האגודה: להקים ועדת בדיקה להתנהלות המשטרה והפרקליטות בתיק אונס

בפסק דין בתביעה שהגיש אדם שנחשד באונס, מתואר כיצד המשטרה פעלה לאיסוף ראיות מרשיעות נגד אדם חף מפשע, תוך התעלמות מראיות ומכיווני חקירה אחרים. עיוות הדין החמור שנגרם ראוי כי יביא לבחינה יסודית של הכשלים, האישיים והמערכתיים, שהביאו לתוצאה עגומה זו

‏6 במאי 2010

לכבוד
מר יהודה ויינשטיין
היועץ המשפטי לממשלה
דחוף בפקס

א' נ',

הנדון: דרישה להקמת ועדת בדיקה להתנהלות המשטרה והפרקליטות בעקבות ת"א (ת"א) 1173/06 שוובר נ' מדינת ישראל

1. הננו פונים אליך בעקבות הממצאים החמורים והמחרידים, העולים מפסק דינה של השופטת דליה גנות בתביעה שבנדון, בדרישה כי תוקם ועדת בדיקה לבחינת התנהלות המשטרה והפרקליטות במקרה זה. פסק הדין, המתאר כיצד פעלה המשטרה בנחרצות לאיסוף ראיות מרשיעות נגד אדם חף מפשע – תוך התעלמות פושעת מראיות וכיווני חקירה אחרים, אשר היו יכולים להפריך את החשדות נגדו ולייתר את הצורך במעצרו הממושך ובעיוות הדין החמור שנגרם לו – ראוי כי יביא לרעידת אדמה – לא פחות – במשטרה ובפרקליטות, ולבחינה יסודית של הכשלים, האישיים והמערכתיים, אשר הביאו לתוצאה עגומה זו. כאזרחי המדינה – החפצים בעשיית צדק ובמיצוי הדין עם אשמים ועם אשמים בלבד – עלינו להחרד נוכח הקלות הבלתי נסבלת בה המשטרה ננעלה על החשוד הלא נכון ונקטה בשורה של פעולות בלתי חוקיות על מנת "להוכיח" את אשמתו. כן עלינו להחרד נוכח מחדליה החמורים של הפרקליטות, אשר נתנה להתנהלות פסולה זו של המשטרה להובילה, מבלי למלא את תפקידה החיוני כמסננת וכאמצעי בקרה.

2. פסק הדין – בו נפסקו לתובע, מר רגב שוובר, פיצויים בסך 1.8 מליון ? – מתאר את מסכת הייסורים שעברה עליו, לאחר שנחשד בביצוע מעשה אינוס בקטינה, נעצר למשך 88 ימים, ואף הועמד לדין ללא כל הצדקה. כתב האישום נגד בוטל בסופו של דבר בהסכמת הצדדים, לאחר שהתגלתה שורה של כשלים חמורים מאין כמותם בהתנהלות המשטרה והפרקליטות. השופטת גנות, אשר מבקרת את המשטרה בחריפות יוצאת דופן, מראה כיצד המשטרה הטעתה את בית המשפט, שיבשה הליכים, פגעה בזכויות החשוד, סילפה שיחות עם מדובב ועוד – והכל בניסיון עלוב "לאשש" את החשדות נגד מר שוובר, אשר התקבע שלא בצדק בתודעתם כמי שאשם בביצוע העבירה. בין המעשים הבלתי חוקיים והבלתי ראויים המתוארים בפסק הדין:

  • הטעיית שופט המעצרים לגבי "זיהוי ספונטני" כביכול של החשוד בידי הקטינה: בעוד מחומר החקירה עולה באופן מובהק, כי הקטינה (אשר הובאה במיוחד לסופרמרקט על ידי אביה, אשר הבחין במר שוובר וסבר שהוא עלול להיות המבצע) לא זיהתה אותו כלל וכלל, נטען בבקשת המעצר ובדו"ח הסודי שהוגש לשופט המעצרים, כי הקטינה זיהתה אותו. על כך אומרת השופטת גנות:

    "הנה כי כן, ולא בכדי טענה נציגת הפרקליטות בסופו של דבר במסגרת תגובתה לבקשה לפיצוי לפי סע' 80 לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין"), כי התביעה לא טענה מעולם שהקטינה זיהתה את החשוד, טענה שהינה "בלתי מדוייקת" בלשון המעטה, וזאת נוכח העלאת הטענה בדבר קיומו של זיהוי ספונטני באופן שיטתי במהלך כל ימי מעצרו של התובע, בפני כל גורם מעורב, לרבות בפני בתי המשפט השונים שדנו בבקשות להארכת מעצרו של התובע" (פיסקה 11 לפסק הדין).

