התנהלות המשטרה ומאבטחים

שוטרים בירושלים פיזרו הפגנות חוקיות וירו על מפגינים בכדורי גומי או ספוג

הפגנה באוניברסיטה העברית, 20.11.12. צילום: ספאא ח'טיבהפגנה באוניברסיטה העברית, 20.11.12. צילום: ספאא ח'טיב

האגודה לזכויות האזרח פנתה למפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב יוסי פריינטי, בבקשה כי יערוך בחינה של התנהלות שוטרים בירושלים במהלך שמונת ימי מבצע "עמוד ענן", לאחר שעדויות שנאספו העלו חשדות כי שוטרים פיזרו הפגנות חוקיות ללא כל סיבה והשתמשו בגז מדמיע ובכדורי ספוג או גומי שלא כדין.

במהלך השבוע החולף התקיימו מספר הפגנות בירושלים נגד המבצע הצבאי. לפחות בשלושה מקרים פיזרו שוטרים הפגנות שהתקיימו כחוק, תוך כדי הפעלת אלימות מוגזמת: בכיכר פריז, בשער שכם ובאוניברסיטה העברית. למפגינים לא הוצעה האפשרות לשנות במשהו את אופי ההפגנה, ובכך לאפשר לה להמשיך ולהתקיים ולממש את זכותם למחות. בכיכר פריז ובאוניברסיטה נעצרו מפגינים, ובהפגנות בשער שכם ובאוניברסיטה נעשה שימוש אלים בפרשי משטרה.

בנוסף, במהלך הפגנות והפרות סדר בירושלים המזרחית בימים האחרונים עשו שוטרים שימוש נרחב בכדורי ספוג או גומי ובירי גז מדמיע באופן שיצר סכנה לפגיעה בגוף ואף בנפש. שימוש באמצעים אלו נעשה במחסום קלנדיה, ובשכונות ראס אל עמוד, ג'בל מוכבר, א-טור, עיסאוויה, סילוואן ומחנה הפליטים שועפט. על פי עדויות שהגיעו לאגודה וכן על פי פרסומים בעיתונות הערבית, נפצעו באירועי הימים האחרונים בשכונות השונות מספר תושבים כתוצאה מירי כדורי ספוג או גומי.

במכתב הפנתה האגודה את תשומת לב ניצב פריינטי, כי בתקופתו של מפקד המחוז הקודם, ניצב ניסו שחם, הונהגה מדיניות לפיה יש להימנע משימוש בגז מדמיע ובכדורי גומי בלב שכונות מגורים בשל הסכנה הרבה הטמונה בשימוש בהם, מלבד מבמקרים חריגים. בחינת האירועים מעלה כי השימוש באמצעים אלו בירושלים המזרחית בשבוע החולף לא נעשה לאחר מיצוי כל החלופות האחרות, ולא בהליך הדרגתי.

במכתב ציינה עו"ד קרן צפריר מהאגודה לזכויות האזרח, כי "בשנה וחצי האחרונות הצליחו כוחות המשטרה במרביתם המכרעת של המקרים לפזר הפגנות והפרות סדר ללא שימוש בכדורי גומי ובגז מדמיע. מכאן שלרשות המשטרה עומדות דרכים חלופיות אפקטיביות שפגיעתן פחותה לפיזור הפרות סדר.

"דווקא בזמנים כה טעונים ורגישים יש להקפיד על הכללים המגבילים את השימוש בכוח, על מנת לאפשר את מימוש חופש הביטוי והמחאה ולהקטין את הסיכון לפגיעה בחיי אדם".

מכתב למפקד מחוז ירושלים על פיזור שלא כדין של הפגנות במרכז ירושלים, 20.11.12
תשובת מפקד המחוז, 6.1.2013

מכתב למפקד מחוז ירושלים על שימוש באמצעים פסולים לפיזור הפגנות והפרות סדר בירושלים, 21.11.12 תשובת מפקד המחוז, 19.12.2012

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.