פגיעה בשוויון ובכבוד של תלמידות בתוכנית החונכות בלימודי מדעים

אילוסטרציה

האגודה פנתה לשר המדע בעקבות פרסום על תכנית חונכות חדשה שהשיק המשרד, שנועדה לקדם חינוך למדעים בקרב תלמידי תיכון באמצעות עבודה עם חונכים שהם סטודנטים למדעים. לעמדת האגודה התוכנית טובה וחשובה, אלא שמופיע בה תנאי פסול, שלפיו חניכה של תלמידות תתבצע רק על ידי סטודנטיות נשים.

בפנייה ציינה עו"ד טל חסין, כי תנאי זה מצמצם ומגביל את היצע החונכים לתיכוניסטיות, פוגע בחופש הבחירה המקצועי שלהן, מסמן כל אינטראקציה בין המינים כטומנת בחובה סכנה פוטנציאלית, פוגע בזכותן של התלמידות לשוויון ולכבוד וסותר את איסור ההפליה על רקע זהות מגדרית המעוגן בחוק זכויות התלמיד. התנאי אף מפלה סטודנטים גברים, שלא יהיו זכאים למלגה שמציע המשרד אם ינחו תלמידות.

עוד כתבה עו"ד חסין: "קשה לנתק מהלך אחרון זה מנחשולי ההפרדה המגדרית המכים בחברה הישראלית בעת האחרונה […] יצירת מנגנון הפרדה בין המינים, כשההפרדה אינה עניינית לחלוטין בתחום בו היא נדרשת, ממש כמו במקרה שלפנינו, מקבעת אי שוויון, מנציחה הדרה, מתייגת נשים וגברים כאובייקטים מיניים, ומשרתת מבנה חברתי היררכי ודכאני. זו אינה העצמה, כפי שטען המשרד בדבריו לתקשורת, ובוודאי שאין זה המודל שראוי להציב בפני חוקרות ומדעניות העתיד".

משרד המדע והטכנולוגיה ומשרד התרבות והספורט דחו את טענותינו. בתשובת המשרדים נטען כי התנאי שלפיו חניכה של תלמידות תתבצע רק על ידי סטודנטיות נשים אינו בגדר אפליה והדרה של נשים אלא בגדר העדפה מתקנת, ומטרתו בין היתר להציג לתלמידות מודל נשי לחיקוי.

פניית האגודה לשר המדע, 3.1.2018

תשובת משרד התרבות והספורט ומשרד המדע והטכנולוגיה, 11.3.2018

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לשוויון,זכויות נשים

סגור לתגובות.