  • הטעיית שופט המעצרים באשר לשאלה אם כובעים, כפפות ומשקפי שמש שנתפסו בחיפוש בביתו של החשוד, אכן תואמים את התיאורים, שניתנו בידי הקטינה המתלוננת:

    "יודגש כבר עתה, כי אף אחד מהמוצגים שנתפסו אינו תואם את פריטי הלבוש אותם תיארה הקטינה, וליתר דיוק יובהר: לא נתפס כובע קסקט צהוב, לא נתפסו משקפיים כהים עגולים, ולא נתפסו כפפות שחורות, מה עוד שצבע הכפפות שנתפשו בחיפוש לא צויין.

    והנה, למרבה התדהמה, התברר, כי משטרת ישראל לא נתנה לעובדות לבלבל אותה, ובדיון בבקשה למעצרו של התובע, ביום 17.7.99 בפני כב' השופטת ד. רייך שפירא (מוצג 69), בנוסף לטענה, כי הקטינה "זיהתה באופן אקראי את החשוד, היא התחילה לבכות, צעקה, בכתה…" – עובדות שכאמור אינן נכונות מראשיתן ועד סופן, טען נציג המשטרה רס"ל אפי דסטה (להלן: "דסטה"), כי בחיפוש שנערך בביתו (של התובע – ד.ג.) נמצאו בדירה כובעי גרב (??- ד.ג.) שמתאימים לתלונה, משקפי שמש…", ולא נותר אלא לתהות באשר לאינפורמציה השקרית, שמסר דסטה לבית המשפט. והרי לא נתפסו בביתו של התובע כובעי גרב, וממילא אין עדות לכך שהחשוד במעשה חבש כובע גרב בעת ביצוע המעשה. ובאשר למשקפיים – מה הרבותא בתפיסתם בבית התובע? והרי כל אדם במדינת ישראל מרכיב משקפי שמש. האם עובדה זו הופכת אותו בהכרח לחשוד??

    דומני, כי לא אטעה אם אקבע, כי דברי דסטה בדיון מהווים שיבוש הליכים והטעיית בית המשפט. ממש כך!!! ודוק: בשלב זה של דיון בבקשה להארכת מעצר, אין לסניגור אפשרות לעיין בחומר החקירה, והוא נאלץ לסמוך על הגינותה של המשטרה במוסרה אינפורמציה כזו, או אחרת, לבית המשפט, ויש להצר על כי במקרה זה, הגינות לא היתה כאן.

    בהמשך התברר, כי מתן אינפורמציה שקרית על ידי משטרת ישראל לבית המשפט היווה בתיק זה סטנדרט התנהגות קבוע. כך בדו"ח הסודי שהוגש לכב' השופטת א. טלמור ביום 20.7.99 (מוצג 107) כתב השוטר פואד מועדי (להלן: "מועדי"), כי בחיפוש בביתו אכן נמצאו זוג כפפות שחורות מצמר" כאשר בדו"ח החיפוש לא צויין צבען של הכפפות שנתפסו, וכלל לא ברור האם באמת מדובר בכפפות שחורות, וכן צויין "בחיפוש בביתו אכן נתפסו משקפי שמש וכובע מצחיה העונים לתיאור…"."

