דרכי הגישה לכפר טוונה תיפתחנה

בעקבות העתירה לבג"צ הודיע היום מח"ט חברון שתוסר החסימה הפיסית של כבישי גישה לכפר טוונה שבנפת חברון

היום, 16.4.01, התקיים הדיון הדחוף בעתירה שהגישה לבג"צ האגודה לזכויות האזרח בישראל בשם פארס אמין ריאחי, ראש הכפר רנתיס שבנפת רמאללה, ובשם תושב כפר טוונה שבנפת חברון, נגד מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית.

העתירה הוגשה בדרישה להסיר את המחסומים הפיזיים משני כבישי הגישה לכפר טוונה בנפת חברון ולפתוח את כביש הכניסה הראשית לכפר רנתיס. כן נדרש בעתירה להסיר מעל הכבישים המובילים לשני הכפרים ומהם את אבני הבטון הגדולות שהציב צה"ל, ליישר את ערימות העפר והאבנים שהניח, ולפתוח לתנועת כלי רכב את כבישי הגישה מהכפר טוונה לח`ירבת אל כרמל ומהכפר רנתיס לכפר אל-לבן.

בדיון בבג"צ, הודיע נציג פרקליטות המדינה, בשם מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית, כי הבוקר הודיע מח"ט חברון ששתי דרכי הגישה לכפר טוונה נפתחו, וכי קיימת דרך חלופית, המאפשרת כניסה ויציאה מן הכפר רנתיס שבנפת רמאללה. בדיון, שהתקיים בפני השופטים דורית ביניש, יצחק אנגלרד ואדמונד לוי, טען עו"ד נימר סולטאני מהאגודה לזכויות האזרח, כי לפי המידע שנתקבל מהעותרים, הדרכים לכפר טוונה עדיין סגורות. כמו כן טען עו"ד סולטאני, כי בתשובת הפרקליטות אין הסבר פרטני לגבי הצורך הצבאי הקיים בסגירת הדרכים לשני הכפרים ואין התייחסות ישירה למצב בשני הכפרים. עו"ד סולטאני טען כי יש בכך כדי לחזק את הטענה לגבי מדיניות הענישה הקולקטיבית הננקטת בשטחים, המהווה הפרה בוטה של זכויות אדם.

בעתירה קודמת שהגישה האגודה לזכויות האזרח בעניין הסגר על הכפר טוונה, לפני שלושה חודשים, הצהיר צה"ל כי הדרכים לכפר פתוחות, אך זמן קצר לאחר מכן, נתברר בדיון, שהצהרה זו אינה נכונה. בהתייחס לעניין זה, פנתה במהלך הדיון השופטת ביניש אל נציג פרקליטות המדינה וציינה, בהמשך להצהרות צה"ל שלא קויימו בפועל, כי "הצהרת הצבא צריכה להיות ברורה. לא סביר שיום אחד תצהירו שהכביש נפתח וביום אחר תהיה הפרה של אותה הצהרה".

בתום הדיון רשמו שופטי בג"צ ביניש, אנגלרד ולוי את הצהרת הפרקליטות, כי שתי הדרכים המובילות לכפר טוונה תיפתחנה על-ידי צה"ל ותישארנה פתוחות מעתה, כל עוד לא יחול שינוי בנסיבות ולא יהיה צורך צבאי לסגור את הדרכים שוב. בנוגע לחסימת דרך הגישה לכפר רנתיס, קבל בג"צ את עמדת צה"ל, כי קיימת אפשרות של מעבר בדרך חלופית ולכן תישאר הדרך הראשית המובילה לכפר סגורה.


מבדיקה שערכה האגודה לזכויות האזרח בשעה 00:15 היום, עולה כי בניגוד להצהרות מח"ט חברון, דרכי הגישה לכפר טוונה עדיין חסומות.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.