הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

מחר בבג"ץ: האם ניתן להקצות קרקע ציבורית בירושלים לטובת אנשי כוחות הביטחון בלבד

אילוסטרציה. צילום: גיא יצחקי (CC-BY)אילוסטרציה. צילום: גיא יצחקי (CC-BY)

 

 

מחר, רביעי ה- 20.11.2013 בשעה 11:30 יתקיים דיון ראשון בעתירה לבג"ץ שהגישה האגודה לזכויות האזרח נגד הקצאת קרקעות מדינה בירושלים לצורך הקמת שכונה עבור אנשי קבע בכוחות הביטחון – ועבורם בלבד: "אפליה לטובה של אוכלוסייה חזקה". הדיון יתקיים בפני הנשיא גרוניס, המשנה נאור והשופטת ארבל.

 

 

 

בעתירה, דורשת האגודה לזכויות האזרח באמצעות עו"ד גיל גן-מור לבטל את החלטה 4655 של מינהל מקרקעי ישראל להקצאת אדמות מדינה בירושלים ללא מכרז, לצורך הקמת שכונה ייחודית עבור אנשי קבע המשרתים בכוחות הביטחון בלבד. בעתירה נטען כי ההחלטה מפלה, ועל כן גם בלתי חוקית. לפני כשבוע מסרה המדינה לבג"ץ כי בספטמבר, בעוד העתירה תלויה ועומדת, אישר שר האוצר יאיר לפיד, מתן פטור ממכרז על קרקע לתכלית זו, באזור ארמון הנציב. בנימוקים להחלטה נכתב בין היתר, כי הדבר נועד לחזק את האזור באמצעות אוכלוסייה ממעמד סוציו אקונומי גבוה ולשפר את רמת הביטחון באזור קו התפר.

 

הקמת השכונה הסגורה, מצוין בעתירה, אינה נובעת מצרכים מבצעיים של כוחות הביטחון, ולכן אינה עומדת בכללים לפטור ממכרז. הסיבה האמיתית, טוענת האגודה, היא רצונן של עיריית ירושלים והממשלה למשוך אוכלוסייה איכותית, צעירה ובעלת הכנסה גבוהה, ולהדיר אוכלוסייה לא רצויה – ערבים, חרדים, מבוגרים ובעלי מוגבלות, ששיעורם בקרב משרתי הקבע נמוך. שיקולים אלו אינם מצדיקים פטור ממכרז ועומדים בניגוד לחובת השוויון ולחוק חובת המכרזים.

 

עליות המחירים בירושלים, נטען בעתירה, מחייבות את המדינה לפעול לפיתרון מצוקת הדיור בעיר בצורה שוויונית, ולא ברור מדוע יש להעדיף את אנשי כוחות הביטחון על פני מורות, עובדות סוציאליות, אחים, כבאים או כל אדם אחר.

 

בתגובתה, טוענת המדינה כי קיים מחסור בכוח אדם במשטרת ירושלים, אך היא מודה כי ניתן לספק את הצורך במגורי השוטרים בעיר באמצעות מתן סיוע לשכירת דירה בעיר, וכי הקמת שכונה סגורה באזור נועדה בראש ובראשונה לרכז השוטרים בשכונה אחת באזורים בעלי "מאפיינים מיוחדים", ובמקרה דנן – בקו התפר. המדינה לא נימקה צורך מבצעי כלשהו בהקמת שכונה לאנשי צבא קבע בירושלים.

 

בנוסף, ציינה המדינה כי בכוונתה לתקן את תקנות הפטור כך שניתן יהיה להקצות קרקע לכוחות הביטחון ללא מכרז רק באזורי פריפריה, בערים בדירוג סוציו אקונומי נמוך ובמקרים מיוחדים נוספים, אך התקנות יאפשרו גם הקצאה ייעודית לשוטרים ולסוהרים.

 

לדברי עו"ד גיל גן-מור, "ראוי לתגמל כראוי את כל עובדי המדינה, אך הקרקע הציבורית בירושלים מוגבלת ומחובת המדינה לעשות בה שימוש לטובת כלל הציבור. אין להקצות קרקעות לקבוצות כאלו או אחרות רק משום שהממשלה או פרנסי העיר מעוניינים בהן. מתן קרקע בפטור ממכרז הוא צעד חריג שניתן על פי חוק להצדיק בצרכים מבצעיים, וזה אינו זה המצב. הטעמים הזרים שבבסיס ההחלטה ברורים".

 

חומרים נוספים

לעתירה (בג"ץ 314/13)

לתגובת המדינה

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,הזכות לשוויון,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.