    […]

    בעניין הכובע הגדיל מכולם לעשות השוטר שאול סוויד (להלן: "סוויד") כאשר אישר בחקירתו, כי הכובע שנתפס תואם את תיאור הקטינה. סוויד "זכר" שנתפס כובע ירוק, אך לדבריו אין לייחס משמעות מוגזמת לצבע הכובע שנתפס, שכן אין בעיה להפוך ירוק לצהוב, ומשהורמה גבה, הוא הסביר "אתה מוזמן לקחת כובע… לגשת… אם הוא עדיין בפלורסנט צהוב בלילה, תשים את הכובע ותביט בו ותראה אם הוא נראה לך ירוק או צהוב", אולם בסופו של דבר, הוא נאלץ להודות, לאחר סדרת תשובות מתחכמת, מתחמקת ומתישה, כי הוא לא ערך את הניסוי "המדעי" הזה, ומשכך ברור, כי הכובע שנתפס אינו תואם את תיאור הקטינה באשר לצורתו ו/או צבעו של הכובע שחבש האנס לראשו בעת ביצוע האונס" (פיסקה 12 לפסק הדין).

  • הימנעות מבדיקה ראויה של כיווני חקירה חיוניים, אשר היו יכולים להפריך את החשדות נגד מר שוובר – כגון השגת יומנו (בו הופיעו פרטים רלוונטיים לטענת אליבי) והשגת פלטי שיחות/איכון של הטלפון הנייד שלו:

    "כאמור, התובע הזכיר את קיומו של היומן כבר בחקירתו ביום 18.7.99, אלא שהזכרת היומן לא גרמה לאיש מהשוטרים החוקרים להוציא צו לתפיסתו, וכך הוחמצה הזדמנות פז לאפשר לתובע להיזכר במעשיו ביום הגורלי… ובענין זה יש לכאורה רגליים לסברת ב"כ התובע הטוען, שהתעלמות המשטרה מהראיות העשויות היו לזכות את החשוד, איננה מקרית, והיא עולה בקנה אחד עם בידוי חלקי של הראיות ואופן הצגתם בפני בתי המשפט שנדרשו לפרשה.

    מלימוד אופן התנהלותם של חוקרי המשטרה עולה, כי מרגע מעצרו של התובע, לקו החוקרים בקיבעון מחשבתי, על פיו החשוד שבידיהם הינו האנס, והתעלמו לחלוטין מהאפשרות שמא החשוד שבידיהם אינו האנס. התנהגותו והתנהלותו השונים מהרגיל של התובע – כפי שיורחב על כך בהמשך – אך חיזקו את מסקנתם כי החשוד שבידיהם הינו האנס המבוקש, וכל שנותר להם היה לחלץ מפיו הודאה, או למצוא ראיות הקושרות אותו למעשה המיוחס לו. מכאן, ניתן להבין – אם כי בשום פנים ואופן לא ניתן לקבל – את מאמצי המשטרה לאתר את הפריטים שהוזכרו בחקירת הקטינה, ואשר יש בהם כדי להביא להרשעתו של התובע, תוך התעלמות מוחלטת מחקירת עובדות אחרות אשר עלו במהלך החקירה, אשר יתכן שהיה בהן כדי לאשש את טענותיו של התובע בדבר אי מעורבותו בביצוע הפשע,על אף שהראיות הונחו לפתחה כבר בראשיתה של החקירה – כמו היומן האמור.

    לא אכביר מילים בנושא היומן. די אם אפנה לחקירות השוטרים המעורבים, אשר השליכו איש על רעהו את האחריות ליזום כיווני חקירה נוספים ו/או אחרים, ואת דברי אם התובע – גב' נ' ו', אשר הותירה עליי רושם של אישה אמינה והגונה. גב' ו' העידה, כי ממש התחננה לשוטרים שיקחו את היומן, אולי יצליחו למצוא בו משהו לעזרת בנה. השוטרים אמנם לקחו, לדבריה את היומן, אולם לעגו לה על תחנוניה.

    השוטר וסקר הכחיש, כי התבקש על ידי אם התובע לקחת את היומן, או שלקח אותו בפועל, אולם נוכח הרושם הגרוע שהותיר, ונסיונותיו הבלתי נלאים שלא לומר אמת ולהתאים את המציאות לצרכיו, אינני נותנת כל אימון בעדותו, והנני מעדיפה בבירור את עדותה של גב' ו'" (סעיף 14 לפסק הדין).

