זכויות תושבי ירושלים המזרחית

מדוע מקצה משרד השיכון 370 מאבטחים להגנת 2,500 יהודים בירושלים המזרחית?

צילום: האגודה לזכויות האזרחצילום: האגודה לזכויות האזרח

מחר (7.1.2014) יתקיים דיון שני בבג"ץ בעתירה נגד הפעלת מאבטחים פרטיים במימון המדינה, להגנת התושבים היהודים במתחמי ההתנחלויות בירושלים המזרחית. הדיון יתקיים בפני הנשיא גרוניס, המשנה לנשיא נאור והשופטת ארבל.

בעתירה, דורשים תושבים פלסטינים משכונות ירושלים המזרחית וכן האגודה לזכויות האזרח, להפסיק את עבודת חברות האבטחה הפרטיות שמשמשות בפועל כמעין "משטרה פרטית" בשירות התושבים היהודים בלבד – בהתאם להמלצות ועדת אורי אור משנת 2006. בג"ץ הוציא צו על תנאי, בו נדרשה המדינה לנמק מדוע לא תועבר האחריות על הנושא לידי המשרד לביטחון פנים, ומדוע לא תישקל מחדש הגדרת סמכויותיהם של המאבטחים.

כ-370 מאבטחים פרטיים במימון המדינה פועלים במתחמי התנחלויות בירושלים המזרחית, בהם מתגוררים כ-2,500 תושבים יהודים. תקציב האבטחה מגיע ממשרד השיכון והוא עומד על כ-67 מיליון ₪ בשנה. אף שבאזור מתגוררת אוכלוסייה של תושבים פלסטינים לצד היהודים, אשר זכאים כמותם להגנה ולשמירה על הסדר הציבורי, המאבטחים מחויבים אך ורק להגנה על ביטחון התושבים היהודיים, ופועלים מתוך ראיית התושבים הפלסטינים כאיום. עד כה ידוע בוודאות על תקרית אחת שבה נהרג תושב פלסטיני, סאמר סרחאן, מירי מאבטח; מקרה נוסף, של הרג נער בן 16 טרם פוענח, ובמספר תקריות אחרות פגעו מאבטחים בתושבים פלסטינים. חלק מהמקרים מפורטים בעתירה.

עו"ד קרן צפריר מהאגודה לזכויות האזרח: "התושבים היהודים זכאים להגנה, אבל כך גם שכניהם הפלסטינים. להבדיל ממשטרה, שאחראית על שמירת הסדר הציבורי ואמורה לפעול לטובת כלל התושבים וללא אפליה, המאבטחים החמושים של המתנחלים בירושלים המזרחית, הממומנים מכספי משלמי המסים, מחויבים אך ורק להגנתו של צד אחד במציאות המתוחה הזו."

בג"ץ 8001/11 

דף מידע על סוגיית המאבטחים בירושלים המזרחית

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.