חוק ההסדרים – פגיעה קשה בשכבות המוחלשות

האגודה לזכויות האזרח פנתה בנושא ליו"ר הכנסת: חוק ההסדרים במתכונתו הנוכחית אינו רצוי ואינו ראוי. יש לבטל את החוק ולחזור לתהליך החקיקה הרגיל, או לכל הפחות לצמצם מאוד את מספר סעיפיו ולשנות את מתכונת הדיון בהם.

האגודה לזכויות האזרח פנתה ליו"ר הכנסת, ח"כ אברהם בורג בבקשה לצמצם ככל האפשר את השימוש בהצעת חוק ההסדרים כ"מסלול עוקף חקיקה תקינה" שפוגע בהליך הדמוקרטי במדינת ישראל. פנייתה של עו"ד שרון אברהם-ויס מהאגודה לזכויות האזרח נשלחה בעקבות המלצותיה של עו"ד שניידר, היועצת המשפטית של הכנסת, מיום 28.10.01, לפיהן ראוי לצמצם את הצעת חוק ההסדרים ולהשמיט ממנה סעיפים, שאינם קשורים ישירות לתקציב 2002, ולהעבירם לועדה המוסמכת על פי התקנון. האגודה מברכת על המלצות אלה, אך יחד עם זאת גורסת, כי המלצותיה של עו"ד שניידר אינן מתייחסות לשימוש בחוק ההסדרים ככלי לפגיעה בזכויותיהן של השכבות המוחלשות.

בפנייתה מציינת עו"ד אברהם-ויס כי חוק ההסדרים במתכונתו הנוכחית אינו רצוי ואינו ראוי, וכי יש לבטל את החוק ולחזור לתהליך החקיקה הרגיל, או לכל הפחות לצמצם מאוד את מספר סעיפיו ולשנות את מתכונת הדיון בהם.

בשנים האחרונות, קיבלה ועדת הכספים, באמצעות חוק ההסדרים, החלטות אשר הביאו לצמצומה של הזכות לבריאות, הזכות לדיור, וכן החלטות אשר הביאו לקיצוץ בזכויותיהם של המובטלים הן מבחינת ימי הזכאות לדמי אבטלה והן מבחינת קצבת הזכאות. עו"ד אברהם-ויס מדגישה, כי הזכויות שנפגעו הוענקו ע"י המחוקק בהליך חקיקה תקין אשר כלל דיונים מעמיקים ומושכלים בועדות הרלוונטיות ובשיתופם של דרגים מקצועיים שונים. אך הכרסום בזכויות, לעומת זאת, נעשה בדיון מהיר בועדת הכספים, ללא יעוץ מקצועי ודיון מעמיק בסוגיות הללו והשלכותיהם על המצב החברתי בישראל.

בהצעת חוק ההסדרים לשנת 2002 כלולים סעיפים רבים המקפיאים חוקים שעברו חקיקה "רגילה", כך למשל, חוק הדיור הציבורי, שנחקק ב 1998, לאחר הליך חקיקה מאומץ, טרם יושם, ובהצעת חוק ההסדרים הנוכחית שוב מוצע להקפיאו עד שנת 2004. כך גם לגבי חוק השוואת זכויות פנסיה לאלמן ולאלמנה וחוק הלוואות לדיור. חוק חינוך חינם לילדים חולים נדחה עד שנת 2005 ואילו את חוק השאלת ספרי לימוד מוצע לדחות עד שנת 2008.

עו"ד אברהם-ויס מוסיפה בפנייתה, כי אף היועץ המשפטי לממשלה נתן דעתו בסוגיית חוק ההסדרים, במכתבו לשר האוצר ביום 28.8.01: "במיוחד כאשר מדובר בנושאים משקיים וחברתיים מרכזיים יש טעם לפגם בכך שהדברים מובאים לדיון במסגרת הדיון בתכנית הכלכלית, במקום לייחד לנושאים אלה דיון נפרד וממצה בממשלה או בועדת השרים המתאימה, כפי שראוי".


האגודה לזכויות האזרח שבה ומדגישה, כי בנוסף לפגיעה הקשה בשכבות המוחלשות, פוגע חוק ההסדרים במתכונתו הנוכחית בהליך הדמוקרטי ובעבודה הפרלמנטרית של הכנסת, בכך שהוא מאפשר לשנות החלטות וחוקים שנתקבלו בכנסת בהליך חקיקה "רגיל", וכל זאת ללא שיקול דעת או פיקוח ראויים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,מדיניות חברתית-כלכלית

סגור לתגובות.