ארגוני זכויות האדם: על הממשלה להמשיך לסייע למובטלים גם ללא ויסקונסין

ארבעת ארגוני זכויות האדם שהובילו את המאבק בתכנית ויסקונסין – סינגור קהילתי, האגודה לזכויות האזרח, שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם והקשת הדמוקרטית המזרחית – פנו למשרד התמ"ת במחאה על החלטתו לבטל את ההטבות שניתנו לחלק ממשתתפי התכנית, על אף שאין קשר בין ההטבות לבין סגירתה: "אם מטרת הסיוע היא השבת מובטלים לשוק העבודה, לא ברור למה צריך להפסיקו".

במכתב מתריעה עו"ד אשרת מימון מהאגודה לזכויות האזרח כי ביטול ההטבות "יוצר בהלה מיותרת ותחושת הענשה" ומוחה על הקישור המיותר שעושים אנשי התמ"ת בין ההטבות לבין תכנית ויסקונסין: "לו אכן מטרת המשרד הינה שילוב במעגל העבודה, צריך הוא לעמוד על כך שלא יבוטל הסיוע […] אותם מיליוני השקלים שעמדו לרשותו כאשר תיווכו אותם חברות למטרות רווח, יכולים וצריכים כעת לעמוד, ולו חלקם, לצורך מימון ההטבות לעניי ישראל, אף באמצעות השירות הציבורי".

לדברי עו"ד מימון, "צריך הרבה ציניות מצד הממשלה כדי לטעון מצד אחד שהם רוצים לשלב אנשים במעגל העבודה, ומצד שני לבטל את ההטבות שנועדו לכך. הקשירה המלאכותית שמנסים ליצור בין ביטול התכנית לבין ביטול ההטבות היא מקוממת, שכן התקציבים הם תקציבי ממשלה שאינם קשורים לתכנית. כוונת הממשלה גם מאששת את החשד שלנו בעבר, שלא הייתה כל כוונה אמיתית להוסיף ולתת את ההטבות הנדיבות גם בתנאים של פרישה ארצית."

"תחשיבים תקציביים העלו באופן מפורש כי ה"הצלחה" של ויסקונסין הושגה הודות לסכומים נכבדים שהוקצו לה -פי 14 למשתתף בהשוואה לשירות התעסוקה ובכל זאת, בחישוב עלות-תועלת היא היתה יעילה הרבה פחות. ביטול התכנית היה צעד ראוי ומתחייב לאור הפגיעה המתמשכת בזכויות החוקתיות הבסיסיות של אלפים מעניי ישראל, שמצאו אוזן קשבת בוועדת העבודה של הכנסת. טוב תעשה הממשלה אם במקום לזרוע פחד בלתי מוצדק, תתפנה כעת להושטת יד אמיתית לשילובם של אותם עניים בעבודה, תוך תקצוב ראוי של השירות הציבורי, מתן שירותים תומכי עבודה, אכיפת חוקי עבודה, ויצירת משרות ראויות."

היא מזהירה גם כי "ארגוני זכויות האדם הגישו לפני שבוע בלבד עתירה לבג"ץ נגד ההפרטה העמוקה ויוצאת הדופן שנעשתה בישראל בתכנית זו, והם לא יהססו לשוב ולעשות זאת אם הממשלה צתוסיף ותתעקש לחזור ולהפריט סמכויות אלה"

לדברי הרב עדית לב מ"שומרי משפט – רבנים לזכויות האדם": "במהלך חמש שנות התכנית, למדנו לצערנו, שכל צעד חדש נעשה בה באופן הפוגעני ביותר שניתן להעלות על הדעת. היום נתקלו משתתפי התכנית בדלתות נעולות, על אף שנותר עוד שבוע עד למעבר לשירות התעסוקה. גם אסיר שמשתחרר מהכלא עובר הכנה ליום שאחרי, אבל מפעילי ויסקונסין בחרו להמשיך ולהפקיר את האנשים שתחת אחריותם".

