משרד הפנים וביטוח לאומי מתכוונים להקשיח תהליך איחוד המשפחות

עו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח פנתה ב- 25.10.01 למנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, בנושא כוונת משרד הפנים לפעול להקשחת נוהלי ההתאזרחות לבני זוג של אזרחים ישראלים. פניה דומה הועברה גם לשר הפנים.

לכבוד
פרופ` יוחנן שטסמן
מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי
שדרות ויצמן 13
ירושלים

פרופ` שטסמן הנכבד,


הנדון: כוונת המוסד לביטוח לאומי לפעול לשלילת זכויות סוציאליות מתושבים ארעיים

על פי ידיעות, שהתפרסמו לאחרונה בתקשורת, בוחן המוסד לביטוח לאומי, בשיתוף עם משרד הפנים, תוכנית להקשחת תהליך איחוד המשפחות של אזרחי ישראל עם בני זוגם, בין השאר על ידי צמצום הזכויות הסוציאליות המגיעות לתושבים ארעיים. לטענת נציגי הביטוח הלאומי, כך התפרסם, צעד זה דרוש בעיקר על מנת להתמודד עם מספר רב של פלשתינאים, המבקשים, כביכול, לנצל לרעה את תהליך איחוד המשפחות באמצעות נישואים פיקטיביים, כדי להתגורר בישראל וליהנות מזכויות סוציאליות שונות.

טענות אלה, המטילות חשד קולקטיבי כבד על ציבור שלם של אזרחים ישראלים (אזרחי ישראל הערבים הנישאים לתושבי חוץ פלשתינאים), כאילו אלה מבקשים לרמות את השלטונות באופן שיטתי, מהוות ביטוי חריף ומקומם לאפליה מטעמי לאום. זאת במיוחד, כאשר הטענות מועלות מבלי שהוצגו כל נתונים רלוונטיים.

מכל מקום, לא ברור לנו כיצד ניתן לטעון, כי קל היום להיכנס לארץ במסגרת הליכי איחוד משפחות, ולקבל מעמד של תושב ארעי. נהפוך הוא: על פי הנוהל הנוכחי של משרד הפנים, זוגות המבקשים להתאחד היום בארץ עוברים מסלול ארוך ומייגע, במסגרתו הם נדרשים להמציא, לעתים שוב ושוב, שורה ארוכה של מסמכים וראיות להוכחת כנות נישואיהם וקיום מרכז חיים בארץ. רק לאחר חודשים, ולעתים אף יותר, של ראיונות ובדיקות קפדניות, עשוי בן הזוג הזר לזכות במעמד של תושב ארעי. כאשר בן הזוג הינו תושב השטחים, התהליך קשה עוד יותר, שהרי במשך תקופה ארוכה, עד למתן אישור ראשוני לבקשה, בן הזוג אף לא מקבל היתר כניסה לישראל. כך נכפה פירוד פיזי ממושך על מאות זוגות ומשפחות, על כל הקשיים הכלכליים והאחרים הנובעים מכך.

זאת ועוד, על פי הנוהל הנוכחי של משרד הפנים, בן הזוג הזר חייב לשהות במעמד של תושב ארעי ארבע שנים לפני קבלת אזרחות ישראלית. על בני הזוג להגיש בכל שנה בקשה לחידוש האשרה הארעית, ולהמציא שוב ושוב ראיות נוספות באשר להמשך קשר הנישואין וקיום משק בית משותף בארץ. על פי ניסיוננו, לעתים קרובות חידוש האשרה מתעכב, או הבקשה לחידוש מסורבת ללא נימוקים, ובן הזוג המוזמן מוצא את עצמו, שנים לאחר הגשת הבקשה, ללא כל מעמד בארץ. למותר לציין, כי כל פונה עובר גם בדיקות ביטחוניות נרחבות. עמדתנו היא, כי גם הנוהל הקיים בעניין איחוד משפחות פוגע בזכותם החוקתית של מאות אזרחי המדינה, להקים משפחה כבחירתם בארץ מולדתם.

כפי שוודאי ידוע לך, כמי שעומד בראש הגוף המופקד על הביטחון הסוציאלי בישראל, ישראל חתומה על האמנה הבינלאומית בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות משנת 1966, ומחוייבת להבטיח זכויות חברתיות לאזרחיה ולתושביה. כמו כן, כפי שהבהיר בית המשפט העליון בבג"צ 3648/97 סטמקה ואח` נ` שר הפנים ואח` פ"ד נג (2) 728, מחובת המדינה להגן על התא המשפחתי, ולקיים נוהלי איחוד משפחות העולים בקנה אחד עם הזכות הבסיסית לחיי משפחה. כל תוכנית, אשר תצמצם את הזכויות הסוציאליות הבסיסיות המגיעות לזוגות בהליכי איחוד משפחות, כגון ביטוח בריאות וביטוח לאומי, תפגע קשות הן בזכותם לחיי משפחה, והן בזכותם לטיפול רפואי נאות ותנאי מחיה מינימאליים. לחלקם הגדול של זוגות אלה ישנם ילדים, ולרוב מדובר במשפחות מעוטות יכולת. שלילת הסיוע הסוציאלי, המגיע להן על פי חוק, עלולה להיות הרסנית עבורן.

אין כל מקום לדעתנו לטענה, כי זוגות יתחתנו, יקימו משפחות, ויביאו ילדים לעולם, רק על מנת לזכות בקצבאות ילדים או סיוע סוציאלי אחר. דברים אלה מקבלים משנה תוקף, לאור העובדה כי דווקא האוכלוסייה, כנגדה מועלות הטענות, הינה אוכלוסייה מסורתית, בעלת אורחות חיים ונורמות מגובשות בנושא נישואין ומוסר במשפחה. בכל מקרה, חשד קולקטיבי אינו יכול להוות בסיס לשלילת זכויות סוציאליות, מזוגות אשר עמדו בכל הבדיקות הנרחבות, שדורש משרד הפנים כתנאי לקבלת מעמד ארעי.

האגודה לזכויות האזרח בישראל מטפלת היום בזוגות רבים, אשר זכותם לחיי משפחה נפגעת כבר כעת מהנוהל הקיים. אנו פונים אליך בבקשה, להימנע מכל צעד העלול להחמיר את המצב עוד יותר.

בכבוד רב,

לילה מרגלית, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: אזרחות ותושבות,הזכות לחיי משפחה,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.