לבטל את ההחלטה על הפקדת תכנית המתאר ירושלים 2000

במכתב ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים טוענים עמותת במקום-מתכננים למען זכויות תכנון והאגודה לזכויות האזרח, כי טיוטת תכנית המתאר משמשת לפסילת תכנית בנייה רבות במזרח העיר וזאת למרות שהפקדתה בפועל מעוכבת כמעט שנתיים

עמותת במקום-מתכננים למען זכויות תכנון והאגודה לזכויות האזרח פנו השבוע לרות יוסף, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, בדרישה כי הוועדה המחוזית תבטל את החלטתה בדבר הפקדתה להתנגדויות של תכנית המתאר המקומית ירושלים 2000, ובמקביל תפסיק להסתמך על הוראות טיוטת התכנית בהחלטותיה לדחיית תכניות המוגשות לאישורה.

תכנית המתאר ירושלים 2000 אושרה להפקדה בחודש אוקטובר 2008 על-ידי הוועדה המחוזית, אשר חזרה על החלטתה במאי 2009. למרות זאת, מעוכבת התכנית בידי שר הפנים, ומועד הפקדתה בפועל אינו נראה לעין.

חרף העיכוב בהפקדת התכנית, החלה הוועדה המחוזית להתנות אישור תכניות מתאר מפורטות בעמידה בהוראות תכנית זו. מבדיקה שערכה עמותת במקום עולה, כי מ-2008, עת החלו רשויות התכנון להתייחס לתוכנית המתאר כאל מסמך מחייב, וכתוצאה ממדיניות זו, נדחו עד היום על-ידי הוועדה המחוזית של ירושלים 12 תכניות שהגישו פלסטינים מירושלים המזרחית, לבניית כ-1,700 יחידות דיור בירושלים המזרחית. בהחלטותיה קבעה הוועדה המחוזית במפורש, כי התכניות נדחו עקב אי-התאמתן לתכנית המתאר החדשה של ירושלים.

בפנייתם ליו"ר הוועדה מציינים הארגונים, כי ההסתמכות על תכנית המתאר המקומית ירושלים 2000 לצורך אישור תכניות מתאר מקומיות הינה בניגוד לחוק התכנון והבנייה. חוק זה אינו מתיר הסתמכות על תכנית עתידית, אלא במקרים מיוחדים וספציפיים, וזה איננו המקרה ביחס לתכנית מתאר ירושלים 2000. עוד טוענים הארגונים, כי במצב הקיים עולה החשש, כי תכנית המתאר ירושלים 2000 מקבלת למעשה תוקף כאילו אושרה על פי דין, וזאת למרות שכלל לא אושרה ואף לא הופקדה, כך שהציבור לא זכה להכיר את פרטיה, להגיב לתוכנה ולהתנגד לאמור בה.

לדברי אפרת כהן-בר, רכזת תחום ירושלים המזרחית בעמותת במקום, "מצוקת הדיור בקרב האוכלוסייה הפלסטינית במזרח העיר הולכת וגוברת מיום ליום וכבר כיום קיים מחסור של כ-10,000 יחידות דיור. תוכניות מפורטות שנערכות כחלק ממאמץ התושבים למצוא פתרונות דיור ראויים וחוקיים, נדחות כשאינן תואמות לתוכנית המתאר החדשה ולהוראות הכתובות בה. לאור העיכוב בהפקדת תכנית המתאר, יש לבטל זמנית את ההחלטה להפקידה ולפעול לאישור תכניות אשר יכולות להקל על מצוקה זו".

לדברי עו"ד קרן צפריר מהאגודה לזכויות האזרח, "ועדות התכנון פועלות בניגוד לחוק כשהן מסתמכות על תכנית מתאר שלא אושרה כדין. מעבר לאי החוקיות שבמעשיהן, יש בכך פגיעה חמורה בתושבי ירושלים המזרחית, הסובלים מזה שנים רבות ממחסור חמור בתוכניות מתאר לשכונותיהם, מה שאינו מאפשר להם לקבל היתרי בניה ולבנות את בתיהם כחוק. במקום לעודד את תוכניות המתאר שמגבשים התושבים בעמל רב, דוחות ועדות התכנון את התוכניות בגלל תוכנית עתידית שנויה במחלוקת, שטרם אושרה, ובכך מוסיפות חטא על פשע. באשר להסתמכות על תוכנית מתאר ירושלים 2000, על רשויות התכנון להבין, כי שיתוף הציבור בשלבי התכנון, באמצעות מתן פומבי לתכנית ושמיעת התנגדויות, הוא זכות בסיסית העומדת לתושבים, אשר איננה ניתנת לביטול או עקיפה."

תשובתה של רות יוסף, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים , ספטמבר 2010

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות חברתיות,זכויות תושבי ירושלים המזרחית,תכנון ובניה,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.