  • שימוש בשיטות חקירה בלתי חוקיות, משפילות ומבזות: לרבות דרישה בלתי ניתנת לעיכול, כי מר שוובר יאונן לנגד עיניהם של השוטרים; והצגת ממצאי דנ"א שקריים בפניו, בתקווה כי הדבר יביא אותו להודות במיוחס לו.
  • כתיבת מזכרים שקריים, המסלפים את מהות הדברים, שמר שוובר אמר לשוטר מדובב, עת שהה בתאו:

    "אחד השוטרים "שהצטיינו" בבידוי ראיות, בהמצאת אמירות שלא נאמרו מעולם על ידי התובע, ובשיבוש הליכי בית משפט, הינו שוטר בשם ג'ורנו, שההגנה לא מצאה לנכון להביאו לעדות, (ראה בענין זה את ההלכה שצוטטה על ידי בהתייחס לאי הבאת עד לעדות) ומהחומר שהוצג בפני, נראה, כי לא בכדי לא הובא ג'ורנו לעדות. אותו ג'ורנו היה פעיל מאוד בחקירת התובע, והנה, בתאריך 17.7.99 כתב מזכר (מוצג 65) ממנו עולה, כי בעת ששהה בתאו של התובע כמדובב, אמר לו התובע "ואני חשבתי להודות, כי זה רק פוצי מוצי אבל אמא שלי לא רצתה שאני אודה….", לכאורה אמירה מפלילה מאוד לכל הדיעות, ומזכר זה אף הוצג בפני שופט המעצרים כחלק מהראיות המפלילות כנגד התובע. אלא מאי? מבדיקת תמליל השיחה עולה, כי התובע אמר למדובב ג'ורנו "… אבל אני לא יכול להודות במשהו שלא עשיתי. למה? למה להרוס לי את החיים?" (עמ' 4 למוצג 56) ובהמשך מנסה ג'ורנו לשכנע אותו להודות במה שלא עשה, באומרו: "… כדאי לך לגמור עם זה, קוצי מוצי, זה עניין של תנאי או קנס, אני לא יודע מה מקבלים…" (עמ' 6, שם), ובכל התמליל כולו, ואף לא באף תמליל אחר, אין כל אמירה כגון זו המיוחסת לתובע. כלומר, ג'ורנו השתמש במילותיו הוא, והציגם כאילו נאמרו על ידי התובע, כדי להפליל את התובע !! כאמור, ג'ורנו לא הובא לעדות, ולא ניתן היה לאמתו עם האמירות השקריות בזכ"ד שכתב ואשר הוגש לבית המשפט

    השוטר דסטה נשאל על האמור בזכ"ד זה, ולמרות שהירבה "לא לזכור" אירועים מהחקירה, זכר באופן מפתיע את "אמיתות" האמור בזכ"ד זה, ולא נותר אלא לתהות בעצב, על שהתרחש בתיק זה" (סעיף 20 לפסק הדין).

  • ניסיון שקרי ליצור את הרושם המוטעה, כאילו ישנן תלונות נוספות על פגיעה מינית בילדים אחרים, ניסיון אשר אף הביא לחקירתה המיותרת של ילדה אחרת בידי חוקרת ילדים:

    דוגמה נוספת להתנהלותה הפסולה של המשטרה עולה מהתנהלותו של השוטר סוויד. בתאריך 24.9.99, כתב סוויד מזכר (מוצג 242) בו הוא מפרט, כי פנינה – אמה של קטינה אחרת, שהתובע נהג לשמש לה כשמרטף- סיפרה לו, שבתה ראתה את הבולבול של התובע בהיותו תינוק, וזאת בצילום מאלבום התמונות המשפחתי של התובע. נוכח האמור, הזמין סוויד חוקרת ילדים כדי לחקור את הקטינה – בתה של פנינה, כאשר בהגדרת התלונה רשם "סיפרה לאם שהשכן הראה לה את הבולבול" (מוצג 248).

    מהתרשמותי מתשובותיו של סוויד, אין לי כל ספק, כי רישום חסר זה הינו מכוון, במטרה ליצור דרמטיזציה ולהגדיל את מספר "הנפגעות" הקשורות לתובע, שאם לא כן, לא ברור מדוע לא נרשם, כי הקטינה ראתה צילום של התובע בהיותו תינוק באלבום המשפחתי?" (פיסקה 22 לפסק הדין).

