תמנע הפקעת אדמות של עשרות משפחות פלסטיניות ועקירת אלפי עצי זית

בעקבות עתירת האגודה לזכויות האזרח ואל-קאנון, הודיע המנהל האזרחי כי רק חלק מקטע כביש עוקף סלפית בצומת אסקקה ייסלל, והדיון לגבי מרבית הכביש יחזור לוועדת ההתנגדויות

היום, 2.5.01, התקיים הדיון בעתירה שהגישו לפני מעל לשנה האגודה לזכויות האזרח בישראל ועמותת אל-קאנון לבג"צ נגד המינהל האזרחי באזור יהודה ושומרון, בשם 17 משפחות פלסטיניות ושני ראשי מועצות הכפר כפל חרת` והעיר סלפית, העותרים בשם המועצות המקומיות. העתירה הוגשה בדרישה לבטל את ההחלטה לסלילת כביש עוקף סביב סלפית שליד אריאל, העובר על אדמות העותרים הפלסטינים ופלסטינים רבים אחרים מהכפר אסקקה, ופוגע ביכולתם להתפרנס ובאפשרויות ההתפתחות של הישוב סלפית.

עו"ד נטע עמר מהאגודה לזכויות האזרח, באת כוח העותרים, מציינת בעתירה, כי התוכנית לבניית כביש עוקף סלפית תפגע בזכויות ההליך ההוגן, הקניין והפרנסה של תושבי העיירה סלפית והכפר כפל חרת`, ותמנע את אפשרות פיתוחה של העיירה סלפית בעתיד. הכביש המתוכנן אמור לעבור על אדמות העותרים, שעליהן עצי זית רבים ועתיקים, המניבים יבול רב ומשמשים לפרנסת העותרים מזה דורות, ותחילת סלילתו משמעה הפקעת אדמות ועקירת עצי הזית באופן בלתי הפיך. עקירתם תגרום לגדיעת מחצית מפרנסת העותרים ומשפחותיהם, הנסמכת על מסחר בשמן הזית שהם מפיקים מהעצים. יש להדגיש, נאמר בעתירה, כי לתושבים הפלסטינים עצמם אין צורך בסלילת הכביש.

העותרים מדגישים, כי לא הוצעה לתושבים אלו כל עבודה או מקור פרנסה חלופיים. אף אחד מן העותרים לא קיבל כל הודעה אישית מהמינהל האזרחי על הפקעת אדמותיהם העתידית כתוצאה מהכביש המתוכנן. זכותם של העותרים להליך הוגן הופרה: לעותרים אין כל דרך לדעת בדיוק איזה אחוז מאדמתם יופקע ואיפה יעבור גבול ההפקעה בפועל. כמו כן לא ידועים לתושבים הפלסטינים אורכו, רוחבו, מיקומו המדויק וגבולותיו של הכביש. עו"ד עמר מציינת, שאף הצעת המינהל האזרחי להעביר את הזיתים לחלקות אחרות אין בה מענה של ממש, מאחר שלרוב העותרים אין אדמה פנויה אליה יתאפשר להעביר את העצים המצויים בחלקה, העתידה להיות מופקעת.

בעקבות הגשת העתירה, הודיעו נציגי המנהל האזרחי כי לאור הטענות שבעתירה ראוי להחזיר את הדיון לגבי סלילת רוב הכביש לוועדת ההתנגדויות. יחד עם זאת, עדיין מבקשים נציגי המנהל האזרחי לבצע את הרחבת צומת אסקקה, דבר שיגרום לעקירת כ-1020 עצים.

בהודעה שהגישו לבג"צ האגודה לזכויות האזרח ועמותת אל-קאנון לקראת הדיון היום, מדגישה עו"ד עמר כי אין כל צורך בכביש המתוכנן, כיון שמערכת הכבישים הקיימת, משרתת באופן מספק את תושבי היישובים באזור, כולל את תושבי סלפית. להודעת הארגונים צורפה חוות דעת מומחה, שניתנה על-ידי האדריכל שמואל גרואג מעמותת במקום, מתכננים למען זכויות בתכנון. מחוות הדעת של האדריכל גרואג עולה, כי בתוכנית הנוכחית ישנם פגמים תכנוניים חמורים הגורמים לפגיעה מקיפה ובלתי נחוצה בחקלאות קיימת, וכן משנים את המטרה התחבורתית, כפי שהוצגה בתוכנית הקודמת. האדריכל גרואג מציע בחוות הדעת, במידה ולא תתקבל על-ידי בג"צ דעתו כי אין כלל צורך בכביש, דרך חלופית, שתקטין את מספר העצים שיעקרו לכ- 100 עצים ואת מספר הדונמים שיופקעו למינימום.

בדיון שהתקיים היום בפני השופטים מצא, טירקל וריבלין, הודיע נציג פרקליטות המדינה, בשם המנהל האזרחי, כי אכן מוסכם שהדיון על סלילת מרבית הכביש יוחזר לוועדת ההתנגדויות. כמו כן, הציע נציג פרקליטות המדינה כי ייסלל רק חלק המהווה כמחצית מקטע הכביש הנוגעת להרחבת צומת אסקקה, עליו נותרה מחלוקת בין הצדדים, ובכך ימוזער הנזק לפרנסתם של העותרים ולעצי הזית העתיקים. בג"צ קיבל הצעה זו של המנהל האזרחי ודחה את העתירה, תוך החלטה כי "נשמרות זכויותיהם של העותרים" לשוב ולפנות לבג"צ בעתיד.

האגודה לזכויות האזרח ועמותת אל-קאנון חוזרים וטוענים, כי סלילת הכביש אינה סבירה, אינה נחוצה, ומהווה פגיעה בוטה בקניין פרטי, בפרנסה ובזכויות אדם של התושבים הפלסטינים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקניין,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.