מס הכנסה מסרב לתת זיכוי ממס לבדואים בכפרים הבלתי מוכרים

עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרח פנה ב- 6.8.01 לנציב מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, בעניין סירוב מס הכנסה לתת זיכוי ממס לבדואים בישובים הבלתי מוכרים בנגב.

לכבוד
מר יהונתן קפלן
נציב מס הכנסה ומיסוי מקרקעין
רח` כנפי נשרים 5
ירושלים

שלום רב,


הנדון: זיכוי ממס הכנסה – הפליתם לרעה של תושבי יישובים בלתי-מוכרים בנגב

1. מתלונות רבות שמגיעות אלינו עולה, כי בקשות של אזרחים ערבים בדואים לזיכוי ממס, לפי חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס` 125 – הוראת שעה), התשס"א-2001 (להלן: החוק), נדחות על ידי פקיד השומה בבאר שבע מן הטעם, שאזרחים אלה, אשר מתגוררים ביישובים בלתי-מוכרים, שנמצאים בתחום השיפוט של רשויות מקומיות בנגב, אינם זכאים לזיכוי ממס לפי החוק האמור.

2. אחת התלונות שבטיפולנו היא של —- —-, תושב ערב אלזיאדנה שבמועצה אזורית בני שמעון. מר —- פנה למועצה כדי לקבל אישור על מגורים בתחום השיפוט של המועצה לצורך מימוש זכאותו לפי החוק, אך ניתקל בסירובם של פקידי המועצה, שטענו בפניו, כי לא ניתן להיענות למבוקשו מכיוון שהוא לא נמנה, מבחינה מוניציפאלית, עם תושבי המועצה האזורית בני שמעון. פנייתו של מר —- ללשכת מס הכנסה בבאר שבע נתקלה בסירוב. פקידי הלשכה טענו בפניו, כי הוא לא זכאי לזיכוי ממס לפי החוק מכיוון שהוא גר ביישוב בלתי מוכר, והוא לא נחשב, לדבריהם, כתושב אחד היישובים המפורטים בחוק, שתושביהם זכאים לזיכוי ממס.

תלונה אחרת היא של מר —- —-, תושב ביר הדאג` שבמועצה אזורית רמת הנגב. מר —- פנה למועצה כדי להצטייד באישור על מגורים בתחום השיפוט של המועצה לצורך זיכוי ממס לפי החוק, אך נתקל בסירובו של מזכיר המועצה, מר שאול לוי, מן הטעם, שאין הוא נמנה עם תושבי המועצה האזורית רמת הנגב, הזכאים לזיכוי ממס לפי החוק.

3. לפני כשבועיים פנינו, טלפונית, לפקיד השומה בבאר שבע, מר אמנון לבנטל, כדי לברר את הנושא. בתשובה נמסר לנו על-ידי מר לבנטל, כי מימוש הזכאות לפי החוק מותנה בהצגת אישור מטעם הרשות המקומית המעיד, כי המבקש גר באחד היישובים המפורטים בחוק, שתושביהם זכאים לזיכוי ממס. מר לבנטל אישר בתשובתו, כי תושבי היישובים הבלתי-מוכרים בנגב אינם נמנים עם תושבי אחד היישובים המפורטים בחוק, ולפיכך, אינם זכאים, לדבריו, לזיכוי ממס.

4. עמדה זו בטעות יסודה. שהרי הזכאות לפי החוק מותנית במגורים בפועל בתחום השיפוט של אחד היישובים המפורטים בחוק ותו לא. בחוק נקבע, כי "יחיד שהיה תושב אזור באר שבע והנגב במשך כל שנת המס, זכאי באותה שנה בשל היותו תושב כאמור לזיכוי ממס" בשיעורים המפורטים בחוק. "תושב אזור באר שבע והנגב" מוגדר בחוק כ"יחיד שמקום מגוריו הקבוע הוא באזור באר שבע והנגב". ואילו "אזור באר שבע והנגב" מוגדר בחוק כ"תחום השיפוט של העיריות, המועצות המקומיות והמועצות האזוריות" המפורטות בחוק, ובכלל זה המועצות האזוריות בני שמעון ורמת הנגב.

5. מתוך נוסח החוק עולה, אפוא, כי תושבי היישובים הבלתי-מוכרים בנגב, שנמצאים בתחום השיפוט של אחד היישובים המפורטים בחוק, נכללים בקטגוריה של תושבי "אזור באר שבע והנגב" לצורך מתן זיכוי ממס לפי החוק.

6. במקרה דנן לשון החוק ברורה ואינה נושאת על גבה יותר מפירוש אחד, שלפיו מגורים בפועל בתחום השיפוט של אחד היישובים המפורטים בחוק הם שקובעים את הזכאות לפי החוק. פירוש זה משתלב גם עם תכלית החוק ומבטא את חובתן הבסיסית של רשויות המדינה לפעול בהגינות, בשוויון וללא הפליה כלפי האוכלוסיות השונות בנגב. החוק בא להיטיב עם אוכלוסיית הנגב, ובכלל זה התושבים הבדואים, שכמחציתם חיים ביישובים בלתי-מוכרים בתנאים קשים הידועים לכל. לעניין מתן הזיכוי ממס, אין רלוונטיות למעמדה במישור המוניציפאלי של האוכלוסייה שגרה בתחום השיפוט של היישובים המפורטים בחוק. למותר לציין, כי אי-הכרה בישוב אין בה, כשלעצמה, כדי להצדיק הפליתם לרעה של תושביו לעומת שאר אזרחי המדינה.

7. הלכה ברורה היא, כי יש לדחות כל פירוש של דבר חקיקה הנוגד את הגשמת הזכות לשוויון, וכי יש להניח ולפרש דברי חקיקה, כבאים להגשים זכות זו ולא לסתור אותה. הקביעה, שהזכאות לפי החוק תלויה בזיקה פורמלית במישור המוניציפאלי משמעה הפליתם לרעה של התושבים הבדואים שחיים, מזה עשרות שנים, בכפרים לא מוכרים בתחום השיפוט של היישובים המפורטים בחוק. קביעה זו מנוגדת ללשון החוק, לתכליתו ולזכות לשוויון, אשר לפיהן הזכאות אינה תלויה בזיקה מוניציפאלית לאחד היישובים המפורטים בחוק, אלא במגורים בפועל בתחום השיפוט של אחד היישובים הללו.

לאור כל האמור לעיל, נבקשך להביא לידיעתם של פקידי השומה והגורמים הנוגעים בדבר את דבר זכאותם של תושבי היישובים הבלתי-מוכרים, שנמצאים בתחום השיפוט של אחד היישובים המפורטים בחוק, לזיכוי ממס בשיעורים ובתנאים הקבועים בחוק.

בכבוד רב,
עאוני בנא, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.