לחדול מהגבלת חופש הפעולה של ארגוני זכויות אדם בשטחים

ב- 12.5.03 פנתה האגודה לרמטכ"ל במחאה על פשיטתם של כוחות צה"ל על משרדי התנועה לסולידריות בינלאומית, מעצר הפעילים והחרמת הציוד, ובבקשה לאפשר את פעילותם של ארגוני זכויות האדם בשטחים ללא הפרעה

לכבוד
רב אלוף משה יעלון
ראש המטה הכללי

א` נ`,


הנדון: פעולות צה"ל נגד פעילי תנועת הסולידריות הבינלאומית (ISM)

ביום שישי האחרון, 9.5.03, בשעות הצהרים פשטו כוחות צה"ל על משרדי התנועה לסולידריות בינלאומית (ISM) בבית סאחור. בפשיטה החרים צה"ל ציוד, השייך לתנועה, שכלל בין היתר: מחשבים, טלפונים סלולאריים ותיקים המכילים מידע רב.

תוך כדי הפשיטה נעצרו שלוש נשים, שתיים מהן פעילות התנועה. העצורה השלישית, פעילה בארגון HUMAN RIGHTS WATCH, נעצרה למשך שעות ארוכות ורק לאחר מסכת של חקירות שוחררה. נגד שתי פעילות התנועה שנעצרו הוצאו צווי גירוש. יצויין עוד, כי שני פעילים בתנועת הסולידריות מרמאללה ומבית לחם, אזרחים אמריקאיים מוסלמים, כבר גורשו מישראל. כמו כן, שני פעילים בעלי אזרחות בריטית נעצרו ונחקרו, כשביקשו לעבור דרך מחסום ארז לרצועת עזה. נגד שתי פעילות נוספות מטול כרם הוצאו צווי גירוש. כך עולה ממידע, שהתפרסם באמצעי התקשורת ומטעם ארגוני זכויות אדם.

מהמידע שהגיע לידינו גם עולה, כי אלוף פיקוד הדרום, דורון אלמוג, הוציא צו, אשר מטיל מגבלות קשות על כניסתם של פעילי זכויות אדם בינלאומיים לרצועת עזה ועל תנועתם בה. על פי המידע שבידינו, הצו מתנה את כניסתם של אזרחים זרים לרצועת עזה בקבלת היתר כניסה מיוחד מצה"ל.

עוד עולה מהפרסומים בעניין זה, כי הכניסה לרצועה מותנית בחתימה על הצהרה, לפיה האזרח הזר מודע לסיכונים, שהוא נוטל על עצמו, ובכך רואה עצמו צה"ל פטור מאחריות לגורלו של אותו אדם. הצהרה זו מנוגדת לחובות, החלות על צה"ל מכוח המשפט המינהלי הישראלי ומכוח הדין הבינלאומי, ומשוללת כל תוקף משפטי.

חשוב לציין עוד, כי בשבועות האחרונים אירעו מספר מקרי הרג ופציעה קשה של פעילים בינלאומיים כתוצאה מפעילות צה"ל בשטחים. למרות הצהרותיו של צה"ל, כי נסיבותיהם של מקרים אלה יחקרו, טרם נודע דבר על תוצאותיהן של החקירות.

הצעדים, אשר נוקט צה"ל נגד פעילי זכויות אדם בשטחים, ובמיוחד נגד תנועת הסולידריות הבינלאומית, הינם צעדים בלתי חוקיים, הנוגדים עקרונות יסוד של משטר דמוקרטי. מהצהרותיה האחרונות של מערכת הביטחון ומתגובות דובר צה"ל בעיתונות עולה, כי הצעדים החמורים, שננקטים ע"י צה"ל, באו בעקבות החלטה שהתקבלה לאחרונה בדבר סיכול צעדיהם של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים בשטחים ואף שיתוק פעילותם.

ארגוני זכויות אדם בינלאומיים בשטחים פועלים למען השמירה על זכויותיהם הבסיסיות של התושבים הפלסטינים. האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית בשטחים עומדת בפני מציאות קשה, שבה כוחות צבא נמצאים בשטחיה ומשפיעים על כל היבט של חייה. תנועת הסולידריות הבינלאומית, כמו ארגונים אחרים מסוגה, מסייעת לאוכלוסיה האזרחית להתמודד עם מציאות קשה זו וכך להמשיך ולנהל בדרך כלשהי שגרת חיים מינימלית. חשיבותם של ארגונים בינלאומיים אינה מתמצה בעזרה לאוכלוסיה האזרחית, אלא יש לה חשיבות רבה גם בהפצת מידע על הנעשה בשטחים, בישראל ובקרב הקהיליה הבינלאומית.

קשה להשתחרר מהרושם, שפעולותיו של צה"ל נגד פעילי זכויות האדם ונגד תנועת הסולידריות בימים אלה נעשות משיקולים זרים, שעניינם השתקתה של ביקורת לגיטימית על פעילותו של צה"ל בשטחים. כלל לא ברור, מה היתה העילה לחיפוש במשרדי התנועה ומדוע הוחרם ציוד, החיוני לפעילותה.

נקיטה באמצעים, שמונעים את חופש פעולתם וחופש הביטוי של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים לצרכים כגון אלה, הינה פסולה ובלתי חוקית. שיתוקם של ארגוני זכויות אדם יפגע באופן החמור מכל באזרחים הפלסטינים. לא זו בלבד שימנע מהם סיוע חיוני, אלא מדובר בצעד, המגביר את בידודם (החמור ממילא לאור ריבוי המחסומים הפיזיים) מהקהיליה הבינלאומית ומביקורת ציבורית על מעשי צה"ל בשטחים. כך, רחוקים מכל עין בוחנת, עלולות להימשך הפגיעות בזכויותיהם הבסיסיות באין מפריע.

צה"ל מחוייב להבטיח את שלומה של האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית ולהקפיד על שמירת זכויותיה הבסיסיות. כמו כן מחוייב צה"ל להגן על ביטחונם של פעילי זכויות האדם בשטחים ולהבטיח את המשך פעילותם התקינה, ואינו יכול לפטור עצמו מאחריות זו. במדיניות הפסולה, הננקטת כלפי ארגונים בינלאומיים, מפר צה"ל לא רק את חובותיו כלפי האזרחים הזרים אלא גם כלפי האזרחים הפלסטינים.

אשר על כן הינך מתבקש להורות באופן מיידי לחדול מנקיטת צעדים, המגבילים את חופש פעולתם של ארגוני זכויות אדם בשטחים, ולאפשר את המשך פעילותם ללא הפרעה לרבות שחרור הפעילים העצורים והחזרת הציוד, שהוחרם ממשרדי תנועת הסולידריות. כמו כן הינך מתבקש להנחות את הגורמים האחראים לכך לעשות כל אשר לאל ידם על מנת להבטיח את שלומם של האזרחים הזרים, הנמצאים בשטחים, ולהימנע בכל דרך מפגיעה בהם.

בכבוד רב,

נעה שטיין, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,שונות

סגור לתגובות.