"ר המועצה, השר אהוד אולמרט. הפורום מביע תקוותו, כי היועץ המשפטי יוסיף לעמוד על דעתו בעניין הוראות המעבר, שנתקבלו במועצת המקרקעין, באותה עקביות שבה עמד עליה עד כה. הפורום מצפה, כי בהתחדש הדיון בעתירתו נגד הוראות המעבר, בעוד 3-4 שבועות, ישוב היועץ המשפטי ויתייצב לצדם של עקרונות הצדק החלוקתי ושל בית המשפט העליון, אשר אמר את דברו מפורשות בפסיקתו ההיסטורית בעתירת הקשת הדמוקרטית המזרחית לפני כשנה. אם לא יעמוד היועץ באורח איתן על דעתו, הרי שהוא יפגע לא רק בעקרונות הצדק החלוקתי, אלא גם במעמדו של המוסד שבו הוא עתיד לכהן.

פורום הקרקעות שב ומדגיש, כי הוא יוסיף להגן על עקרונות הצדק החלוקתי, לטובתם של כלל תושבי ישראל, ועל חלוקה הוגנת של משאבי הקרקע ושל הקופה הציבורית לטובת הכלל. לא ייתכן, כי בימים, שבהם מקוצצים ללא רחם כל סעיפי הרווחה, החינוך והבריאות, יחולקו משאבי הציבור כולו למגזר מצומצם.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לשוויון,זכויות חברתיות,עוד,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.