הגירוש לשם הרתעה בלבד אסור

הנשיא ברק פסק, כי הגירוש לשם הרתעה בלבד אסור, גם אם יוכח שהדבר ירתיע אחרים מביצוע פעולות טרור. עוד נכתב בפסק הדין בעתירת הארגונים נגד הגירוש, כי הגירוש צריך להיעשות במידתיות, ובהסתמך על ראיות ברורות ומשכנעות

ב- 3.9.02 דחה בג"צ את עתירת האגודה לזכויות האזרח והמוקד להגנת הפרט בדרישה לבטל את צו הגירוש לעזה שהוצא כנגד אינתיצאר עג`ורי. יחד עם זאת, דחו תשעת שופטי בג"צ, בראשם הנשיא אהרן ברק, את טענת הפרקליטות כאילו ניתן להוציא "צו תיחום מגורים" משיקולי הרתעה בלבד וקבעו, כי השיקול ההרתעתי לגיטימי רק בנוסף לראיות ברורות ומשכנעות לכך שמהאדם עצמו נשקפת סכנה לבטחון המדינה וכי ב"תיחום המגורים" יש כדי למנוע סכנה זו. לאור זאת, אישר בג"צ את הצווים שהוצאו נגד כיפאח` ואינתיסאר עג`ורי, ופסל את הצו נגד עבד אל-נאסר עסידה.

בתגובה לפסיקת בג"צ מציינים עורכי הדין דן יקיר ומנאל חזאן מהאגודה לזכויות האזרח את החשיבות שבהגבלת בג"צ את שיקול הדעת של המפקד הצבאי, שאינו מוחלט, וכן את הקביעה לפיה אסור לגרש אדם או בן משפחה חף מפשע, וכי פעולת הגירוש אינה יכולה להתבסס אך ורק על שיקולי הרתעה. פעולת הגירוש יכולה להתבצע אך ורק אם נשקפת סכנה ממשית לביטחון המדינה מהאדם עצמו. עם זאת, עוה"ד יקיר וחזאן מצרים על כך שבפסיקת בג"צ היום ניתנה לגיטימציה לשיקולי הרתעת הרבים, וזאת כאשר מוכח שמהאדם עצמו כן נשקפת סכנה.

כזכור, עתרו האגודה לזכויות האזרח והמוקד להגנת הפרט לבג"צ לאחר שועדת הערר הצבאית החליטה להמליץ על גירושה לעזה של אינתיצאר עג`ורי. אינתיצאר היא אחותו של עלי עג`ורי, שהיה מבוקש וחוסל על-ידי צה"ל לפני כשלושה שבועות. את העתירה נגד צו הגירוש, אותו הוציא אלוף פיקוד המרכז, הגישו עוה"ד דן יקיר ומנאל חזאן מהאגודה לזכויות האזרח ותמר פלג שריק מהמוקד להגנת הפרט. פסק הדין ניתן גם בעתירה נוספת, נגד גירושם של כיפאח` עג`ורי ועבד אל-נאצר עסידה, שהוגשה על-ידי עוה"ד יוסי וולפסון ולאה צמל מהמוקד להגנת הפרט.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.