צו הגירוש לעזה של אינתיצאר עג`ורי אינו חוקי, אינו מוסרי ואכזרי

האגודה והמוקד להגנת הפרט הגישו עתירה דחופה לבג"צ: מדובר בענישה קולקטיבית וכפולה, כי בית המשפחה כבר נהרס, וכן כי אינתיצאר הינה היחידה המטפלת בשני הוריה החולים. אין לגרשה למקום בו תהיה חסרת כל

האגודה לזכויות האזרח והמוקד להגנת הפרט עתרו ב- 13.8.02 בצהריים לבג"צ נגד מפקדי כוחות צה"ל בגדה המערבית ובאזור חבל עזה, בדרישה לבטל את צו הגירוש לעזה שהוצא כנגד אינתיצאר עג`ורי. העתירה הוגשה לאחר שערב לפני כן החליט מפקד כוחות צה"ל בגדה להוציא לפועל את צו הגירוש. ועדת הערר בראשות אל"מ שאול גורדון המליצה על גירושה לעזה של אינתיצאר עג`ורי. אינתיצאר היא אחותו של עלי עג`ורי, שהיה מבוקש בחשד לתיכנון הפיגוע בתחנה המרכזית הישנה בת"א, וחוסל על-ידי צה"ל לפני כשבוע. את העתירה נגד צו הגירוש הגישו עוה"ד מנאל חזאן ודן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח ותמר פלג-שריק מהמוקד להגנת הפרט. עוד מבקשים הארגונים מבג"צ בעתירה, להוציא צו ביניים שיאסור, על העברה בכפייה של העותרת, הגב` עג`ורי, אל מחוץ לשטחי הגדה המערבית עד לסיום הדיון בעתירה.

בעתירה מציינים עוה"ד חזאן, יקיר ופלג-שריק, כי החלטת האלוף הינה צעד לא חוקי. זאת כיון שבמשפט הבינלאומי חל איסור מוחלט על גירוש, בהיותו מוגדר כפשע מלחמה ופשע כנגד האנושות. עוד מציינים הארגונים בעתירה, כי הגירוש חמור מאחר שהוא לא בא למנוע סכנה אלא להרתיע אחרים. הוא מופנה כלפי אדם שלא הוגש כנגדו כתב אישום, ושאשמתו לא הוכחה. הארגונים מוסיפים, כי מדובר על עונש כפול, הן מאחר שבית משפחת עגו`רי כבר נהרס והן משום שהגב` עג`ורי היא היחידה המטפלת בשני הוריה ובסבתה הקשישים והחולים.

הארגונים מדגישים בעתירה, כי אם ימומש הגירוש, לא רק שתישלל חירותה של העותרת, אלא גם שהיא תופרד ממשפחתה ותיעקר מאדמתה ומביתה, ממסגרתה החברתית, וממקורות פרנסתה. זאת משום שבעזה אין לה כלל קרובי משפחה או מכרים ובמצב העוני והאבטלה הנוכחי בעזה, אין סיכוי שהיא תמצא עבודה. עוד מוסיפים עורכי הדין חזאן, יקיר ופלג-שריק בעתירה, כי אם אכן מסוכנת הגב` עג`ורי לביטחון האיזור, כפי שטוענים כוחות הביטחון, אזי יש להגיש נגדה כתב אישום ולהעמידה לדין, ולא לשלחה למקום בו תהיה חופשיה מחד וחסרת כל מאידך.

אינתיצאר מחמד אחמד עג`ורי, בת 34, רווקה ורוקחת במקצועה, היא תושבת מחנה הפליטים עסקר שליד שכם. אינתיצאר מוחזקת במעצר מנהלי מאז תחילת יוני, אחיה כיפאח עג`ורי מוחזק אף הוא במעצר, וגם כנגדו הוצא אמש צו גירוש. האח עלי, שהיה מבוקש, לא התגורר בבית מזה למעלה משנה. ביהמ"ש הצבאי החליט לקצר את צו המעצר המנהלי שהוצא כנגדה לתקופה של ארבעה חודשים, במקום שישה.

צו הגירוש, שהוצא בתאריך 4.8.02, נקרא בצה"ל "צו תיחום מקום המגורים". הצו מחייב את אינתיצאר עג`ורי לגור בחבל עזה, ואוסר עליה לצאת מתחומי עזה כל עוד הצו בתוקף. העותרת תידרש לגור בתחום שטחי הרשות הפלסטינית, על-אף התנגדות הרשות לכך, למשך תקופה של שנתיים. פחות משתי יממות לאחר הוצאת הצו חוסל ע"י צה"ל אחיה של אינתיצאר, עלי עג`ורי, שבגין "הסיוע" לו, הוצא צו גירוש. עורכי הדין מציינים בעתירה, כי הגב` עג`ורי מכחישה בכל תוקף את החשדות המיוחסים לה.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.