  • ועוד ועוד.

    3. השופטת גנות אף מתארת בפסק דינה את ההתנהלות המבישה של השוטרים, אשר נקראו להעיד בפניה: את העדות המתחמקת, הניסיון העלוב להימנע ממתן תשובות אמינות ונכונות לשאלות שהוצגו בפניהם, ואף את הנכונות לשקר באופן בוטה: "עדותם של השוטרים שהובאו כעדי ההגנה אופיינה בהתחמקויות, התחכמויות והימנעות שיטתית ממתן תשובות. בית המשפט נאלץ להתערב פעם אחר פעם ולחזור על השאלות, ורמת התשובות שהתקבלו גבלה בעלבון, כאשר עדותו של סוויד גבלה באלימות מילולית ולוותה בתנועות יד מאיימות כלפי ב"כ התובע (עמ' 238)." (פיסקה 15 לפסק הדין).

    כך, מתארת השופטת גנות כיצד שיקר השוטר וסקר באופן בוטה כאשר העיד בפניה:

    "הגדיל לעשות השוטר וסקר בחקירתו בבית המשפט, כאשר שיקר על דוכן העדים, ולא הניד עפעף בעשותו כן. במהלך המשפט התברר, כי וסקר שיקר לעו"ד רובינשטיין עובר לביצוע מסדר זיהוי הקולות, והכחיש את מעורבותו בחקירה, דבר שפסל אותו מלשמש ניצב במסדר.

    וסקר לא הגיב לדברים בתצהירו, ובחקירתו בבית המשפט הפתיע באומרו שאינו זוכר שנפסל מלשמש ניצב (עמ' 354) אם כי, בלחצו של ב"כ התובע "נזכר" לבסוף במסדר זיהוי הקולות (שם). הדברים תמוהים שכן ב"כ הנתבעת הצהירה, כי ריעננה את זכרונו של וסקר בנושא פסילתו מלשמש ניצב במסדר זיהוי הקולות, ואם כך – ברור שאובדן זכרונו של וסקר במהלך המשפט, לא בא לעולם אלא כדי להסתיר מבית המשפט את שקריו" (פיסקה 21 לפסק הדין).

    וכך מתארת השופטת גנות את עדותו של השוטר סוויד, אשר נדרש להתייחס לסילוף הנ"ל של מהות "תלונתה" של ילדה אחרת, כדי שתיחקר בידי חוקרת ילדים:

    "סוויד נדרש לכך בחקירתו, ולמרות שסברתי כי לא אופתע עוד מהמתרחש בתיק זה, "הצליח" סוויד להפתיעני. בתחילה ניסה להתנער באומרו שהוא אינו אותו "שאול" הרשום בטופס הזמנת חקירת הילדים, בנסותו לרמוז, כי אולי שוטר אחר בשם "שאול" הזמין את החקירה. לאחר מכן , בלית ברירה, הודה שהוא זה שייזם את זימונה של חוקרת הילדים, ואז החל בסדרת התחמקויות ומתן תשובות מטופשות אשר הביאו לסיום חקירתו (עמ' 276-275)" (פיסקה 22 לפסק הדין).

    4. וכך מסכמת השופטת גנות את "ליקוי המאורות" לדבריה, בו לקתה משטרת ישראל בטיפול בתיק זה: "הראיות וחלקי הראיות, לא היו אלא אפס אפסים במקרה הטוב, ובידוי ראיות במקרה הרע. המשטרה היתה מודעת למצב הראייתי בתיק, ועל כן ניסתה לבנות תוכן ראיות מרשים יותר יש מאין, תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה שלמעשה אין בידיה ולו בדל ראיה ישירה או נסיבתית ממנה עולה, כי התובע מעורב במעשים המיוחסים לו. הרושם הקשה הוא, שהתובע סומן כמטרה כבר מרגע מעצרו, ומאותו רגע ואילך פעלו כוחות המשטרה כדי להצדיק את תחושתם, שהתובע הוא הפושע המבוקש." (פיסקה 24 לפסק הדין).

