עבודה ואבטלה

החזרת תכנית ויסקונסין – סבב חדש של הפרטה פוגענית

מפגינים נגד תוכנית ויסקונסין, אפריל 2010. צילום: תמי גרוסמפגינים נגד תוכנית ויסקונסין, אפריל 2010. צילום: תמי גרוס

בעקבות פרסום טיוטת חוק ההסדרים לשנת 2013, האגודה לזכויות האזרח מזהירה: המתווה המוצע להחזרת תכנית ויסקונסין כולל את רוב הבעיות שהביאו להפסקתה בעבר; דורשת להוציא את התכנית מחוק ההסדרים.

בדיקה ראשונית שנערכה באגודה לזכויות האזרח מעלה את החשש, כי מתווה תכנית ויסקונסין, אותו מבקשת הממשלה להחזיר בחוק ההסדרים לשנית 2013, יתאפיין ברוב הבעיות שהביאו להפסקת תכנית ויסקונסין בעבר.

עו"ד טלי ניר, ראש מחלקת זכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח: "משרד האוצר שב ושולף את התוכנית שהתעמרה בדורשי העבודה במשך חמש שנים תמימות, וחרף הדיבורים על 'מקצה שיפורים', המתכונת המוגדרת בחוק ההסדרים מסתמנת כפוגענית ביותר כלפי הציבור הכי מוחלש במדינה."

"למדינת ישראל יש שירות תעסוקה חבול, שתקציבו הולך ומידלדל שנה אחר שנה. במקום להזרים את התקציבים הדרושים לשירות התעסוקה על מנת להבריא ולייעל אותו, חוזר האוצר לשיטה הישנה, שכבר נכשלה: העברה חסרת אחריות של סמכויות שלטוניות חיוניות, הנוגעות לזכויותיהם של מובטלים ומקבלי קצבאות, אל חברות פרטיות שמטרתן היא בראש ובראשונה רווח כלכלי. לא יתכן שהפרטה שבוקרה קשות ובוטלה על ידי הכנסת, תחזור כעת דרך החלון של חוק ההסדרים – ועוד בפריסה ארצית, ללא פיילוט, כעובדה סופית ומוגמרת. אנו קוראים לממשלה לכל הפחות להוציא את ההצעה מחוק ההסדרים ולדון בה בנפרד, כהצעת חוק רגילה."

על השינויים במתכונת המוצעת כעת בחוק ההסדרים, אומרת ניר: "ההצעה החדשה כוללת תמריץ כלכלי לקבלנים במטרה לעודד השמה של דורשי העבודה במשרות מתגמלות ובטוחות לטווח ארוך. זה עשוי להיות צעד חיובי, אולם לא ברור מה יהיה ערכו אם ייושם לצד תחלואים אחרים שלא תוקנו. התכנית כוללת הקניית סמכויות רחבות לקבלנים הפרטיים: הם יוכלו להמליץ על שלילת קצבאות, יקבלו החלטות בנוגע להפניית משתתפים לעבודה, ובנוגע לזכאותם של המשתתפים לשירותים 'תומכי השמה'. כמו כן, עדיין לא ברור כמה אפקטיבי יהיה הפיקוח של המדינה על החברות הפרטיות ומה יהיה מכלול התגמולים שלהן. כל זמן שלחברות הפרטיות תהיה השפעה על זכאותם של המובטלים לקצבאות או לשירותים תומכי עבודה, המשמעות היא הפקרתם לחסדי האינטרסים הכספיים של הקבלנים."

ראו גם: הערות האגודה לזכויות האזרח לטיוטת חוק תוכנית יוצאים לעבודה, התשע"ג-2013, 29.5.2013

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לעבוד,זכויות חברתיות,תוכנית ויסקונסין

סגור לתגובות.