רשויות התכנון משתמשות בתכנית המתאר "ירושלים 2000" שלא כחוק

ירושלים. CC-BY-NC-SA: Yoav Lermanירושלים. CC-BY-NC-SA: Yoav Lerman

כך טוענות במקום – מתכננים למען זכויות תכנון והאגודה לזכויות האזרח, בעתירה שהוגשה היום

בעתירה שהוגשה היום (21.4.2013) לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים, דורשות עמותת במקום – מתכננים למען זכויות תכנון והאגודה לזכויות האזרח מבית המשפט להורות לוועדות התכנון להפסיק ולהסתמך על תכנית המתאר "ירושלים 2000". מאז שקידומה של התוכנית בהליכים המקובלים נעצר, מסתמכות עליה הוועדות כמעין "מסמך מדיניות" מחייב שבגינו הן דוחות תוכניות בניה חדשות, על אף שהתוכנית חסרה תוקף סטטוטורי, ומעולם לא הופקדה להתנגדויות הציבור .

בעתירה, שנכתבה על ידי עו"ד שרון קרני-כהן מעמותת במקום ועו"ד קרן צפריר מהאגודה לזכויות האזרח, נטען כי ההסתמכות על התוכנית שלא אושרה שינתה בפועל את המצב התכנוני בירושלים בניגוד לדין ותוך עקיפת ההליך הקבוע בחוק, שנועד להבטיח שקיפות ושיתוף הציבור. המציאות התכנונית הלא סבירה שנוצרה, במסגרתה נדחות תוכניות בניה ופיתוח העומדות בסתירה לתוכנית שכלל איננה מאושרת, פוגעות פגיעה חמורה במיוחד בתושבי השכונות הפלסטיניות בעיר. שכונות אלו סובלות משך עשורים מהיעדר תכנון ראוי מטעם הרשויות, ומאופיינות בהגבלות חמורות על פיתוח ובניה, בצפיפות קיצונית, במצוקת דיור קשה, ובמחסור במבנים ציבוריים (בתי ספר, מוסדות רפואיים, סניפי דואר וכולי). אף שפלסטינים מהווים כיום 39% מתושבי העיר, השטח הכולל המיועד לבנייה למגורים בשכונותיהם מכסה 14% בלבד משטחה של ירושלים המזרחית (ו-7.8% בלבד משטח העיר). על רקע מצב משברי זה, באה ההסתמכות על תוכנית המתאר ומצמצמת עוד יותר את האפשרויות העומדות בפני התושבים.

אדריכלית אפרת כהן-בר מעמותת במקום: "בשל מגבלות הבנייה בשכונות הפלסטיניות לקחו על עצמם התושבים הפלסטינים לפתור את בעיות התכנון ובעשור שקדם להקפאת התוכנית קידמו תוכניות בנייה בעצמם ועל חשבונם. תוך הסתמכות על תוכנית שאיננה תקפה, הקפיאה הוועדה המחוזית חלק ניכר מתוכניות פרטיות אלו ובכך גרמה לכאוס התכנוני בשכונות ירושלים המזרחית להתרחב ולהעמיק ".

עו"ד קרן צפריר מהאגודה לזכויות האזרח: "האפשרויות המוגבלות מאוד מלכתחילה של תושבי ירושלים המזרחית להנפיק היתרי בניה ולפתח את שכונותיהם הצטמצמו עוד יותר בעקבות ההחלטה להתייחס לתוכנית חסרת תוקף כ'מסמך מדיניות'. במקום לנקוט גישה תכנונית שתקל על מצוקת הבניה הממושכת ותאפשר פיתוח שירותים ומוסדות ציבוריים בירושלים המזרחית, העמיקו רשויות התכנון את המצוקה ואת הפרת זכויות התושבים בתחומי הדיור, החינוך, הבריאות, והתעסוקה".

תכנית מתאר ירושלים 2000, הכוללת את כל השטח המוניציפאלי של העיר, נדונה בוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים החל משנת 2005 ועד שנת 2009, אולם מאז ועד היום לא הופקדה בפועל ולא קיבלה תוקף חוקי. כיון שהליך אישור התוכנית הוקפא, לא ניתנה הזדמנות לתושבי העיר להגיש התנגדויות לתוכנית ולהשפיע על עיצובה, ולא ניתנה האפשרות לקבל פיצויים במקרה של פגיעה תכנונית. אף על פי כן, משתמשת הוועדה בתכנית כ"מסמך מדיניות" שעל בסיסו נדונות, מאושרות ונדחות תכניות מוצעות בעיר.

עת"מ 36572-04-13

העתירה

מפה של תוכנית מתאר ירושלים 2000 והשכונות הפלסטיניות בעיר

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות חברתיות,זכויות תושבי ירושלים המזרחית,תכנון ובניה,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.