מתשובת משרד התמ"ת לפניית הארגונים עלה, כי הוא מעוניין בהמשך תקצובן של ההטבות הנדונות, אך ככל הנראה נתקל הוא בסירובו של משרד האוצר לכך, פנו הארגונים לחברי ועדת העבודה בכנסת. להלן שתי הפניות.

 

סינגור קהילתי | האגודה לזכויות האזרח | שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם | הקשת הדמוקרטית המזרחית – שיח חדש

2 במאי 2010

לכבוד
מר בנימין בן אליעזר
שר התמ"ת

– ד ח ו ף –

שלום רב,

הנדון: ידיעות על ביטול ההטבות הנלוות למשתתפי תכנית "אורות לתעסוקה"

הבוקר נדהמנו לקרוא בעיתונים כי בכוונת משרד התמ"ת לבטל את ההטבות שניתנו למשתתפי תכנית "אורות לתעסוקה". מכיוון שבניגוד למפורסם, רוב ההטבות נבעו מנהלים פנימיים, ולא מהתכנית עצמה, לא ברור לנו מדוע אצה לו למשרדך הדרך לבטלן. ביטול ההטבות כעת יוצר בהלה מיותרת, תחושת הענשה, באצטלא של מציאות מחויבת הנובעת מביטולה של תכנית 'מוצלחת' לכאורה.

לו אכן מטרת המשרד הינה שילוב במעגל העבודה, צריך הוא לעמוד על כך שלא יבוטל הסיוע במימון מסגרת לילדיה של אם שהושמה בעבודה, תוך פגיעה קשה בה ובילדיה, שלא יבוטל סיוע במימון הסעות ומתן מענקי התמדה למשתתפים שהושמו, וכיו"ב. שהרי, אותם מיליוני השקלים שעמדו לרשותו כאשר תווכו אותם חברות למטרות רווח, יכולים וצריכים כעת לעמוד, ולו חלקם, לצורך מימון ההטבות לעניי ישראל, אף באמצעות השירות הציבורי.

אין אנו שמחים לאידם של מפעילי התכנית. אנו שמחים על ביטולה של תכנית שפעלה תוך פגיעה קשה בעניי ישראל ובזכויותיהם החוקתיות. נדמה כי באה העת להפסיק את ייחצונה של תכנית שטוב שפסה מן העולם, ולפעול באופן אמיתי וכן ליצירת תכנית ראויה לשילוב של עניי ישראל בעבודה, תוך תקצוב ראוי בין היתר של השירות הציבורי ומתן שירותים תומכי עבודה. בכך יוביל משרד התמ"ת לגיבושה של תחושת בטחון אצל עניי ישראל כי יש בממשלה מי שדואגים למימוש זכויותיהם, ולא להיפך.

בכבוד רב,
אשרת מימון, עו"ד

 

 

סינגור קהילתי | האגודה לזכויות האזרח | שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם | הקשת הדמוקרטית המזרחית – שיח חדש

 

3 במאי 2010

 

לכבוד                                                   לכבוד
ח"כ חיים כץ                                         חברי ועדת העבודה
יו"ר ועדת העבודה                                 הכנסת 

הכנסת

 

שלום רב,

– ד ח ו ף –

 

הנדון: כוונת משרד האוצר לבטל את תקצובן של ההטבות למשתתפי תכנית "אורות לתעסוקה"

מכתב זה נשלח אליכם לקראת הדיון הדחוף שזימנה הוועדה ביום רביעי הקרוב בעניין שבנדון, ובהמשך למכתבנו שנשלח כבר ביום אתמול לשר התמ"ת והעתקו הועבר אליכם. אנו מודים לכם על זימונו של דיון זה.

לשמחתנו, ממכתב תשובתו של משרד התמ"ת אלינו מהיום, עולה כי גם הוא מעוניין בהמשך תקצובן של ההטבות הנדונות, אך ככל הנראה נתקל הוא בסירובו של משרד האוצר לכך.

