מדיניות המצור של צה"ל מהווה פגיעה חמורה בזכויות האדם של הפלסטינים

חסימה פיסית של כבישי גישה לכפר טוונה שבנפת חברון ולכפר רנתיס שבנפת רמאללה פוגעת באופן קשה ויומיומי ביכולת התושבים להתפרנס, לקבל טיפול רפואי חיוני לקנות מוצרי מזון ואספקה בסיסיים ולנוע

מחר בשעה 00:09 יתקיים דיון בעתירה שהגיש לבג"צ עו"ד נימר סולטאני מהאגודה לזכויות האזרח בישראל לפני כעשרה ימים, בשם פארס אמין ריאחי, ראש הכפר רנתיס שבנפת רמאללה ובשם תושב כפר טוונה שבנפת חברון, נגד מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית. בתגובה לבקשת האגודה לזכויות האזרח לקבוע דיון דחוף בעתירה עקב חומרת הפגיעה היומיומית בזכויות האדם של תושבי הכפרים טוונה ורנתיס בפרט והאוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית בכלל, קבע השופט אנגלרד שהעתירה תישמע כבר מחר בפני השופטים דורית בייניש יצחק אנגלרד ואדמונד לוי.

העתירה הוגשה בדרישה להסיר את המחסום על הכפר טוונה בנפת חברון ולפתוח את כביש הכניסה הראשית לכפר רנתיס. כן נדרש בעתירה להסיר מעל הכבישים המובילים לשני הכפרים ומהם את אבני הבטון הגדולות שהציב צה"ל, ליישר את ערימות העפר והאבנים שהניח, ולפתוח לתנועת כלי רכב את כבישי הגישה מהכפר טוונה לח`ירבת אל כרמל ומהכפר רנתיס לכפר אל-לבן. עוד מבקשת האגודה לזכויות האזרח בעתירה, כי בג"צ יורה לצה"ל להימנע משימוש באמצעים אלה כנגד שני הכפרים בעתיד.

העתירה הוגשה בשל הפגיעה הקשה והבלתי סבירה בזכות התנועה של תושבי ישובים פלסטינים בגדה המערבית בכלל ותושבי הכפרים טוונה ורנתיס בפרט. בחצי השנה האחרונה החל צה"ל להשתמש באמצעים פיסיים קשים להגבלת תנועתם של התושבים הפלסטינים – הצבת ערימות עפר ואבנים או קוביות בטון גדולות בכניסות וביציאות למקומות ישוב ועקירת כבישי הגישה.

כיוון שהשימוש בכלי רכב פרטיים הינו נחוץ ביותר, חסימת תנועתם אל ומחוץ למקומות מגורים משמעה ניתוק פיסי, חברתי וכלכלי של כפרים, ערים ושכונות זה מזה. כתוצאה מהניתוק, נפגעת באופן קשה ויומיומי יכולת התושבים לנוע, להתפרנס, לקבל שירותי בריאות וטיפולים רפואיים חיוניים ושירותי חינוך, לקנות אספקה בסיסית, גלוני מים ומצרכי מזון.

בעתירה מודגש, כי מדובר במדיניות ענישה קולקטיבית גורפת כנגד תושבי הכפרים, ומצבם של התושבים הסובלים ממדיניות המחסומים הפיסיים מחריף ככל שהזמן נוקף. עוד מדגיש עו"ד סולטאני, כי הכפרים טוונה ורנתיס אינם קשורים, לא באופן ישיר ולא בעקיפין, לפיגועים שהתרחשו בחודשים האחרונים בישראל ובשטחי הגדה המערבית. מדיניות זו מצביעה על אפלייה, מאחר שהיא מופעלת רק כלפי האוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית, ולא הופעלה מעולם כנגד המתנחלים, המתגוררים בקרבת הכפרים הפלסטינים.

עו"ד סולטאני מדגיש בעתירה, כי למרות אמירותיו של שר הביטחון, שהוא מתנגד לענישה הקולקטיבית ולשיטת המחסומים, שאינה יעילה ואינה אפקטיבית לדעתו, נמשכת בפועל מדיניות המצור והכיתור הפסולה. מדיניות זו אינה בגדר פגיעה בנוחות אלא פגיעה בזכויות אדם בסיסיות, ביניהן כבוד האדם, הזכות לבריאות ולקבלת טיפול רפואי, הזכות לחינוך, והזכות לתנאי מחייה בסיסיים של התושבים.

בתגובה לעתירת האגודה לזכויות האזרח, הודיע לבג"צ נציג פרקליטות המדינה, בשם מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית, כי פעולת החסימה של צירי תנועה "לשם השגת מטרה צבאית בתקופה בה מתנהלות פעולות לחימה בלתי פוסקות, היא צורך צבאי המוכר על-פי דיני המלחמה" וכי היא נדרשת לשם שמירה על בטחונם של הנוסעים בדרכים באיזור. לכן, טוען נציג פרקליטות המדינה, זכותם של התושבים הפלסטינים לחופש תנועה ניתנת להגבלה בתקופה זו.


הפרות זכויות האדם בשטחים בחודשים האחרונים הן מהבוטות ביותר מאז 1967. עשרות ישראלים ומאות פלסטינים נהרגו ונפצעו בארועים האחרונים. זכותה וחובתה של ישראל להגן על אזרחיה ולשמור על בטחונם אך אין בכך הצדקה להוציא להורג ללא משפט או למנוע באופן גורף אספקת מזון, שירותי רפואה, פרנסה וחינוך מהתושבים הפלסטינים. תחת המטריה של שיקולי ביטחון פוגעים כוחות הביטחון גם בזכויותיהם של חפים מפשע וננקטים אמצעים, שאינם לגיטימיים גם בתנאים של מלחמה.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.