זיכוי מפגין שהואשם בהתקהלות בלתי חוקית

ת"פ 228/09 מדינת ישראל נגד רן צורף
עו"ד: דן יקיר

בית משפט השלום בבאר שבע זיכה מפגין, שהואשם בהתקהלות אסורה ובהתפרעות לאחר שהשתתף במשמרת מחאה במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בעזה. משמרת המחאה בת כמה עשרות משתתפים פוזרה ע"י 40 שוטרים וקציני משטרה בשל כך ש"לא הוגשה בקשה". כתב האישום הוגש למחרת היום נגד 6 מהמפגינים, בהם לאה שקדיאל (אשת חינוך מירוחם), ניר אורן (מנכ"ל פורום המשפחות השכולות) וארבעה סטודנטים מאוניברסיטת בן-גוריון. מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות מחוז דרום אישר להגיש את כתב האישום ללא מתן זכות שימוע "בשל המצב הביטחוני". עוד לפני תחילת המשפט החליטה הפרקליטות למחוק 5 מהנאשמים ונותר כנאשם יחיד רק רן צורף, סטודנט לפוליטיקה וממשל וללימודי מגדר. זאת כיוון שהעז להפגין שבוע קודם לכן, ולמרות שנעצר כבר אז לא למד את הלקח. בתחילה ביקשה המשטרה לעצור אותו עד תום ההליכים, אח"כ הסתפקה במעצר ישובי מלא בקיבוץ בגליל אצל אחותו, ולאחר שהאגודה הגישה בקשה לעיון חוזר הותר לו לשוב ללימודיו בבאר שבע.

בפתח הדיון בכתב האישום טענה האגודה כי יש לבטל אותו כיוון שלא נעברה כל עבירה – מדובר היה במשמרת מחאה שאיננה טעונה רישיון מהמשטרה בלי קשר למספר המשתתפים בה. עוד טענו, כי נשללה זכות השימוע וכי הנאשם מופלה לעומת הנאשמים שנגדם בוטל כתב האישום, ולעומת נאשמים שהועמדו לדין בעבירות שקשורות להפגנות נגד ההתנתקות. התביעה המשטרתית טענה בתחילה, כי ההפגנה הייתה טעונה רישיון, ובסיכומיה טענה לראשונה, כי נשקפה סכנה להפרת הסדר הציבורי מצד המתנגדים להפגנה. בהשלמת הסיכומים הדגשנו את שקבע בג"ץ, לפיו אין למנוע ממפגינים את זכות היסוד להפגין בגלל המתנגדים להם.

בית המשפט קיבל את טענותינו, לפיהן היה מדובר במשמרת מחאה שאינה טעונה רישיון מהמשטרה וכי לא נשקפה סכנה כלשהי להפרת הסדר הציבורי. כמו כן זיכתה השופטת שרה חביב את רן צורף מאשמת התפרעות (שמשמעותה במקרה זה אי היענות להוראת הפיזור) תוך שהיא מותחת ביקורת על המשטרה, שלמרות שהקצתה למפגינים 10 דקות כדי להתפזר החלה לעכב מפגינים כבר אחרי 4 דקות, בעודם מתרחקים מהמקום. לזכותו של צורף נפסקו פיצויים בסך 12,838 ש"ח, ‏מהם 10,000 ש"ח בשל הפגיעה בזכויות החוקתיות שלו – הזכות לחירות, חופש הביטוי והזכות להפגין.

סיכומים מטעם הנאשם לעניין הטענות המקדמיות
סיכומים מטעם המאשימה לעניין הטענות המקדמיות
השלמת סיכומים מטעם הנאשם לעניין הטענות המקדמיות
פסק הדין
, 3.10.10
תמצית טענות מטעם הנאשמים לפסיקת פיצויים
החלטה בבקשה לפסיקת פיצויים
, 31.10.10

הודעות לעיתונות:
פיצוי כספי חסר תקדים בגין פגיעה בחופש הביטוי, אוקטובר 2010

קישורים:
זוכה מאשמה סטודנט שהפגין נגד "עופרת יצוקה", וואלה, 5.10.10


רן צורף (במרכז)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.