מקבלי אות זכויות האדם לשנת 2013 – שרי בשי וארגון גישה

טקס הענקת האות נדחה בעקבות מבצע "צוק איתן", ויתקיים ב- 14 בדצמבר 2014

 

אות זכויות האדם ע"ש אמיל גרינצוויג מוענק מדי שנה מטעם האגודה לזכויות האזרח, לאדם או לארגון שתרמו תרומה יוצאת דופן למען זכויות האדם בישראל.

ארגון גישה – מרכז לשמירה על הזכות לנוע, שייסדה שרי בשי ב-2005 עם עו"ד פרופ' קנת מן, פועל לקידום חופש התנועה של תושבי עזה. ההחלטה על הענקת האות התקבלה טרם אירועי הקיץ האחרון, וההודעה על הזכייה נדחתה בעטיים. עם זאת, במהלך מבצע "צוק איתן" הוכיח שוב ארגון גישה את חיוניותו בהעברת מידע אמין על מצב זכויות האדם בעזה, בטיפול אפקטיבי בצרכים הומניטריים מול הרשויות הישראליות ובתום הלחימה, בטיפול במצוקות הייחודיות שעולות מן הרצועה ההרוסה.

ב-6 בנובמבר השנה אפשרה ישראל למשאית נושאת סחורה חקלאית לצאת מעזה לגדה המערבית דרך מעבר כרם שלום, לראשונה מאז הטלת הסגר על רצועה עזה ב-2007. ביטול האיסור הגורף על שיווק סחורות מעזה לגדה הוא אחד מהנושאים המרכזיים שגישה עסק בהם. הארגון התנגד לכוונות שמאחורי האיסור, הטיל ספק באפקטיביות שלו, התריע על הנזקים הכבדים שגרם לאוכלוסייה האזרחית ופקפק בחוקיותו. כעת פועל הארגון להכללת סחורות נוספות שייעדן הגדה המערבית וישראל.

מתוך נימוקי ועדת האות: 

"גישה הוא ארגון זכויות האדם היחיד שמתרכז ברצועת עזה, אשר בעתות בהן אין לחימה באזור זה, כמעט שאינו זוכה לתשומת לב ציבורית. חופש התנועה הוא תנאי למימוש זכויות יסוד נוספות כגון הזכות לחינוך, למקורות פרנסה, לטיפול רפואי ולאיחוד משפחות. לפעילותו של ארגון גישה, כפועל יוצא, השפעה וחשיבות רחבה הנוגעת לתחומים רבים בחייהם של הפלסטינים החיים בעזה ובגדה המערבית. הארגון סייע לאלפי אנשים להתמודד עם המנגנון שמיישם את 'מדיניות הבידול' הישראלית ואפשר לחלקם להתגבר על הגבלות תנועה כדי להתאחד עם בני משפחה, להגיע ללימודים ולמקומות עבודה ולזכות בהזדמנויות מקצועיות וחינוכיות.

פעילות הארגון מעוררת דיון ציבורי במדיניות הישראלית ביחס לרצועה, ובכך גורמת לשינוי מעמיק בהתנהלות הרשויות ובתפיסה הציבורית […]. במישור הציבורי, פעל הארגון בזירה הישראלית והבינלאומית להעלאת המודעות למצב ברצועת עזה, הקשר שלה לגדה המערבית, מדיניות ישראל כלפי תושביה והפוטנציאל הגלום בחבל ארץ זה. ארגון גישה ביסס את עצמו במהלך השנים כמקור מידע אמין וזמין, וסמכות מקצועית בכל הנוגע למעמדה החוקי של רצועת עזה.

בעשר השנים האחרונות הובילה עו"ד שרי בשי את הארגון להישגים רבים ומשמעותיים. עם פרישתה מתפקידה כמנכ"ל, מצאה הוועדה לנכון להעניק לשרי בשי ולארגון גישה את האות – על פועלם החשוב והייחודי. הוועדה בחרה להעניק את האות לעו"ד שרי בשי על היכולת לחזות את הצורך בהקמת ארגון ייעודי למצב המיוחד ברצועת עזה, על הקמת הארגון, ניהולו והרחבת פעילותו במציאות משתנה."

ועדת אות זכויות האדם ע"ש אמיל גרינצוויג לשנת 2013 מונה את פרופ' רות הלפרין קדרי, פרופ' מיכאיל קרייני ופרופ' יצחק בנבג'י

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם - כללי,זכויות האדם בשטחים הכבושים,רצועת עזה

סגור לתגובות.