כפי שנבהיר להלן, אין ביטול ההטבות שניתנו למשתתפי תכנית "אורות לתעסוקה" מחויב המציאות, ואין לנו אלא לתהות אם לא נועד לשמש בידי משרד האוצר ליצירת בהלה מיותרת, מעין ענישה, באצטלא של ביטול תכנית 'מוצלחת' לכאורה. כפי שנדגים, ההטבות שניתנו למשתתפי התכנית ניתנו מכח נהלים פנימיים של משרד התמ"ת, שתוקצבו עד עתה על ידי משרד האוצר, ושלא נבעו מהחוק שכונן את התכנית. ולכן אין בביטולו כדי לחייב את ביטולן:

  • שירותים תומכי עבודה – דוגמת סבסוד גני ילדים, מימון הסעות, סבסוד למעסיקים, הכשרות מקצועיות – הזכות לשירותים אלו לא נקבעה בחוק שכונן את התכנית, ולכן אין בביטולו כדי לבטלה בהכרח.

ניתן להבחין בין מי שקיבלו שירותים תומכי עבודה בגין השתתפות בתכנית אישית במרכזי התעסוקה לבין מי שקיבלו שירותים אלו בגין השמה בעבודה. מובן כי אין עוד מקום ליתן שירותים אלה עם ביטול ההשתתפות בתכנית אישית במרכזי התעסוקה, אך לא כך כשמדובר במימון מסגרות לימודים לילדים פעוטים, ולא כאשר מדובר בשירותים לאנשים שהושמו בעבודה.

אם יבוטל תקצוב זה, ייאלצו משתתפים שהושמו בעבודה, המשתכרים שכר נמוך ונזקקים כעת להשלמת הכנסה של מאות בודדות של שקלים, להוציא את ילדיהם מהמסגרות חודשיים בלבד לפני סיום שנת הלימודים, בהעדר יכולת לממן אותן בעצמם, ואף להפסיק בעקבות זאת את עבודתם, ויעמיק בכך עניים.

לעניין מימון מסגרות לימודים לילדים פעוטים, ביטולו, אף במקרה של כאלה שלא הושמו בעבודה, יוביל לפגיעה קשה ובלתי מוצדקת בילדיהם של אותם מקבלי קצבאות.

מדובר בזכות שהוקנתה למשתתפי התכנית, זכות שהסתכמו עליה, מעין הבטחה מנהלית, ואין מקום לשלול אותה כעת.

התקציב שניתן על ידי הממשלה לשירותים אלו עמד על 72.3 מליון ₪ בשנתיים הראשונות, ועל 61.9 מליון ₪ בשנתיים האחרונות להפעלת התכנית (מסמך נתונים אודות התכנית מיום 20/1/2010, מאת הממונה על חופש המידע במשרד התמ"ת). על פי נהלי משרד התמ"ת עמדה תקרת המימון לסבסוד שירותי שמירה על ילדים על 2,000 ₪ בחודש לכל ילד.

  • מענקי התמדה לעובדים – מתן מענקי התמדה לאנשים שהושמו בעבודה נקבע אף הוא בנהלים פנימיים של משרד התמ"ת ואינו נובע מהחוק. הוא החל גם רק בגרסתה האחרונה של התכנית כ"אורות לתעסוקה" מיום 1/8/2007. על פי הנהלים הפנימיים, משתתף יכול היה לזכות במענק התמדה אם צבר שנה של עבודה על פי אבני דרך: מענק בגובה 10% משכרו לאחר חודש עבודה, מענק בגובה 20% משכרו לאחר 4 חודשי עבודה, מענק בגובה 30% משכרו לאחר 8 חודשי עבודה, ו-40% משכרו לאחר שנת עבודה. בכל אבן דרך הופחתו מסכום המענק סכומים ששולמו קודם, כך שלכל היותר יקבל משתתף מענק בגובה אבן הדרך האחרונה לאחר שנת עבודה. התקציב שניתן על ידי הממשלה לעניין זה עמד על 10.3 מליון ₪ בשנתיים של הפעלת התכנית (לעיל, במכתבה של הממונה על חופש המידע במשרד התמ"ת).

