פעולות צה"ל ברפיח הן הפרה חמורה של המשפט הבינלאומי ההומניטרי

עו"ד מנאל חזאן מהאגודה לזכויות האזרח פנתה ליועץ המשפטי לממשלה. בפנייתה היא מציינת כי פעולה זו אינה פרופורציונאלית למטרה הצבאית המוצהרת, ומהווה ענישה קולקטיבית של אוכלוסייה אזרחית

האגודה לזכויות האזרח פנתה אמש, 14.1.02, אל היועץ המשפטי לממשלה, מר אליקים רובינשטיין, בבקשה כי יפעיל סמכותו ויורה על חקירת הגורמים המעורבים בפעולות צה"ל ברפיח בסוף השבוע האחרון. בפנייה מציינת עו"ד מנאל חזאן מהאגודה, כי פעולות אלה מהוות הפרה מן הדרגה החמורה של המשפט הבינלאומי ההומניטרי ולכן חובה לחקור את החשדות בהקדם האפשרי, ובמידת הצורך להעמיד לדין את האחראים על מתן ההוראה ועל ביצועה.

ממידע שהתקבל במשרדי האגודה לזכויות האזרח מן הגורמים הבאים: "בצלם" – מרכז המידע הישראלי לזכויות האדם בשטחים, סוכנות האו"ם UNRWA בעזה ו"מרכז זכויות האדם הפלסטיני בעזה", עולה כי ביום חמישי, 10 בינואר 2002, הרס צה"ל על תכולתם כ- 59 בתים במחנה הפליטים רפיח, וביום שבת, 12 בינואר, הרס צה"ל 18 בתים באותו מחנה פליטים. בנוסף ניזוקו בתים נוספים, בשכונת מגורים סמוכה, באופן שאינו מאפשר את המשך איכלוסם. פעולות אלה של צה"ל גרמו לכך שקרוב ל- 500 בני אדם, תושבי מחנה הפליטים, הפכו לחסרי קורת גג בעיצומו של החורף הקשה.

מפרסומים בעיתונות עולה, כי לפי צה"ל נועדה הפעולה למנוע הברחת נשק מאזור הסמוך לגבול. עו"ד חזאן מדגישה, כי אין זה מתקבל על הדעת שפעולה צבאית אשר אמורה למנוע הברחת נשק מחייבת החרבה של שכונות מגורים והשמדת המטלטלין של תושביהן. לאור זאת קיים חשש כבד כי ההוראה על ביצוע פעולות ההרס, כמו גם ביצועה, נעשו ללא בחינת החלופות האפשריות להשגת אותה מטרה.

בפנייתה ליועץ המשפטי לממשלה, נסמכת עו"ד חזאן על מחויבותה של מדינת ישראל לכללי המשפט הבינלאומי ההומניטרי, מתוקף אמנות בינלאומיות עליהן היא חתומה, ובעיקר אמנת ז`נבה הרביעית. אמנות אלה אוסרות בפירוש על " …החרבת נכסי מקרקעים או השמדת נכסי מטלטלין השייכים ליחיד או לרבים…, אלא אם כן היו פעולות צבאיות מחייבות לחלוטין את ההחרבה וההשמדה האלה". עוד נקבע כי הריסתו של רכוש והחרמתו בקנה מידה נרחב שאין הכרח צבאי המצדיק אותן הן הפרה חמורה של האמנה. עו"ד חזאן מדגישה, כי לאור התוצאות החמורות של פעולת צה"ל ונסיבות ביצועה, עולה כי היא מהווה הפרה מן הדרגה החמורה של המשפט הבינלאומי ההומניטרי.

עוד מוסיפה ומפרטת עו"ד חזאן בפנייתה את הפגיעה הקשה בזכויות האדם של אוכלוסייה אזרחית, כתוצאה מפעולת צה"ל. פגיעה זו חמורה שבעתיים כשמדובר בתושביו של מחנה פליטים, להם נגרם סבל רב ופגיעה העולה על הנדרש נוכח המטרה המוצהרת של הפעולה. עקרונות המשפט הבינלאומי ההומניטרי מחייבים כי פעולותיהם של כוחות הביטחון יעמדו במבחן הפרופורציונליות אשר מטרתו היא הבטחת האיזון בין זכויות האדם לבין הצורך הצבאי. חומרת הסבל שנגרם לתושבים מעלה חשש כבד בדבר חוסר הפרופורציונלית שבפעולה, ואף בדבר שרירות הלב שבתכנונה ובביצועה.

זאת ועוד, עו"ד חזאן מציינת כי אופיה של הפעולה והיקפה הרחב – מספר הבתים שנהרסו, הריסתם של הבתים על תכולתם והיותה של הפעולה מכוונת כלפי אוכלוסייה אזרחית – מצביעים בבירור על אופייה העונשי של הפעולה והיותה ענישה קולקטיבית, שאף היא אסורה בתכלית לפי כללי המשפט הבינלאומי ההומניטרי.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,המשפט ההומניטרי הבינלאומי,זכויות האדם בשטחים הכבושים,רצועת עזה

סגור לתגובות.