"חוק הנכבה" – מכה אנושה לחופש הביטוי בישראל

מחר, 26.10.09, תחל ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת לדון בהצעת "חוק הנכבה". על פי הצעת החוק במתכונתה הנוכחית, יישלל מימון ציבורי מכל גוף ש"יפגע בכבוד דגל או סמל המדינה" או ישלול את קיומה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי או כמדינה דמוקרטית.

לדברי עו"ד דבי גילד-חיו, מקדמת מדיניות וחקיקה באגודה לזכויות האזרח, שתשתתף בדיונים על החוק: "חופש הביטוי נועד דווקא להגן על ביטויים בנושאים שנויים במחלוקת, שלא תואמים תמיד את עמדת הרוב, והצעת החוק הזו מרוקנת אותו מתוכן. יותר מכך, ההגבלות הקשות על ציון הנכבה משמען פגיעה ייחודית וממוקדת בזכותם של האזרחים הערבים במדינה לשמירה על זהותם התרבותית והלאומית. המחשבה, שגופים הנשענים על מימון ציבורי לא יורשו לציין אירוע בעל משמעות תרבותית והיסטורית כה חזקה עבור רבים כל כך בישראל, היא מופרכת ומדאיגה."

"מי שחושבים שניתן לשמור על דמוקרטיה ו'רק' להשתיק 'את הערבים', יופתעו אולי לגלות שהצעת החוק במתכונתה הנוכחית עלולה לפגוע גם בחופש הביטוי של רבים אחרים. היא מאיימת על מוסדות אקדמיים שירצו לקיים דיון פתוח על שאלת עתיד המדינה כיהודית ודמוקרטית, על תיאטראות ועל מוזיאונים במימון ציבורי שיארחו יצירות אמנות ש"יבזו את דגל או סמל המדינה". חברי הכנסת שלנו יצטרכו להחליט, האם ישראל תישאר חברה פתוחה ופלורליסטית או שתהפוך לחברה שבה אזרחות טובה משמעה שתיקה."

הצעת החוק

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לשפה ולתרבות,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי,חופש הביטוי

סגור לתגובות.