    5. כפי שמציינת השופטת גנות, גם הפרקליטות נכשלה באופן חמור בתפקידה החיוני כשומר הסף, תוך שנמנעה מלערוך או לדרוש את הבדיקות החיוניות, אשר היו יכולות לסייע בחקר האמת, ותוך שהסתמכה באופן עיוור על עבודת השוטרים:

    "…לא נותר לי אלא לתהות בעצב, הכיצד משפטני הפרקליטות לא הבחינו באפס הראייתי בתיק זה, והכיצד התפתו להסתמך על חלקי אמיתות וחלקי עדויות כדי לבסס הגשת כתב אישום?! הכיצד זה לא סבר איש מעורכי הדין בפרקליטות שיש צורך לבדוק את יומנו של התובע? הכיצד לא סברו המשפטנים, כי יש לבדוק את פלטי הטלפון של מכשיר הבזק ושל המכשיר הנייד? והלא מדובר מחד גיסא בעבירה חמורה ביותר, ומאידך גיסא – בגורלו של אדם?? עניין לנו בחקירה רשלנית חסרה, קבעון מחשבתי והצגת תמונה מעוותת ובלתי נכונה של משטרת ישראל, ופיקוח חסר של הפרקליטות, וכל הגורמים ביחד הביאו למעצרו המיותר של התובע למשך ימים רבים מאוד" (פיסקה 15 לפסק הדין)

    […]

    "לצערי, גם הפרקליטות לא עשתה עבודתה נאמנה בתיק זה. אני משוכנעת שהפרקליטות לא אימתה את הכתוב בזכ"דים השונים אל מול התמלילים עצמם, שכן ברור שאם היתה עושה כן, הייתה מגלה מיד את חוסר ההתאמה בין האמור בזכ"דים לבין אמירות שהיו – או לא היו – בפועל. נראה כי אנשי הפרקליטות סמכו ידם על אמינות והגינות השוטרים, ויצאו מתוך הנחה – שגויה – כי האמור בזכ"דים הינו אמת, במיוחד אמירות מפלילות שלא נאמרו, או שהוספו במכוון.

    הנני מודעת ללחץ העבודה הרב המוטל על כתפי הפרקליטות, ובשונה מהתרשמותי לגבי התנהלות השוטרים, אינני סבורה בשום פנים ואופן כי הפרקליטים המלווים נתנו ידם לנסיונותיהם הבלתי נלאים של השוטרים להמציא ראיות יש מאין, אולם על פרקליטי הפרקליטות לזכור, כי הם משמשים שסתום ובקרה לעבודת המשטרה, ומעבר לעיסוק בדפים, בסופו של דבר, ניצב אדם, שגורלו תלוי בטיב ורמת החקירה המתנהלת בעניינו. בעניין אשר בפניי כשלה הפרקליטות בהערכת הראיות שעמדו בפניה" (פיסקה 24 לפסק הדין).

    6. פסק דין זה, על השלכותיו החמורות, מהווה כתב אישום חריף נגד מערכת אכיפת החוק – מערכת, אשר מתוך שילוב מסוכן של עצלנות, רשלנות, זלזול בעקרון חזקת החפות, חוסר הבנה של מטרתה האמיתית של חקירה הוגנת וראויה, ונכונות לכאורה אף להטעות את בית המשפט – התעמרה באזרח חף מפשע וכמעט הביאה להרשעת שווא שלו. השופטת גנות מציינת את עבודתם המעולה של עורכי דינו של התובע, "אשר תודות לעירנותם, עקשנותם ומסירותם, נחלץ לבסוף התובע מגורל רע ומר" (פיסקה 16 לפסק הדין); ניתן רק לתהות בחרדה, מה היה קורה למר שוובר, אילו לא היה מתברך בסניגורים נחושים וחרוצים כל כך – ומה וודאי קורה במקרים אחרים, לחשודים ולנאשמים שלא שפר מזלם.

