חופש הביטוי

לא לפנות ארגון ממקלט עירוני בגלל תוכן האירועים שהוא מקיים

תמונת המקלט עם שלט בעברית ובערבית: מולקתא-מפגש - בית תרבות ערבי יהודיצילום: פורום דו קיום בנגב

 

האגודה לזכויות האזרח עתרה היום (9.1.2018) בשם פורום דו קיום בנגב לשוויון אזרחי לבית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע. העתירה הוגשה לאחר שעיריית באר שבע והעומד בראשה, רוביק דנילוביץ', דרשו מהפורום לפנות את המקלט העירוני שבו הוא פועל, בשל התנגדותם לתוכנם של כמה אירועים שנערכו במקלט.

מזה למעלה מעשור מקצה עיריית באר שבע לפורום דו קיום בנגב מקלט עירוני, שבו מנהל הפורום בית תרבות יהודי-ערבי בשם מולקתא-מפגש. לפני כשנתיים החלה העירייה להתנכל לפורום, בשל התנגדותה לתוכנן של מקצת הפעילויות שהתקיימו במקלט  שעסקו, בין השאר, בזכויות מפגינים, בהשפעת מבצע "צוק איתן" על תושבי עזה ובתעשיית הנשק הישראלית. שוב ושוב טענה העירייה, תוך התעלמות מעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה בעניין, שהפורום מפר את הסכם השימוש במקלט בשל תוכן הפעילויות המתקיימות בו, ואיימה לבטל את ההסכם. בסוף דצמבר 2017 הודיעה העירייה לפורום כי עליו לפנות את המקלט בתוך 14 ימים.

בעתירה נטען כי התנהלות העירייה פוגעת שלא כדין בחופש הביטוי, שהוא זכות יסוד העומדת בלבת הדמוקרטיה. מתקנים ציבוריים, ובהם מתקנים עירוניים שהוקצו לארגונים, הם זירות חיונית למימוש הזכות. בית המשפט העליון כבר פסק כי רשות מקומית מחויבת לאפשר לקהל הרחב להשתמש במתקניה להבעת דעות שונות, ובכלל זה ביטויים פוליטיים, מבלי להגביל אפשרות זו על פי תכני הביטוי. לפיכך, נטען בעתירה, לעיריית באר שבע לא הייתה סמכות להתערב בתכני הפעילויות של הפורום במקלט.

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, שהגיש את העתירה: "עיריית באר שבע וראש העירייה בחרו פעם אחר פעם להשתמש לרעה במעמדם על מנת לפגוע בחופש הביטוי ובכללי המינהל התקין. קשה שלא לחשוב שהתנהלות מתמשכת זו מונעת משיקולים פוליטיים ופופוליסטיים, ושתכליתה השתקת קולות שאינם מוצאים חן בעיני העירייה, וככל הנראה גם בעיני גורמים פוליטיים אחרים".

מהנהלת פורום דו-קיום בנגב נמסר: "עיריית באר-שבע נסמכת על טיעונים שקריים שקל להפריכם, ומעידים יותר מכל על כך שראש העיר מעולם לא טרח מעולם לבקר במועדון ולראות את הפעילות בעיניו, על אף שמדי שנה הוא מוזמן לארוחת אפטאר משותפת שאנו מארחים. ההסתמכות העיוורת על פעילי ימין קיצוני היא תעודת עניות לעיריית באר-שבע בכלל ולראש העיר בפרט".

עת"מ 21177-01-18

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,חופש הביטוי

סגור לתגובות.