לחקור את נסיבות פציעתו של פעיל זכויות אדם בג'נין

ב-7.4.03 פנתה האגודה לפרקליט הצבאי הראשי בדרישה לפתוח בחקירה בדבר נסיבות פציעתו הקשה של פעיל זכויות אדם בג`נין. בשנה האחרונה פנתה האגודה לפצ"ר בבקשות לפתוח בחקירות באשר לעשרות מקרי פגיעה באזרחים חפים מפשע בשטחים. רק במקרים ספורים נענתה כי נפתחה חקירה.

לכבוד
אלוף ד"ר מנחם פינקלשטיין
הפרקליט הצבאי הראשי
דרך אלעזר 6
הקריה, תל אביב

שלום רב,


הנדון : חקירת נסיבות פציעתו של בריאן אייברי,
פעיל זכויות אדם, בג`נין

הננו פונים אליך בבקשה לפתוח בחקירה מיידית ומקיפה של מקרה פציעתו של בריאן אייברי, פעיל ב"תנועת הסולידריות הבינלאומית עם העם הפלסטיני", בעל אזרחות אמריקאית, במהלך פעולת צה"ל בעיר ג`נין.

מן המידע שהתפרסם בעיתונות ומטעם ארגוני זכויות אדם וכן מעדות של חברו לארגון של אייברי עולה, כי ביום 5/4/2003 בסביבות השעה 15:18 ישב אייברי וחברו על גג הבית בו הם מתגוררים בג`נין. לפתע שמעו כלי רכב צבאיים מגיעים לבית הסמוך. אחרי זמן קצר נשמעו יריות, והשניים יצאו לראות מה מתרחש, מכיון שחששו, שהצבא הישראלי מכוון נשק כלפי ילדים, שיידו אבנים בסביבה. על פי הדיווחים שניהם היו לבושים במדי המתנדבים הבינלאומיים, כשניתן לזהות אותם על פי הכתובות שעל בגדיהם ועמדו באזור מואר ברחוב כדי שיוכלו לראות אותם. הנגמ"שים המשיכו לנסוע לעברם בקצב איטי, וכשהגיעו למרחק של 50 מטר מהם, החלו החיילים לירות. בריאן נפגע מייד בפניו. לאחר מכן המשיכו החיילים לנסוע במורד הרחוב וחלפו על פניהם. על פי המידע שהתפרסם לא היה איש במקום מלבדם. לדבריו של החבר, החיילים לא הציעו סיוע רפואי, ולכן הזעיק אמבולנס שפינה את בריאן לבית החולים הממשלתי בג`נין, שם קיבל טיפול ראשוני. מאוחר יותר הועבר אייברי לבית חולים רמב"ם בחיפה, שם הוא מאושפז במצב קשה.

חשוב לציין, שאין זו התקרית הראשונה שבה נפגעו פעילי שלום זרים בשטחים. יום לפני האירוע המתואר נפצע פעיל נוסף מירי. לפני כשלושה שבועות נהרגה פעילת שלום אמריקנית, רייצ`ל קורי, לאחר שדחפור של צה"ל פגע בה לפי הדיווחים בשכונת אל סלאם ברצועת עזה. האגודה לזכויות האזרח פנתה לפרקליט הצבאי הראשי בדרישה לחקור את האירוע, אך טרם נודע על פתיחת חקירה פלילית בעניין.

עפ"י עדות חברו של אייברי ומעדויות התושבים שהיו בקרבת המקום עולה, כי בזמן שהתחיל הכוח הצבאי של צה"ל לירות לעבר שני פעילי השלום לא התרחשו באזור חילופי אש ולא היה במקום איש מלבד שני הפעילים. למותר לציין, כי אייברי לא היווה כל איום כלפי כוחות הביטחון.

מהעובדות המתוארות עולה חשש בדבר תקינות התנהגותם של החיילים, אשר נכחו במקום האירוע. החובה, החלה על מדינת ישראל על פי הדין הישראלי והדין הבינלאומי, לכבד את הזכות לחיים ולשלמות הגוף מטילה על צה"ל חובה מיוחדת לחקור כל מקרה מוות או פציעה של אזרח בשטחים.

אשר על כן, הנך מתבקש להורות על פתיחה בחקירת מצ"ח מיידית ומקיפה בדבר נסיבות פציעתו הקשה של בריאן אייברי. כמו כן, בהתאם לתוצאות החקירה, הנך מתבקש לנקוט בצעדים המשפטיים והמשמעתיים המתאימים.

להתייחסותך העניינית אודה.

בכבוד רב

פיראס עלמי
המחלקה המשפטית

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,המשפט ההומניטרי הבינלאומי,זכויות האדם בשטחים הכבושים,חקירת מקרי מוות

סגור לתגובות.