 

  • מס הכנסה שלילי – תשלום זה נובע מהחוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מס הכנסה שלילי), תשס"ח – 2007. על פי סעיף 26(ג) לחוק זה, בין השנים 2008 עד 2011 ישולם המענק בעד חודשי עבודה בפועל בשנת המס שקדמה לה רק לעובד שכתובת מגוריו בישוב באזור בו נקבעה התכנית. ודוק, לא נאמר שם כי המענק יינתן רק כל עוד תקפה התכנית. ניתן אם כן לטעון כי אין בביטול התכנית כדי לבטל את מס ההכנסה השלילי. וראיה לכך גם במימוש זכאותם של רבים באותם אזורים למס הכנסה שלילי, עובדים בשכר נמוך ועצמאים, שכלל לא השתתפו ולא נדרשו אף פעם להשתתף בתכנית. בכל מקרה ניתן היה כמובן להציע במידת הצורך תיקון חקיקה מהיר, במיוחד לאחר שגם דוח ה– OECD (OECD Economic Surveys: Israel 2009 (Vol. 2009/21 – January 2010) (Supplement No. 3)), ואף דוח ביניים של ועדת תעסוקה פנימית של משרד התמ"ת (טיוטת דוח הוועדה לבחינת מדיניות התעסוקה בישראל, דוח ביניים, כפי שפורסם ביום  28.2.2010 באתר משרד התמ"ת) קבעו כי יש מקום להרחיב תחולתו ואף להעלות באופן משמעותי את גובהו כדי להתמודד באופן ראוי עם העוני בישראל.

 

סיכומם של דברים, נדמה כי משרד האוצר מוסיף בעמדתו הצינית לפגוע בעניים, במקבלי קצבת הבטחת הכנסה ובמיוחד באלו העובדים, זכאי קצבת השלמת הכנסה, בניגוד למראית העין שמבקש הוא ליצור בימים אלה בתקשורת. לו אכן הייתה מטרתו שילוב במעגל העבודה, צריך היה הוא לעמוד על כך שלא יבוטל הסיוע במימון מסגרת לילדיה של אם שהושמה בעבודה, תוך פגיעה קשה בה ובילדיה, שלא יבוטל סיוע במימון הסעות ומתן מענקי התמדה למשתתפים שהושמו, וכיו"ב. שהרי, אותם מיליוני השקלים שהעמיד לרשות משרד התמ"ת כאשר תיווכו אותם חברות למטרות רווח, יכולים וצריכים כעת לעמוד, ולו חלקם, לצורך מימון ההטבות לעניי ישראל, אף באמצעות השירות הציבורי.

מול הכוחות המבקשים להציג כאילו עומדת כאן בחירה בלתי אפשרית בין אי מתן סיוע לדורשי העבודה לבין תכנית ויסקונסין 2, אנחנו מאמינים כי אפשר ליצור תכנית סיוע אמיתית. תכנית שתתוקצב כראוי וייוותרו בה סמכויות בידי השירות הציבורי. תכנית שתינתן בה הכשרה אמיתית לאופק תעסוקתי, שילוב בעבודה ראויה ושירותים תומכי עבודה. יש בידינו קווי מתאר עקרוניים לתכנית ראויה ואמיתית של הושטת יד לעניי ישראל להשבתם למעגל העבודה, ונשמח להציגם בפניכם בהמשך.

לעת זו, נבקשכם שלא לאפשר למשרד האוצר להוסיף ולהכתיב מדיניות פסולה ובלתי חוקתית, תוך פגיעה נוספת בזכויותיהם של עניי ישראל.

 

בכבוד רב,

אשרת מימון, עו"ד

 

העתקים:
מר בנימין נתניהו, ראש הממשלה
מר יובל שטייניץ, שר האוצר
מר בנימין בן אליעזר, שר התמ"ת

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לעבוד,הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חברתיות

סגור לתגובות.