האגודה: לשים קץ להפעלת מאבטחים פרטיים בירושלים המזרחית

בהמשך לאירועי הבוקר (22.9.10) בסילוואן, שבמהלכם נהרג פלסטיני מירי של מאבטחים פרטיים, קוראת האגודה לשים קץ להפעלת מאבטחים פרטיים בירושלים המזרחית במימון משרד השיכון

בהמשך לאירועי הבוקר (22.9.10) בסילוואן, שבמהלכם נהרג פלסטיני מירי של מאבטחים פרטיים, קוראת האגודה לזכויות האזרח לשים קץ להפעלת מאבטחים פרטיים בירושלים המזרחית במימון משרד השיכון (54 מיליון ש"ח בשנה הנוכחית), כפי שהמליצה הוועדה הציבורית ברשות האלוף במיל. אור בשנת 2006.

עו"ד קרן צפריר מהאגודה לזכויות האזרח: "יש להפסיק בדחיפות את פעילות גופי האבטחה הפרטיים בירושלים המזרחית, הפועלים ככוח שיטור על אף שלא עברו הכשרה מתאימה, ללא פיקוח הולם, ובאין הגדרה ברורה של מגבלות עבודתם. המאבטחים אינם כפופים לחוקים ולפקודות המשטרה ואף אינם מחויבים לכללים הבסיסיים, שאמורים להנחות את המשטרה מתוקף היותה גוף ציבורי. ברי כי אין זה מתפקידו או ביכולתו של משרד השיכון להיות אמון על הביטחון האישי והסדר הציבורי בירושלים המזרחית".

רקע: בשנת 2006 מינה שר השיכון את אלוף (במיל.) אורי אור לעמוד בראש ועדה שתבחן את הבעיה המובנית בהפעלת המאבטחים בשכונות. הוועדה הציבורית לבדיקת השמירה ואבטחת המתחמים במזרח ירושלים המליצה לבטל את האבטחה באמצעות החברות הפרטיות, ולהעבירה לידי המשטרה. עד היום החלטה זו לא יושמה.

הוועדה לא איתרה את מקור הסמכות החוקי לפעולתם של המאבטחים; מאחר שפעילות האבטחה כוללת אחריות להגנה על חיי אדם ושימוש באמצעי לחימה – נושא שאינו נמנה עם התחומים שמשרד השיכון מופקד עליהם לפי החוק – סברה הוועדה שהפעילות חייבת להיות מעוגנת בסמכות משפטית מפורשת. נכון להיום, ממשיכים גופי אבטחה פרטיים לפעול בשטח ולעשות שימוש בכוח, לרבות בנשק חם ובאש חיה, ללא כל פיקוח הולם מצד המדינה.

פירוט נוסף של שאלת הסמכות החוקית בדבר הפעלת המאבטחים בירושלים המזרחית, ודוגמאות לשימוש המאבטחים בנשק חי בסילוואן בחודשים האחרונים, ניתן למצוא בפרק ד' של דוח האגודה לזכויות האזרח "מרחב לא מוגן: כשל הרשויות בהגנה על זכויות אדם באזורי ההתנחלויות בירושלים המזרחית", שהתפרסם לאחרונה.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.