האגודה עתרה נגד המשטרה למען חופש העיתונות

אילוסטרציהאילוסטרציה. צילום: Mirah Curzer, ACRI

בעתירה נטען כי הגבלת הסיקור העיתונאי בעיר העתיקה בירושלים פוגעת קשות בחופש העיתונות ובזכות הציבור לדעת

 

האגודה לזכויות האזרח עתרה היום (30.7.2017) לבג"ץ נגד משטרת ישראל בדרישה להפסיק את הגבלת הסיקור העיתונאי בעיר העתיקה בירושלים. התנהלות המשטרה פוגעת ביכולתם של העיתונאים לבצע את תפקידם הציבורי, בחופש העיתונות ובזכות הציבור לדעת.

לאחר הפיגוע שבו נרצחו שני שוטרים ישראלים בהר הבית, החלה המשטרה להטיל מגבלות על כניסת צוותי תקשורת ישראלים, פלסטינים וזרים לעיר העתיקה, בעוד שאזרחים ישראלים-יהודים ותיירים הורשו להיכנס באופן חופשי לאזור. בראיון מאוחר יותר לתקשורת, טען מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי שהמצלמות הן ש"מייצרות את הפרובוקציות". במקביל נפצעו מספר עיתונאים מאלימות משטרתית וחלקם אף נזקקו לטיפול רפואי.

בשנים האחרונות חלה החרפה בהתנהלותה של משטרת ירושלים כלפי עיתונאים, המתמודדים עם הגבלות על גישתם למוקדי אירועים, בעיקר באזור העיר העתיקה, ואף עם התנכלות ואלימות מצד שוטרים.

בעתירה טענו כי סיקור תקשורתי הוא הכלי היעיל ביותר של הציבור לביקורת על השלטון ופעולותיו, ואמצעי משמעותי לשמירה על זכויות אדם. כאשר לעיתונאים אין גישה למוקדי ההתרחשות, יכולתם לסקר את התנהלות המשטרה ואת פעולותיה מצטמצמת. למעשה, מדיניות מחוז ירושלים של המשטרה פוגעת במהותה של הדמוקרטיה.

"התנהלות המשטרה מדאיגה ומנוגדת לכל כללי היסוד בדמוקרטיה. במקום שמפקדי המשטרה הבכירים יורו לשוטרים בשטח לעשות כל הנדרש כדי להבטיח את חופש העיתונות, הם פועלים לסילוק עיתונאים. לא ניתן למנוע כניסה מעיתונאים בלבד, ומי שעושה זאת פועל בצורה לא חוקית ופוגע בציבור כולו", אמרו עורכות הדין נסרין עליאן ורוני פלי מהאגודה לזכויות האזרח שהגישו את העתירה.

בג"ץ 6118/17

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: חופש הביטוי

סגור לתגובות.