עינוי הדין

פגיעה בזכות של חשודים ונאשמים לסיום מהיר של ההליך הפלילי נגדם

עינוי דין הוא מצב שבו ההליך הפלילי בעניינו של אדם מתארך באופן בלתי סביר. זאת גם בהתחשב בצורך לחקור ולבדוק את העובדות ביסודיות ובכובד ראש, ובהתייחס למשאביהן המוגבלים של רשויות אכיפת החוק ושל מערכת בתי המשפט.


במדינת ישראל חקירות פליליות רבות מתארכות מעבר לראוי.

קיימת זכות חוקתית, המוכרת גם באמנות בינלאומיות, מפני עינוי דין. לאדם יש זכות שההליך הפלילי בעניינו יסתיים תוך פרק זמן מתקבל על הדעת.


התופעה של עינוי דין גורמת לפגיעה קשה בכבוד האדם:

בתקופה שבה מתנהל כנגד אדם הליך פלילי נפגע מעמדו החברתי, זאת לעיתים עוד בטרם הוכח דבר. כן יכולה להיגרם לו פגיעה כלכלית קשה הן בשל עלות ההליך הפלילי והן, לעתים, בשל חוסר יכולת למצוא עבודה בתקופת הביניים שעד לסיום ההליך.

חמור מזה הוא מצב בו חירותו של אדם נשללת במשך תקופה זו.

עובד ציבור או נבחר ציבור חשוף לפרסומים אינטנסיביים בתקשורת במשך תקופה זו. חשוד או נאשם שרוי אף מטבע הדברים במתח נפשי רב בשל חוסר הוודאות של תוצאות ההליך הפלילי.

התארכות ההליך הפלילי מחמירה, כמובן, את כל אותן פגיעות.

דומה כי התופעה של עינוי דין אינה מקבלת את המשקל הראוי בהחלטות של רשויות אכיפת החוק וכן של בית המשפט במהלך ההליך הפלילי. מן הראוי להתחשב באלמנט עינוי הדין, כאשר אינם נגרמים בשל החשוד או הנאשם.

אלמנט עינוי הדין צריך להילקח בחשבון בעת בחינת השאלה, האם להעמיד אדם לדין, בגזר הדין ובעת קבלת החלטה בדבר הארכת מעצרו של אדם. חשוד או נאשם אינו צריך לשלם בחירותו בשל התארכות הליכי משפט, ובלבד שלא נגרמו באשמתו.

יש לתת משקל רב בתקופת הביניים שעד לסיום ההליך הפלילי לעובדת היותו של אדם חף מפשע, ולהימנע במידת הניתן מפגיעה בזכויותיו בשל היותו חשוד או נאשם בפלילים.


רשויות השלטון צריכות לכבד את חזקת החפות בעת קבלת החלטות, הנוגעות לפרט, בעיקר בשאלת מעצרו. יש להיזהר מחריצת דין מוקדמת בדבר אשמתו של אדם בכלי התקשורת ומן הראוי כי חזקת החפות תכובד גם על ידי הציבור בכללותו: למשל, אין מקום שמעביד יפטר עובד רק בשל היותו חשוד או נאשם בפלילים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במעצר ובחקירה

סגור לתגובות.