להתיר פתיחת חנויות בחברון, הסגורות מזה חודשים

האגודה הגישה ב- 31.7.03 עתירה נגד צה"ל בעניין סגירתן הממושכת, מזה למעלה משמונה חודשים, של 18 חנויות בעיר העתיקה של חברון. סגירה זו פוגעת קשות בבעלי החנויות ומשפחותיהן ומצטרפת לפגיעות קשות נוספות בתושבי העיר ובכלכלתה.

האגודה לזכויות האזרח בישראל עתרה לבג"ץ נגד מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, בדרישה לשים קץ לסגירתן הכפויה של שמונה עשרה חנויות בדרך שלאלה שבעיר העתיקה של חברון. חנויות אלה נסגרו על ידי צה"ל בחודש נובמבר האחרון, ומאז לא הורשו בעליהן לפתחן, דבר הגורם להם ולמשפחותיהם מצוקה כלכלית קשה. כן פוגעת סגירתן של החנויות בתושבי האזור, שמתקשים להשיג את צורכיהם הבסיסיים בשל סגירת החנויות הסמוכות לבתיהם. פגיעה זו בולטת במיוחד לנוכח העוצר, שהוטל במשך תקופות ארוכות באזור, וכן אמצעים נוספים שבהם נוקט צה"ל ואשר מוטטו את כלכלתה של העיר חברון ופגעו קשות באוכלוסיה האזרחית. את העתירה הגישה עו"ד נעה שטיין מהאגודה לזכויות האזרח, בשמם של שני בעלי חנויות ברחוב, שחנויותיהם נסגרו בידי צה"ל.

בחודש נובמבר 2002 הורה צה"ל על סגירתן של החנויות בדרך שלאלה, אחת הדרכים המרכזיות בעיר העתיקה של חברון, המהווה גם מרכז מסחרי חשוב בעיר. בין החנויות, שנותרו סגורות מאז, מצויות חנויותיהם של העותרים: חנות המכולת של מחמד עלי קואסמי וחנות הבגדים של מחמד נביל חכמת אלעטל. מאז ועד היום תלויות משפחותיהן בסיוע כלכלי דל של קרובים ובני משפחה: קואסמי, אשתו ושלושה מילדיהם, המתגוררים עמם, תלויים לחלוטין באחד מבניהם הנשואים, המפעיל אף הוא חנות מכולת באזור אחר בעיר. סיוע זה מוגבל מאוד, כמובן, שכן על כתפי בן זה מוטלת גם פרנסתה של משפחתו שלו. כתוצאה מכך חיים הוריו ואחיו בתנאים של עוני ומחסור. אלעטל ומשפחתו, המונה 10 ילדים, בני 13 עד 28 שנים, נאלצת להתקיים באמצעות שכרו של אחד מבניו, רופא במקצועו, שהוא נשוי בעצמו ואינו מתגורר עם אביו. במצב דומה מצויות משפחות נוספות, שחנויותיהן נסגרו בידי הצבא. יש לציין כי סגירתן של חנויות אלה מהווה דוגמה אחת בלבד למדיניותו של צה"ל לסגור חנויות בחברון, אלא שבמקרה זה מתמשכת הסגירה זמן רב במיוחד. כמו כן נראה, שסגירת החנויות בדרך שלאלה נובעת מקרבת המקום לבתי המתנחלים היהודים.

עו"ד נעה שטיין מהאגודה לזכויות האזרח בישראל פנתה כבר בראשית חודש אפריל אל היועץ המשפטי לאזור יהודה ושומרון ואל הפרקליט הצבאי הראשי בדרישה, כי יותר לבעלי החנויות לפתוח אותן. באותו יום התיר צה"ל לפתוח חנויות נוספות שנסגרו ואשר אינן נמצאות בשטח העיר העתיקה, ואולם 18 החנויות, שבעניינן הוגשה העתירה, נותרו סגורות. לפניות נוספות של האגודה השיבו מהפרקליטות הצבאית, כי בעלי החנויות רשאים לפתוח את חנויותיהם, כי אין הוראה חוקית, שמונעת את פתיחתן, וכי "חודדו הנהלים" בנושא. עוד נמסר, כי כל בעל חנות אשר נתקל בבעיה כלשהי, יכול להיעזר ברס"ן טארק שנאן, קצין התשתיות, הממונה על הנושא. על אף תשובות אלה, חיילי צה"ל עודם מונעים מבעלי החנויות לפתוח את חנויותיהם, גם כאשר לא מוטל עוצר בעיר העתיקה. פניות אל רס"ן שנאן, שאמור היה לסייע בפתיחת החנויות, נענו באופן נחרץ, כי אין כל אפשרות לפתוח את החנויות, וכי גם בעתיד לא יאפשר צה"ל לפתוח את החנויות הסמוכות להתנחלויות היהודיות. זאת בסתירה מפורשת למה שנמסר על ידי הפרקליטות הצבאית.

עו"ד שטיין מסבירה בעתירה, כי סגירת החנויות פוגעת בזכות הקניין של בעליהן ובכבודם, ולפיכך היא מנוגדת לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. כמו כן, סותרת הסגירה את החוק הבינלאומי, האוסר ענישה קולקטיבית. עוד מציינת עו"ד שטיין, כי על סמך תשובותיהם של היועץ המשפטי לאיו"ש והפרקליטות הצבאית נראה, כי ההחלטה לסגור את החנויות הייתה שרירותית ובלתי סבירה, ועל כן בחרו היועץ המשפטי והפרקליטות להתנער ממנה ולהבהיר לגורמים האחראים בשטח מהם המקרים, בהם מותר לעשות שימוש בסמכויות קיצוניות כאלה. על אף זאת, כאמור, החנויות בדרך שלאלה עודן סגורות.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקניין,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.