האגודה לחברי הכנסת: עצרו את הפגיעה בכללי המשחק הדמוקרטיים

CC-BY-NC: fabcomCC-BY-NC: fabcom

לקראת הדיון מחר (10.2.2016) בוועדת החוקה של הכנסת על הצעת החוק להשעיית חברי הכנסת שיזם ראש הממשלה, פנתה האגודה לזכויות האזרח לחברי הוועדה, לממשלה ולחברי הכנסת בקריאה להתנגד להצעה ולא לעגן בחוק סמכויות להשעיית כהונת ח"כים בידי גורמים פוליטיים.

בפניה שכתבו היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, ומקדמת המדיניות והחקיקה של האגודה, עו"ד דבי גילד-חיו, הם מזהירים כי מתן הסמכות לחברי הכנסת השעיית חברי כנסת אחרים תפגע במגוון הדעות מימין ומשמאל, ויש בה פוטנציאל להדרת קבוצות שלמות מבחינת האפשרות להצגת השקפת עולמן ומבחינת השתתפותן בהליך הדמוקרטי, שספק אם ירצו לקחת בו חלק כאשר עמדתן אינה מיוצגת. העובדה שהצעת החוק מציעה להכניס את הבאים בתור אחריהם ברשימות לכנסת, אינה פתרון לבעיה, כיוון שהזכות לבחור כוללת את האפשרות לבחור את הנציגים הספציפיים של הרשימות לכנסת.

למעשה, השעיית חברי כנסת על ידי גורמים פוליטיים תגרום לכך שמהחיים הפוליטיים יוצאו יריבים בדרך בלתי לגיטימית. מדובר במקרה ברור של עריצות הרוב, כאשר הרוב הפוליטי מנצל לרעה את כוחו נגד מיעוט פוליטי זה או אחר. יש לקחת בחשבון בהקשר זה, שבמדינה שבה יש מיעוט פוליטי ערבי קבוע וכן שסעים רבים, משמעות הדבר שיש סיכון שקבוצות שלמות באוכלוסייה יודרו מהמערכת הפוליטית דרך קבע ולא יהיו מיוצגות.

מקדמת המדיניות והחקיקה של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דבי גילד-חיו: "אם החוק הזה יעבור, הוא יביא לכך שקבוצות שלמות מהאוכלוסייה מימין ומשמאל יודרו מהזירה הפוליטית, ותיווצר מציאות שבה לא יתקיים דיון פוליטי אמיתי. תוצאות הבחירות לא ישקפו את מגוון עמדות הבוחרים, ועמדותיהם וצורכיהם לא יובאו בחשבון. אנו קוראים לחברי הכנסת להגן על הדמוקרטיה הישראלית ולהגן על אחת הזכויות הבסיסיות ביותר של הפרט בישראל – החופש לבחור ולהיבחר, ולזכות על ידי כך לייצוג פוליטי, גם נוכח מחלוקות אידיאולוגיות והשקפות עולם שונות."

נייר העמדה שנשלח לחברי ועדת החוקה, 9.2.2016

נייר עמדה מעודכן (לנוכח פרסומים על שינויים בנוסח הצעת החוק), 18.2.2016

 

קישורים:

ברק רביד, ריבלין על חוק ההשעיה: מבטא הבנה מסוכנת של הדמוקרטיה, הארץ, 15.2.2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,הזכות לבחור והזכות להיבחר,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.