הדיון בעתירה נגד הגירוש ייערך בהרכב מורחב של 9 שופטים

האגודה והמוקד להגנת הפרט: אם קיימות נגד ראיות נגד אינתיצאר עג`ורי יש להעמידה לדין, ולא להשתמש בה כאמצעי הרתעה ולגרשה למקום בו תהיה חסרת כל

ב- 25.8.02 יתקיים דיון בעתירה שהגישו ב- 13.8.02 האגודה לזכויות האזרח והמוקד להגנת הפרט נגד מפקדי כוחות צה"ל בגדה המערבית ובאזור חבל עזה, בדרישה לבטל את צו הגירוש לעזה שהוצא כנגד אינתיצאר עג`ורי. העתירה הוגשה לאחר שוועדת הערר הצבאית החליטה להמליץ על גירושה לעזה של אינתיצאר, אחותו של עלי עג`ורי, שהיה מבוקש וחוסל על-ידי צה"ל לפני כשלושה שבועות. את העתירה נגד צו הגירוש, אותו הוציא אלוף פיקוד המרכז, הגישו עוה"ד מנאל חזאן ודן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח ותמר פלג-שריק מהמוקד להגנת הפרט. הדיון יתקיים בפני הרכב מורחב של 9 שופטים: הנשיא אהרן ברק, המשנה לנשיא שלמה לוין, השופטים תיאודור אור, אליהו מצא, מישאל חשין, טובה שטרסברג-כהן, דליה דורנר, יעקב טירקל ודורית ביניש.

בדיון בשבוע שעבר הגישו עורכי הדין חזאן, יקיר ופלג-שריק שתי חוות דעת של מומחים למשפט בינלאומי בדבר אי חוקיותם של צווי הגירוש, ולגבי האחריות הפלילית האישית האפשרית של מי שיורה על ביצוע הצווים ושל מי שיבצע אותם. בחוות הדעת מציינים פרופ` ויליאם שאבאס, ד"ר איאן סאידרמן וגב` לואיס דוסואלד-בק, כי הגירוש יהווה הפרה חמורה של אמנת ג`נבה הרביעית, וכי נושאי המשרות שיהיו מעורבים בגירוש ישאו באחריות פלילית למעשיהם, על-פי האמנה. עוד מציינים המומחים, כי הגירוש המוצע יהווה גם פשע מלחמה, הפרה של האיסור על ענישה קולקטיבית ופשע נגד האנושות.

כזכור, עם הגשת העתירה הוציאה השופטת דליה דורנר צו ביניים, האוסר על העברה בכפייה של העותרת, אינתיצאר עג`ורי, אל מחוץ לשטחי הגדה המערבית, עד לסיום הדיון בעתירה. עוד הוציאה השופטת דורנר צו על-תנאי, המורה למדינה לנמק מדוע לא יבוטל הגירוש.

בתגובה לתשובת הפרקליטות לעתירה, בה נטען כי הצו מבוסס על שיקולי מניעה והרתעה, מציינים עורכי הדין חזאן, יקיר ופלג שריק, כי הוצאתה של אינתיצאר עג`ורי ממעצר מינהלי ושליחתה לשטח הרשות הפלסטינית בעזה לא הייתה מונעת ולא תמנע סכנה, גם אם נשקפת ממנה סכנה כלשהי. יתרה מזאת, מאחר שאחיה של העותרת כבר אינו בין החיים, הרי שאין בסיס לטענה, כי סנקציית הגירוש היא גם למטרת מניעה של פעילותה של אינתיצאר עג`ורי. הטענות כלפי הגב` עג`ורי מתייחסות אך ורק לסיועה, כביכול, למעשי אחיה. בנוגע לכך אף הודה אחד מאנשי השב"כ במהלך עדותו בוועדת הערר, כי כיום לא היה ממליץ לעצור את העותרת במעצר מינהלי. לעניין טענת ההרתעה, שהיא השיקול העיקרי המנחה את המדינה, מציינים עורכי הדין, כי אסור ששיקולי הרתעה כלליים הם שיכריעו את גורלה של הגב` עג`ורי וישלחוה לחיי פליטות בעזה. עורכי הדין שבים ומדגישים, כי השימוש בגירוש בני אדם כאמצעי להרתעת אחרים באופן כללי הוא פסול, בהיותו פגיעה חמורה בכבוד האדם, המעוגן בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. כמו כן, הגב` עגו`רי מכחישה מכל וכל את הטענות, לפיהן סייעה לאחיה בביצוע פיגועים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.