התערבות משרד החוץ בתרומות מחו"ל שמקבלים ארגוני החברה האזרחית

כב באלול תש"ע
1 בספטמבר 2010

לכבוד
מר אביגדור ליברמן
שר החוץ
משרד החוץ
ירושלים

שלום רב,

הנדון: התערבות משרד החוץ בתרומות מחו"ל שמקבלים ארגוני החברה האזרחית

לאחרונה פורסם בכלי התקשורת (הארץ, 19/8/10), מטעם משרד החוץ, "כי מדינת ישראל ושליחיה בחו"ל אינם מתערבים בשיקוליהן ובהחלטותיהן של ממשלות זרות, ביחס למדיניות הענקת תמיכה בגופים או באזרחים ישראלים".

אנו מבקשים לברך על עמדה זו, אשר מהווה למיטב הבנתנו שינוי מהותי במדיניות המשרד, ואשר מבטאת כעת מדיניות ראויה. במדינה דמוקרטית לא ראוי שגורמים רשמיים מטעם המדינה יתערבו בפעילות המגזר השלישי, באשר קיומה ופעילותה החופשית של חברה אזרחית במדינה דמוקרטית חיונית לקיומה של חברה פלורליסטית ולשמירה על ערכיה המהותיים של הדמוקרטיה. הסייג הרלבנטי היחיד הוא קיומה של פעילות אזרחית כחוק; כל עוד נשמרות הוראות החוק, אין מקום להתערבות ממשלתית.

לצערנו, פרסומים קודמים מהעבר הלא רחוק העידו על כך שמשרד החוץ נקט במדיניות אחרת לחלוטין, כאשר מצא לנכון לפנות לשורה של ממשלות זרות שונות וניסה להפעיל את השפעתו על מנת שאלו לא יתמכו בארגון ישראלי (שוברים שתיקה) שעמדותיו לא מצאו חן בעיני השלטונות. זאת, למרות שהיה מדובר, אפילו על-פי משרד החוץ עצמו, בפעילות חוקית. זאת ועוד, בכירים במשרד החוץ ציינו אז כי הפנייה לממשלות זרות בעניינים אלו נעשית "כחלק מהפעילות השוטפת" וכי משרד החוץ אף שומר לעצמו שיקול דעת בנוגע לפניות ביחס לארגונים נוספים: "לגבי ארגונים אחרים – כל מקרה ייבחן לגופו".

ראה הפרסומים לעניין זה, המתארים את פניות משרד החוץ לפני כשנה, לממשלות הולנד, ספרד ובריטניה.

למותר לציין כי החוק בישראל אינו אוסר על קבלת תרומות ממדינות זרות. יתר על כן, גם הצעת חוק בנדון אשר נדונה בכנסת בימים אלה, ואשר מסתבר שנציגי משרד החוץ היו חלק מוועדה בין-משרדית שעסקה בנושא במסגרת הליך החקיקה, אינה מציעה לאסור על תרומות ממדינות זרות, אלא אך ורק להטיל חובות דיווח נוספות לקיימות. מאחר וחוקיותן של תרומות אלו אינה מוטלת בספק, אין מקום להתערבות מעין זו של נציגי המדינה, בדמות הפעלת לחצים כאלו ואחרים למניעתן או לצמצומן.

זאת ועוד, הסכם ההתאגדות בין ישראל לבין האיחוד האירופאי (EU-Israel Association Agreement) קובע "שכיבוד זכויות אדם ועקרונות דמוקרטיים מנחה את המדיניות הפנימית והבינלאומית של ישראל ושל האיחוד האירופי גם יחד, ומהווה מרכיב חיוני וחיובי בהסכם". הסכם זה הינו המסגרת להענקתם, מעת לעת, של מענקים כספיים בהיקף מוגדר, ובשקיפות מלאה, לגופים אזרחיים שונים בישראל. כך שפעילות זו של נציגי משרד החוץ אינה רק לא ראויה בהיותה התערבות אנטי-דמוקרטית בפעילות אזרחית חוקית, אלא שהיא אף עלולה לעמוד בניגוד ליסודות ההסכם בין ישראל לבין האיחוד האירופאי.

לנושא הנדון חשיבות רבה וסבורים אנו כי נדרשת הבהרה רשמית של משרד החוץ בנוגע למדיניותו בנושא, ולא רק באמצעות דיווחים עיתונאיים אגב תגובה בנושא זה או אחר; הפרסומים הסותרים ביחס לעמדת המשרד לאורך השנה האחרונה אך מחדדים צורך זה. נודה על פרסום מדיניות המשרד בנדון בהקדם האפשרי.

בכבוד רב ובברכה,

חגי אלעד
מנכ"ל

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: דמוקרטיה,הזכות להתאגדות,זכויות אזרחיות,זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.