כבילת עצורים באזיקים בדרך לבית המשפט – פגיעה שלא לצורך בכבודם ובחירותם

דו"ח האגודה לזכויות האזרח על מדיניות המעצרים – "ללא עילה" – שפורסם בחודש דצמבר 2000, התריע, בין היתר, על הנוהג לכבול עצורים כעניין שבשגרה בדרכם לבית המשפט ואף להותירם כבולים בעת הדיון בעניינם. נוהג זה פוגע בכבוד העצורים ובחירותם, מעל לנדרש.

כבילת עצור באזיקים פירושה הפעלת כוח כלפיו. כוח זה צריך להיות מופעל באופן סביר לצורך מטרה ספציפית של מניעת בריחה או תקיפה מצד העצור או מניעת ביצועה של עבירה אחרת על ידו, אשר כבילתו באזיקים יכולה למונעה.

על פי נוהלי הליווי המשטרתי באשר לכבילה באזיקים יש לכבול עצור רק במקרים שבהם נשקפת ממנו סכנה לבריחה, להתנהגות אלימה, לניסיון אובדני או להעברת או לקבלת מסר או חפץ מאחרים. על פי הנוהל, יש לכבול, כמו כן, עצור, אשר מיוחסת לו עבירה שעונשה 7 שנות מאסר ומעלה, בכבלי יד, ואף בכבלי רגל, אם מיוחסת לו עבירה, שעונשה 10 שנות מאסר ומעלה.

הלכה למעשה, אין כל הקפדה על יישומו של נוהל זה ועצורים נכבלים באופן שגרתי, גם כאשר לא נשקפת כל סכנה לבריחתם. יתר על כן, הנוהל אינו עומד בעיקרון המידתיות האוסר על פגיעה בזכויות אדם במידה העולה על הנדרש בכל הנוגע לחובת כבילתו של עצור בעבירה שדינה מאסר 7 שנים ומעלה, גם בהעדר יסוד סביר לחשש לקיומה של אחת מן הסכנות הנזכרות.

כבילת עצור, אשר לא נשקפת ממנו אחת הסכנות המצוינות לעיל מהווה פגיעה בזכויותיו במידה העולה על הנדרש. חרף הבעייתיות להעריך מראש סכנה עתידית כזו לגביו של כל עצור אינדיבידואלי נטילת סיכון זה היא הכרחית כדי לשמור על זכויותיו. חומרת העבירה יכולה לשמש כאחת האינדיקציות לסכנה זו, אך אינה יכולה להיות אינדיקציה בלעדית.

כבילה באזיקים היא אקט משפיל. זו פעולה של הכנעת אדם והשפלת רוחו. יש לנסות להימנע ממנה במידת האפשר. יש דרכים חלופיות שאינן כרוכות בהפעלת כוח ישיר ואף משפיל כלפי העצור כמו הקצאת מספר רב יותר של שוטרים לליוויים של עצורים.


יש להפסיק באופן מיידי את הנוהג של כבילה שגרתית באזיקים בהיעדר יסוד סביר לחשש לקיומה של אחת מן הסכנות הנזכרות.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לכבוד,זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במעצר ובחקירה

סגור לתגובות.