לראשונה: עתירה עקרונית להפסקת הריסות הבתים בירושלים המזרחית

בעתירה משותפת של תושב ירושלים המזרחית, האגודה לזכויות האזרח ו"במקום", נדרש בית המשפט להורות על עיכוב המדיניות הבלתי חוקית של הריסות והליכי אכיפה נגד בנייה ללא היתר בירושלים המזרחית, עד להסדרה תכנונית ראויה לאזור

 
בעתירה שהגיש הבוקר (10.11.09) עו"ד נסראת דקואר מהאגודה לזכויות האזרח בשם ראסם עבידאת, יו"ר ועד ההורים בשכונת ג'בל אל-מוכבר, האגודה לזכויות האזרח ועמותת במקום – מתכננים למען זכויות תכנון, נדרש בית המשפט להורות לעיריית ירושלים ולגורמים האחראים ליזום בתוך שלוש שנים הליך תכנוני ראוי שיענה על צרכיה של שכונת ג'בל אל-מוכבר. עד להשלמת ההליך התכנוני, מבקשים העותרים לעכב ביצוע צווי הריסה שכבר הוצאו בשכונה ולהימנע מהוצאת צווים חדשים ומהגשת כתבי אישום, בגין בנייה ללא היתר.

מאז 1967, סובלות שכונות ירושלים המזרחית, ובפרט ג'בל אל-מוכאבר וערב א-סוואחרה, מאפליה תכנונית קשה. מעולם לא הוכנה תכנית מתאר כללית לירושלים המזרחית; על אף הגידול של כמעט פי ארבעה באוכלוסייה הפלסטינית מאז 67', השטחים שהופקעו מידיהם לא שימשו להקמת יחידות דיור עבורם. במקביל, ארבעים אלף יחידות דיור הוקמו בעיר המזרחית עבור השכונות היהודיות. גם תכנית המתאר החדשה לעיר, "ירושלים 2000", ממשיכה להגביל באופן חמור את אפשרויות הבנייה של התושבים הפלסטינים.

עו"ד נסראת דקואר: "הפגיעה התכנונית בתושבי ירושלים המזרחית מובילה לפגיעה בכל תחומי החיים: חוסר אפשרות להרחיב את המשפחה, תשתיות לקויות ומחסור במבני ציבור. די במבט חטוף על ג'בל אל-מוכבר לעומת ההתנחלות היהודית "נוף ציון" שהוקמה על אדמותיה, כדי לעמוד על הפער העצום ביחס של מוסדות התכנון אל האוכלוסייה היהודית לעומת הפלסטינית. מדיניות זו דוחקת את רגליהם של הפלסטינים מירושלים המזרחית ומשמעה בפועל 'טרנספר שקט' ".

אדריכלית אפרת כהן-בר מעמותת "במקום": "הגורמים המופקדים על תכנון השכונות הפלסטיניות בירושלים המזרחית מעלו עד עתה בתפקידם ולא הכינו תכניות מתאר ראויות לשכונות אלו. לעומת זאת, הם ממשיכים בהרס הבתים כאילו זהו תפקידם העיקרי. אנו נאלצים לפנות לבית המשפט על מנת שיזכיר לגורמי התכנון את חובתם".

עת"מ 1853/09
סיפורו של ראסם עבידאת

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,תכנון ובניה

סגור לתגובות.