    7. מסקנותיה של השופטת גנות לגבי האופן החמור, בו ניסו השוטרים לחפות על אופן התנהלותם ולחמוק מלקיחת אחריות, מזכירות למרבה הצער דברים חמורים לא פחות אשר הושמעו בידי מר הרצל שבירו, מנהל מח"ש, במהלך דיון ביום 18.12.07 בוועדת הפנים של הכנסת לרגל יום זכויות האדם, בעניין סגירת תיקים בידי מח"ש (הדיון התקיים בעקבות פרסום הדו"ח השנתי של האגודה לזכויות האזרח, אשר כלל ממצאים קשים בדברי אי טיפול מספק בתלונות על אלימות שוטרים). כדברי מר שבירו שם:

    "בחקירה עצמה (חקירה ביחס לפרשיה מסויימת – ל' מ') נתקלנו בקשיים של קשר שתיקה, של שיבושים, והיה כחוט השערה בין פיצוח הפרשייה לגמרי לבין היתקלות באיזשהו קיר ואי פיצוח הפרשייה. אני מציין את זה, כי אני רוצה שתבינו מול איזו אוכלוסייה אני צריך להתמודד. השיבושים הם לאורך כל הדרך, זאת אומרת שוטר יחפה על חברו, יגיד לו "ראיתי". שוטר אחד יגיד לאחר: תגיד שניסו לחטוף לי את הנשק. ותזכרו שאני נמצא בחקירה שבסופו של דבר יש לי מתלוננים…. בשימוש בכוח אין לנו שיתוף פעולה של אנשי המשטרה המעורבים ויש חיפוי זה על זה…. אני אומר שבשימוש בכוח אין לנו שיתוף פעולה של השוטרים האחרים, ולצערי הרב אנחנו צריכים לפצח את זה למרות הקושי. השוטרים הם לא עדים שלנו בדרך כלל לאירוע שחשוד בו החבר שלהם. זאת אחת ההתמודדויות".

    8. למרבה הצער אף ידוע, כי אין זה המקרה היחיד, בו נחשפה לאחרונה התנהלות בעייתית של המשטרה בניהול חקירות – התנהלות הפוגעת בזכויות חשודים באופן העלול להביא להודאות שווא ולעיוותי דין. ניתן למנות בהקשר זה, רק כדוגמא אחת מיני רבות, את פסק דינו של בית המשפט העליון מיום 14.5.09 בעניין חשיפת קלטות, המתעדות את אופן חקירתו הפסול והמשפיל של רון תורג'מן (ע"פ 10994/08 מדינת ישראל נ' רון תורג'מן).

    9. הקמתה של ועדת בדיקה דרושה בהקשר זה, כדי לבחון לעומק את התהליכים והכשלים, אשר הביאו למקרה חמור זה: את הנחות היסוד המנחות את המשטרה; את הפיקוח על אופן התנהלותן של חקירות; את הכללים המנחים את החוקרים בבואם לתעד ראיות ולהציגן בפני בית המשפט; את המנגנונים הפנימיים הקיימים (או החסרים) במשטרה כדי להבטיח נשיאה באחריות של מי שמתוך רשלנות או זדון מטעה את בית המשפט, משבש הליכים או מבדה ראיות; את הטיפול המערכתי בשוטרים, אשר נמצאים על ידי בתי המשפט בלתי אמינים; ואת הפיקוח על עבודתם של פרקליטים. האם שוטרים שכך פעלו יכולים להמשיך ולשרת במשטרת ישראל? האם פרקליטים שכך התרשלו אינם צריכים לעמוד בפני צעדים משמעתיים משמעותיים?

    10. בנוסף על הדרישה להקים ועדת בדיקה, נבקש לדעת אלו צעדים, אם בכלל, ננקטו נגד השוטרים והפרקליטים, אשר היו מעורבים במקרה זה. אמנם חלפו 11 שנים עד להגעת המקרה להכרעת דין בתיק אזרחי; אולם חובה היתה על המשטרה עצמה, המשרד לביטחון פנים, ומשרד המשפטים לפעול בקשר לעניין עם גילוי הכשלים החמורים בסיום ההליך הפלילי. נבקש לדעת מה, אם בכלל, נעשה לאחר שכתב האישום בוטל בהסכמת הצדדים ונבקש בכל מקרה כי הצעדים המתבקשים יינקטו לפחות עתה נגד המעורבים בפרשה.

    בכבוד רב,
    לילה מרגלית, עו"ד

    • LinkedIn
    • Twitter
    • Facebook
    • Print
    • email

    קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במעצר ובחקירה

    סגור לתגובות.