הצבא עיכב והשפיל פעיל זכויות אדם פלסטיני וחקר אותו ללא עילה חוקית

האגודה לזכויות האזרח פנתה לפרקליטות הצבאית: האירוע מעיד על קהות חושים של החיילים המעורבים ופגיעה חמורה בכבודם של התושבים הפלסטינים כבני אדם

בעקבות התעללות, השפלה ופגיעה בפעיל זכויות אדם פלסטיני פנתה עו"ד נטע עמר מהאגודה לזכויות האזרח בדחיפות אל פרקליט מחוז מרכז ואל מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית בדרישה להורות על חקירה מיידית של האירוע. הפנייה, בשמו של מר אחמד מוחמד עבדאלרחים ג`ראדאת, תושב הכפר סעיר שבנפת חברון, ובשם ארגון זכויות אדם בו הוא עובד – "המרכז לאינפורמציה אלטרנטיבית", באה בעקבות אירוע משפיל ומסוכן שעבר אתמול מר ג`ראדאת במחסום ובמתקן צבאי.

מתיאור האירוע, המפורט במכתבה של עו"ד עמר, עולות מספר הפרות קשות של זכויות אדם, ביניהן: עיכוב למשך שעות ארוכות וללא כל סיבה, הפקרת חייו של מר ג`ראדאת שהושאר חשוף לירי באזור מסוכן ולא הוגן על-ידי החיילים, חקירה פסולה ללא כל בסיס חוקי, התנהגות משפילה ומבזה של חיילי צה"ל.

מתוך מכתבה של עו"ד עמר:


חיילים במחסום היו לוקחים ובודקים תעודות זהות מנוסעי מכוניות שהיו מבקשות לעבור, ואף לקחו את תעודת זהותו של מר ג`ראדאת. להערכת מר ג`ראדאת עמדו בהמתנה כ- 70 מכוניות באותה העת. לאחר כשעה וחצי של המתנה במחסום החלו יריות מכיוון בית סחור למחסום. חילופי הירי נמשכו כחצי שעה. סך הכל היו במחסום להערכת מר ג`ראדאת כ- 15 חיילים.

לאחר סיום חילופי הירי, המשיכו הנוסעים הרבים להמתין עוד כשעתיים נוספות מהשעה 00:21-00:19. לאחר מכן קראו החיילים למר ג`ראדאת להגיע אליהם והחלו להחזיר לשאר הנוסעים את תעודות הזהות במשך כ- 10 דקות. מר ג`ראדאת ובחור בן 17 מחברון שהתוודע אל מר ג`ראדאת היו היחידים שלא קיבלו את תעודות הזהות שלהם בחזרה, לפי הערכת מר ג`ראדאת. לאחר שהמכוניות שהמתינו עזבו את המחסום, החלו שוב יריות למשך כ- 20 דקות. מר ג`ראדאת והבחור הנוסף נשכבו עצמאית על הקרקע כדי להגן על עצמם מפני היריות. מיד לאחר מכן ביקשו לזוז למקום מוגן יותר אך חייל אחד שראה אותם מתכוונים לזוז, כיוון אליהם רובה ואסר עליהם לזוז. במשך כל 20 הדקות מר ג`ראדאת והבחור הנוסף היו שוכבים באיזור פתוח מסוכן ובכיוון הירי, כאשר עובדה זו היתה ידועה לחיילים במחסום, שהסתתרו בעצמם מאחורי הג`יפים הצבאיים, כדי להגן על עצמם.

כאשר היתה הפוגה קלה בירי קרא אחד החיילים למר ג`ראדאת ולבחור הנוסף לבוא לידם מאחורי ג`יפ צבאי. הם עשו כדברו ושכבו מאחורי הג`יפ. חילופי הירי נמשכו עוד כחצי שעה במהלכם היו חיילים מידי פעם עולים על גופם של מר ג`ראדאת והבחור הנוסף כדי שיוכלו לירות מעבר לגג הג`יפ. כך היו עולים ויורדים לחילופין, בהשתמשם באנשים כדרך שמשתמשים במדרגות.

עם הפוגה קלה בחילופי הירי הבחור הנוסף הופרד ממר ג`ראדאת ונלקח למקום לא ידוע. מר ג`ראדאת נקלח לג`יפ, ידיו נקשרו בפיסת בד ולאחר 10 דקות המתנה בתוך הג`יפ, כאשר חילופי הירי מתחדשים, נכנס לתוך הג`יפ חייל והתיישב ממול מר ג`ראדאת. הוא הורה למר ג`ראדאת להניח את ידיו הקשורות על חזהו. כאשר ביצע מר ג`ראדאת את הוראת החייל, הרים החייל את רגליו והשעינן על חזהו של מר ג`ראדאת, בעוד רגליו לוחצות את מר ג`ראדאת את דופן הג`יפ בחוזקה רבה.

להערכת מר ג`ראדאת באופן זה נסע הג`יפ כ- 6-7 ק"מ והגיע למחנה צבאי באיזור טעמרה ליד ההרודיון. טרם הגיעם החייל נטל את הבד שקשר את ידיו של מר ג`ראדאת וכיסה בו את עיניו. מר ג`ראדאת נלקח לחדר שאותו שמע החיילים מתארים כ"משרד". חיילים הושיבו אותו על כסא והוא שמע כי הם סגרו את המשרד. הם החלו לחקור אותו ושאלו אותו שאלות כמו: מה שמך, איפה אתה גר, איפה אתה לומד, מהי המפלגה אליה אתה שייך, איך התנזים, איך ערפאת והוא אף נשאל שאלות לגבי אוניברסיטת ביר זית. בתום החקירה חייל אחד שאל את מר ג`ראדאת אם הוא רוצה מים ואחמד שתה קצת מים. אחרי 10 דקות חיילים הנחו אותו החוצה והוא הועמד כאשר פניו הופנו לקיר ולראשו ולגבו הוצמד נשק, למיטב הרגשתו את הברזל שהוצמד לגופו.

לאחר 5 דקות הוא הוחזר לתוך מבנה שנדמה לו שמדובר באותו משרד בו הוחזק מלכתחילה. החיילים החלו שוב לשאול אותו שאלות במשך 5 דקות. השאלות נדמו למר ג`ראדאת לא רציניות כגון, אילו סיגריות אתה מעשן? לאחר ששאלו אותו האם הוא חש בכאב הוא ענה, כי ידיו שהיו קשורות בפלסטיק מאחורי גבו כאבו. החיילים התירו את הפלסטיק.

עו"ד עמר מציינת בפנייתה, כי התושבים הפלסטינים ראויים לא רק להליך הוגן ולהתנהגות אנושית, אלא גם להגנה אקטיבית על חייהם. עו"ד עמר טוענת, כי ללא התערבות מערכתית, אין כל סיבה להניח שהתנהגות מסוג זה אינה יכולה לחזור על עצמה בעתיד.

לפיכך, מבקשת האגודה לזכויות האזרח מהפרקליט הצבאי במחוז מרכז וממפקד כוחות צה"ל באזור הגדה המערבית, להורות על חקירה דחופה של התלונות הקשות המפורטות, ולנקוט בכל הצעדים הנדרשים לאור תוצאות אותה חקירה, הן במישור האישי והן במישור המערכתי והפיקודי. כמו כן מבקשת האגודה לזכויות האזרח פיצויים על עוגמת הנפש שנגרמה למר ג`ראדאת.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.